تربیت فرزند در سن بلوغ به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت فرزند در سن بلوغ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

یکی از مهمترین و در عین حال پر چالش ترین سنین برای هر فرد، سن بلوغ می باشد. تربیت فرزند در سن بلوغ نیز با چالش های بیشماری همراه بوده، چرا که در این سن تغییرات زیادی در ظاهر، جسم، طرز فکر و خلق و خوی فرزند شما ایجاد می شود. حجم بالای هورمون های رشد و هورمون هایی که در این دوران در بدن آنها ایجاد می شود، باعث بروز رفتارهایی متفاوت، ناسازگار و گاها پرخاشگرایانه از سمت فرزندتان می شود.

پس داشتن آگاهی های کافی در این زمینه می تواند تاثیر مطلوبی بر میزان درک و همراهی شما در این دوران و سالهای پر چالش گذارد. این را در نظر داشته باشید که بیشتر از هر کسی، خوده فرزندتان با این تحولات درگیر بوده و تحت فشار و اذیت می باشد، بنابر این بسیار مهم است که با هم ناسازگاری هاش بتوانید بیشتر از هر زمان دیگری او را درک نمایید.

سن بلوغ

تربیت فرزند در سن بلوغ و نحوه صحیح برخورد والدین

از آنجایی که فرزند شما در این سنین از نظر فیزیکی، اخلاقی و روحی دچار تغییرات سریع و زیادی می شود، والدین و اعضای خانواده با چالش روبرو شده و گاها به مشکل می خورند. اولین اقدام در این حالت درک شرایط جسمی و تغییرات بلوغ فرزندتان می باشد.

اینکه از این تغییرات نترسیده و آن را به چیزه دیگری نسبت ندهید، بسیار حائز اهمیت است. رسمیت شمردن موضوع بلوغ و تغییراتی که به واسطه آن ایجاد می شود، منجر به آرامش روانی بیشتری برای فرزندتان شده و باعث می شود که خود او هم با خودش، در صلح و حال بهتری باشد. این دوره ممکن است تعارض بین فرزند و والدین بیشتر شده و اختلاف نظرها بالا گیرد. در این سن فرزند شما حساس تر شده و احساسات او نقش زیادی در تصمیم گیری هایش دارد. همچنین اندیشه او تغییر کرده و به عادلانه و درست بودن موضوعات بیشتر تمایل دارد.

یکی از مواردی که می تواند در نحوه برخورد صحیح والدین تاثیرگذار باشد، صحبت کردن با فرزندتان است. او را ابتدا از تغییرات مربوط به بلوغ آگاه نمایید. در مورد دختران نیاز است درباره قاعدگی و تغییرات فیزیولوژی و خلقی بدن در این زمان صحبت شود. همچنین پسران قبل از رسیدن به سن بلوغ و تجربه تغییرات فیزیولوژیکی و جنسی در بدنشان، نیاز است که اطلاعاتی در این باره به آنها دهید. همچنین تفاوت های بین دختران و پسران و نوع تولد و شکل گیری بچه نیز می تواند در جلوگیری از گمراهی فرزندتان در این سن تاثیر گذار باشد. اجازه دهید که با شما راحت صحبت کرده و شما را دوست و امین خود بداند.

تغییرات سن بلوغ به چه صورت است؟

نشانه های بلوغ می تواند با تغییرات فیزیکی و یا خلقی فرزندتان شروع شود. این تغییرات با نشانه هایی همراه بوده که در ادامه مطرح ترین آنها را بیان می کنیم.

1605686310 idea جدا شدن از والدین و داشتن استقلال بیشتر: حس مستقل شدن و فاصله گرفتن از والدین یکی از نشانه های بلوغ می باشد.

1605686310 idea هماهنگ شدن با هم سن های خود: در این سن فرزند شما علاقه زیادی به دوستان خود پیدا کرده و دوست دارد با آنها هماهنگ شده و مانند آنها لباس بپوشد، آرایش کند و یا از مدل مو و رفتار او پیروی نماید.

1605686310 idea داشتن مخالفت های زیاد با نظر والدین: ممکن است در موارد مانند نوع پوشش، سبک زندگی و حتی نوع غذا خوردن اختلاف نظرهای زیادی را با والدین خود پیدا کرده و دیگر حرف شنوی نداشته باشند. در واقع سرکشی یکی از نشانه ها و رفتارهای رایج افراد در سنین بلوغ بوده که در صورت درک نشدن و مخالفت های زیاد از سمت والدین، از آنها دوری می کنند.

1605686310 idea تغییرات فیزیکی: در این بین در جسم فرزندتان نیز تغییرات زیادی اعمال می شود. در آمدن موی بدن، رشد سینه ها در دختران، قاعدگی، در آمدن موی صورت در پسران و افزایش قد آنها از جمله تغییرات این سن محسوب می شود.

1605686310 idea آکنه: یکی دیگر از نشانه های بلوغ آکنه زدن های زیاد و پی در پی در ناحیه صورت و گاها بدن است. این موضوع ممکن است منجر به کلافگی و همچنین پایین آمدن حس اعتماد به نفس در فرزند شما شود.

تغییرات سن بلوغ

بیشتر بدانید: نکات مهم و کاربردی درباره تربیت کودک

رفتار صحیح پدر و مادر در سن بلوغ

شما می توانید با درک بیشتر فرزندتان و پذیرش تغییرات او، در گذر بهتر و راحت تر از این دوران به فرزند خود کمک کرده و مانع از تنش بیشتر در خانواده شوید. این دوران ممکن است فرزندتان از شما فاصله گرفته و احساس کند که کمتر درک می شود، شما می توانید با مطالعه بیشتر در این زمینه و راهنمایی گرفتن از مشاور و روانشناس مطرح، کمک بیشتر و قابل توجهی به فرزندتان نمایید.

خودتان را جای او گذاشته و سعی در همدردی با وی نمایید و به جای نصیحت کردن و توبیخ کردن رفتارش، مانند یک دوست کنارش باشید و اجازه صحبت کردن و درد و دل کردن به او دهید. در این سن رفتارهای عجیب و غریب زیادی مانند مو رنگ کردن، استفاده از لباس های عجیب و غریب، استفاده از رنگ های خاص و طرز صحبت های خاص و ویژه را انجام

می دهد که خیلی از آنها به واسطه تقلید از دوستان و محیط مدرسه می باشد، به جای مانع و سد شدن در برابر او، تا جایی که این کارها خطر آفرین و آسیب زننده نمی باشد او را همراهی نمایید و سعی کنید او را درک کرده و مسخره یا سرزنش نکنید چرا که این رفتار او را شکننده تر و آسیب پذیر تر کرده و از شما دور می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت فرزند در سن بلوغ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462