روش های جلوگیری از بلوغ زودرس در پسر ها و دختر ها

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ زودرس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بلوغ یکی از مراحل رشد در هر انسانی می باشد که او را از مرحله نوجوانی وارد مرحله جوانی و بلوغ می کند. اما بلوغ زودرس همانطور که از نام آن مشخص است، به انجام مراحل بلوغ قبل از زمان مناسب و روتین آن گفته می شود که این موضوع می تواند به خودی خود باعث بروز مشکلاتی در نوجوان شود. زیرا تغییرات زیادی در روند فیزیولوژیکی و جنسی فرد ایجاد شده که ممکن است سریع تر از زمان تکامل مغز او شکل گرفته و در فرآیند رشد او نیز تاثیر گذار باشد. در حالت عادی فرآیند بلوغ در دختران بین سنین 8 تا 13 سال و در پسران بین سنین 9 تا 14 سال شکل می گیرد و شروع نشانه های بلوغ برای سن کمتر از 8 سال در دختران و سن کمتر از 9 سال در پسران نشان از بلوغ زودرس دارد.

بلوغ زودرس

راه های جلوگیری از بلوغ زودرس در نوجوانان

یکی از موضوعاتی که امروزه بلوغ زودرس را در بین نوجوانان بیشتر می کند عدم تحرک و جنب و جوش نداشتن است. به دلیل وجود بازی های کامپیوتری و کم شدن علاقه فرزندان به بازی های پر تحرک، بچه ها فعالیت بدنی کمتری داشته و میزان گردش خون آنها نیز کم می باشد. این موضوع باعث شده تا منجر به چاقی و اضافه وزن شده و انباشت چربی را در بدن آنها افزایش می دهد.
در واقع از فواید ورزش کردن بالا رفتن میزان گردش خون و به دنبال آن دفع سموم از بدن با کمک عرق کردن می باشد. ورزش کردن در جلوگیری از بلوغ زودرس بسیار موثر بوده و چه در فضای باز و زیر نور خورشید و چه در محیط بسته، بسیار مناسب است. حتی کودکانی که از ابتدای بچگی ورزش های پر جنب و جوشی مانند ژیمناستیک و تنیس را انجام می دهند، الگوی ژن هایشان تا سال ها تغییر کرده و نسبت به کودکان دیگر از تراکم استخوان بالاتری برخوردار می باشند.

داشتن رژیم غذایی مناسب و دارای میزان مفیدی از پروتئین ها، سبزیجات، فیبر و چربی های سالم می تواند به عملکرد بهتر بدن کمک کرده و در جلوگیری از بلوغ زودرس نقش داشته باشد. همچنین عدم مصرف فست فودها و غذاهای کنسروی و فن آوری شده نیز در جلوگیری از چاقی و بروز مشکلات حاصل از آن موثر بوده و در کنار آن از بلوغ زودرس نیز جلوگیری می کند.

بلوغ زودرس چه تاثیری در روند رشد کودکان می گذارد؟

از آنجایی که پس از پایان بلوغ، رشد قد هم متوقف می شود و در واقع اسکلت بدنی فرد بالغ می شود، فرآیند بلوغ زودرس باعث شده تا این رشد استخوان ها در سن پایین تر از حالت عادی توقف پیدا کرده و اگر این موضوع درمان نشود منجر به کامل نشدن پتاسیل رشد قد فرد می شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که در ابتدا به دلیل بلوغ زودرس فرزند شما از هم سن های خود بلند تر دیده می شود، اما این روند رشدی به زودی تمام شده و در نهایت کوتاه تر از هم سن های خود می باشد.
از دیگر مشکلات بلوغ زودرس درگیر شدن کودک با تغییرات احساسی و فیزیولوژیکی بدن می باشد، بطور مثال عادت ماهانه در دختران و بزرگ شدن سینه باعث می شود که در مقایسه با هم سن های خود دچار حس خجالت و سردرگمی شود.
همچنین هیجانات و رفتارهای کودک با فرآیند بلوغ بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و دختران دارای روحیه ای حساس و دمدمی مزاج شده و پسران نیز ممکن است پرخاشگر شوند.
یکی دیگر از مشکلات بلوغ زودرس مخصوصا در پسران، ترشح بالای هورمون تستوسترون در بدنشان می باشد که این هورمون منجر به تمایلات جنسی بالا در آنها می شود.

بیشتر بدانید: تربیت فرزند در سن بلوغ به چه صورت است؟

 نشانه های بلوغ زودرس

نشانه های بلوغ زودرس در نوجوانان

علائم و نشانه ها در دختران و پسران متفاوت بوده و نیاز است تا با توجه به جنسیت فرزندتان، هر کدام از این موارد را به خوبی مد نظر داشته باشید. تا در صورت بروز هر کدام از آنها حتما با پزشک فرزند خود مشورت کرده و در به تعویق انداختن بلوغ کودکتان، اقدام نمایید. در زیر به بخشی از این نشانه ها می پردازیم.

1605686310 idea رشد سینه ها در دختران قبل از سن 7 یا 8 سالگی
1605686310 idea رشد قدی سریع قبل از سن 7 یا 8 سالگی در دختران
1605686310 idea شروع قاعدگی و عادات ماهیانه قبل از سن 10 سالگی در دختران
1605686310 idea بزرگ شدن بیضه ها و آلت تناسلی در پسران قبل از سن 8 سالگی
1605686310 idea رشد سریع قد در پسران قبل از سن 8 سالگی
1605686310 idea رشد موهای زائد، موی زیر بغل و یا موی صورت در پسران
1605686310 idea تغییر بوی بدن و تند شدن بوی عرق
1605686310 idea بم شدن و یا کلفت شدن صدا
1605686310 idea جوش های بلوغ بر روی صورت و یا بدن

در بالا به علل مختلفی در شکل گیری بلوغ زودرس اشاره کردیم اما بهتر است این نکته را نیز یادآور شویم که ارتباط کودکان با افراد بزرگتر از خودشان و در ارتباط بودن دائمی با آنها نیز در این موضوع دارای اهمیت می باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که در بلوغ زودرس، بلوغ عقلی به درستی شکل نگرفته و ممکن است منجر به اختلالات جنسی نیز شود، چرا که بلوغ عقلی، بلوغ جنسی را می تواند کنترل نماید اما در مواقعی که بلوغ جنسی زودتر شکل گرفته باشد، بلوغ عقلی اتفاق نیوفتاده و نمیتوان از آسیب های آن جلوگیری کرد. بنابر این مهم است که در مواقعی که با تغییرات زود هنگام بلوغ در فرزندتان مواجه شدید، حتما برای آن اقدامی انجام داده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ زودرس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462