نقاشی های کودکان در سنین مختلف چه چیز را تفسیر می کند؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نقاشی های کودکان راهی برای بیان احساسات و دنیای درونیشان می باشد. با وجود اینکه نقاشی برای کودکان یک فرآیند همراه با لذت و به منظور بازی انجام می شود، اما جهت بیان احساس کودک نیز استفاده شده و در بیان حس هایی که قادر به بیان کردن آنها نمی باشند، از نقاشی استفاده می کنند. نقاشی های کودکان نشان دهنده شادی ها، ترس ها، رویاها، امیدها آنها می باشد و کابوس های خود را به تصویر می کشند. نقاشی های کودکان همچنین دیدگاه آنها را نسبت به دنیا و پیرامون اطرافشان نشان می دهد و یک راه برقراری ارتباط می باشد. نقاشی های کودکان همچنین شخصیت آنها را نیز نشان داده و با بررسی آن می توانید اطلاعاتی درباره کودک خود بدست آورید. در واقع بسیاری از درمانگران از این طریق با کودکان ارتباط برقرار می کنند.

نقاشی های کودکان نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : علت حسادت در کودکان چه می باشد؟

شکل های نقاشی های کودکان نشانه چه چیزی است؟

در نقاشی های کودکان هر شکل و یا رنگی نماد و بیانگر یک احساس، یک شخص و یا یک ویژگی خاص می باشد. حتی نقطه ای که کودک شروع به نقاشی می کند نیز برای روانشناسان کودک مهم می باشد.

تفسیر خانه در نقاشی های کودکان : در نقاشی های کودک بیشتر از هر چیز خانه کشیده می شود و تصویر آن به شکل یک مربع که در بالای آن یک مثلث قرار دارد، می باشد. خانه در نقاشی های کودکان نشان دهنده پناهگاه و هسته اصلی خانواده می باشد که ممکن است مورد علاقه و یا تنفر یک کودک باشد.

در خانه های نقاشی های کودکان، اگر دارای باغچه، درهای بزرگ، گل، پنجره و پرده های رنگی باشد، نماد یک زندگی خوب و سعادتمند است که کودک در آن احساس خوب و آرامش بخشی دارد.

اما اگر خانه بدون در ورودی، دیوارهای بلند و دور افتاده کشیده شود به معنای دیگری بوده که در سنین 5 تا 8 سالگی نشان دهنده خجالتی بودن کودک و وابستگی شدید او به مادر است و از 8 سالگی به بعد نشان دهنده تنهایی و خود کوچک بینی می باشد.

تفسیر خورشید در نقاشی های کودکان : کشیدن خورشید در نقاشی های کودکان نشان دهنده امنیت، گرما، قدرت، خوشحالی و نماد پدر مطلوب است. زمانی که رابطه پدر و کودک خوب می باشد، خورشید بصورت کامل و در حال درخشیدن نشان داده می شود. در مواقعی که ارتباط بین فرزند و پدر مطلوب نمی باشد، خورشید در پشت کوه ناپدید بوده و یا بصورت قوسی در افق می باشد. همچنین اگر کودک از پدر خود ترسیده باشد، رنگ خورشید قرمز تند یا سیاه است.

با این حال ممکن است نحوه کشیدن خورشید بسته به حال و هوای کودک و نه به واسطه رابطه با پدرش، متفاوت باشد و برای تحلیل بهتر نیاز است تا چندین نقاشی کودک مورد بررسی قرار گیرد.

تفسیر درخت در نقاشی های کودکان : درخت در نقاشی های کودکان سه بخش دارد، تنه، ریشه، شاخه و برگ. ریشه بصورت ناخودآگاه در نقاشی کودکان نشان دهنده فشارهای غریزی، تنه نشان دهنده شخصیت خود کودک و شاخه ها و برگ ها بیانگر ارتباط او با دنیای خارج می باشد. تنه درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود که قبل از سنین مدرسه معمولا بلند کشیده می شود. تنه درخت کوتاه نشان دهنده بلند پرواز بودن شخصیت کودک می باشد. اگر درخت در نقاشی های کودکان دارای برگ های زیاد باشد نشان از شخصیت در خود فرو رفته کودک دارد که آماده تغییر و تحول نمی باشد. وجود شاخه های مختلف و به هر سو نیز نشان از حساسیت شدید کودک داشته که مسائل را به سادگی فهمیده و قادر به ارتباط با دیگران است.

تفسیر آدم در نقاشی های کودکان : کودک در بیشتر مواقع آدم را تصویر و یا درکی از خود و بدنش می کشد و بیشتر از هرچیزی نقاشی آدم خصوصیات روانی کودک را نشان می دهد. اگر آدم را به شکل هماهنگ می کشد، احتمالا کودک کاملا سازگار می باشد. اگر آدم را خیلی کوچک کشیده و یا در گوشه تصویر قرار می دهد، به معنی کم ارزشی خود و پایین دانستنش از دیگران است.

سر : نشان دهنده قدرت فکر، هوش و شخصیت است. معمولا کودکان سرها را بزرگ می کشند.

چهره : نقاشی چهره انعکاس مستقیم با عزت نفس نقاش دارد و چهره های بزرگ تر از گروه سنی کودک نشان دهنده خود بزرگ بینی و پرخاشگری و چهره های ریز و بسیار کوچک تر از حد متوسط نشان دهنده عزت نفس پایین، اضطراب و افسردگی دارد.

دست و پا : کشیدن دست و بازو نشان دهنده قدرت و کنترل می باشد و نبود آن نشان دهنده فقدان قدرت، بیهودگی و بی یاور بودن است. البته در کودکان زیر 5 سال نبود دست و بازو متداول می باشد. پاها در مواقعی که گذاشته نشده و یا نقاشی بصورت نشسته ترسیم می شود، نشان دهنده ضعیف و درونگرا بودن کودک می باشد.

مفهوم رنگ ها در نقاشی های کودکان

بیشتر بدانید : نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

معنای نقاشی های کودکان چه می باشد؟

در نگاه اول، تصویر کشیده شده در نقاشی کودک، چه احساسی به شما می دهد. آیا شما را خوشحال می کند و یا ناراحت و افسرده؟ پاسخ به این سوال می تواند اولین سرنخ شما برای افکار کودکتان باشد.

نقش رنگ ها در نقاشی کودکان : رنگ هایی که کودک در نقاشی مورد استفاده قرار می دهد، با توجه به سن او طیف وسیع تری داشته و هرچه از رنگ های بیشتری در نقاشی خود استفاده نماید، زندگی شادتر و هیجان انگیزتری دارد. همچنین استفاده بیش از اندازه از یک رنگ خاص نیز نشان دهنده وضعیت عاطفی کودک می باشد. بطور کلی استفاده کودک از رنگ های آبی و سبز نشان دهنده خوشحالی و سازگاری کودک است و رنگ های نارنجی و زرد نشان دهنده نشاط کودک بوده و رنگ های تیره به غم درون کودک اشاره می کند.

کامل بودن نقاشی : اگر کودک نقاشی خود را ناقص رها می کند و یا خطوط مرددی را می کشد، ممکن است نیازمند به تشویق باشد و نشان از نا ایمن بودن کودک است. پاک کردن و اصلاح کردن زیاد نقاشی نیز می تواند نشانگر سطح بالای اضطراب کودک باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462