علت دیر صحبت کردن کودکان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دیر صحبت کردن کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دیر صحبت کردن کودکان نوعی اختلال ارتباطی می باشد. در مواقعی که کودک با وجود تکامل جسمی اما همچنان دیر صحبت می کند و فقط در حد چند کلمه تلاش کرده تا منظور خود را برساند، احتمالا دچار اختلال در تکلم می باشد. دیر صحبت کردن کودکان برای والدین بسیار مهم بوده و دوست دارند تا علت این موضوع را بدانند. بطور کلی کودکان از 1 تا 1/5 سالگی می توانند در حدود 20 کلمه را درک و ابراز نمایند. پس از این سن و با شروع 2 سالگی شروع به بیان جملات کوتاه با همین کلمات کرده و از سن 3 تا 4 سالگی به بیان جملات بلند و داستان می پردازند. اما در برخی از کودکان این زمان ها با فاصله زیادتری بوده و در این مقاله می خواهیم به بررسی علت دیر صحبت کردن کودکان و راه های درمان آن بپردازیم.

علت دیر صحبت کردن کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاوره و راهنمایی پرورش کودکان استثنایی

دلایل دیر صحبت کردن کودکان چه می باشد؟

دیر صحبت کردن کودکان و تاخیر در گفتار آنها دلایل مختلفی دارد که بعضی از آنها با بیماری های مادرزادی در ارتباط می باشد و متاسفانه تا زمان دو سالگی والدین متوجه این موضوع نمی شوند که کودکشان با بقیه هم سن و سالان خود هماهنگی ندارد. از دیگر دلایل دیر صحبت کردن کودکان، به عملکرد و رفتار والدین مربوط می باشد و در واقع اکتسابی است. از رایج ترین دلیل های دیر صحبت کردن کودکان به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

1605686149 communications وجود اختلال در شنوایی کودک : کودکانی که دچار اختلال در شنوایی می باشند، معمولا در صحبت کردن نیز دچار اختلال می شوند. در واقع کودکی که نمی شنود، نمی تواند صحبت ها و گفتار دیگران را الگو برداری نمایند و بنابر این در تکلم دچار مشکل می شود. در این کودکان یادگیری مهارت های زبانی بسیار سخت و غیر ممکن می باشد.

1605686149 communications اختلال اوتیسم : کودکانی که مبتلا به اختلال اوتیسم می باشند، تاخیر در گفتار داشته و منجر به دیر صحبت کردن کودکان می شود.

1605686149 communications مشکلات ناتوانی ذهنی : دیر صحبت کردن کودکان ممکن است به دلیل یک مشکل مغزی ایجاد شود. بیشتر ناتوانی های ذهنی منجر به تاخیر در گفتار می شود. دیر صحبت کردن کودکان با انواع ناتوانی های ذهنی در ارتباط می باشد. از جمله این ناتوانی ها می توان به سندروم دان، نارسا خوانی و سایر ناتوانی ها در یادگیری اشاره کرد.

1605686149 communications وجود مسائل روانی : ناراحتی ها و بیماری های روانی مانند افسردگی، ناراحتی اعصاب و بیماری های روانی در کودکان از جمله موارد دیر صحبت کردن کودکان می باشد. حتی بی توجهی شدید به کودک نیز می تواند منجر به دیر صحبت کردن کودکان شود و یا کودکانی که از استرس و اضطراب شدیدی رنج می برند، تاخیر در گفتار را به همراه دارند.

1605686149 communications گوشه گیر بودن کودک : کودکانی که منزوی و گوشه گیر بوده و یا شاهد مکالمات بزرگسالان نمی باشد، دچار تاخیر در گفتار خود می شوند. همچنین والدینی که با کودک خود زیاد ارتباط برقرار نکرده و با او صحبت نمی کنند و یا کودک ساکتی دارند، دچار اختلال در گفتار و تاخیر آن می شوند.

راهکارهای درمان دیر صحبت کردن کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در جنوب تهران

روش های درمان دیر صحبت کردن کودکان چه می باشد؟

اگر متوجه نشانه های دیر صحبت کردن کودکان شدید و در مقایسه با همسالانش، کودک شما تاخیر در گفتار داشت، باید حتما برای آن به دنبال درمان و راهکارهای لازم باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی از این موارد به خودی خود درمان نشده و نیاز به کمک گرفتن از روانشناس برای تشخیص داشته و درمان آن نیز به گفتار درمانی نیازمند است. اما در مواقعی که مشکل کودک به تشخیص روانشناس و پزشک او حاد نبوده و نیازمند انجام راهکارهای درمانی خانگی است، تلاش والدین می تواند در این زمینه مشکل را برطرف نماید.

1605686310 idea با خودتان صحبت کنید : در طول روز و در زمانی که کاری را انجام می دهید، با خودتان بصورت بلند بلند صحبت کنید و آنچه را که انجام داده، می شنوید و یا احساس می کنید را با صدای بلند توصیف نمایید. شنیدن صدای شما توسط فرزندتان باعث شده تا اطلاعات خوبی درباره موضوعات مختلف بدست آورد. البته برای این تمرین نیاز است تا از جملات کوتاه استفاده نمایید تا اثرگذار باشد. این کار را می توانید در مورد کارهایی که کودک شما انجام می دهد نیز تمرین کنید و از جانب او درباره کارها و احساساتش صحبت نمایید.

همچنین در مواقعی که فرزند شما تنها از یک کلمه استفاده می کند، آن کلمه را به کلمات دو کلمه ای تبدیل نمایید. مثلا اگر می گوید آب، شما آن را به آب تمیز، آب خنک، آب بده و غیره تبدیل کنید و گفته های خود را چندین بار تکرار نمایید، چون کودکان با تکرار کردن یاد می گیرند.

1605686310 idea از زبان اشاره نیز استفاده نمایید : در مورد تمرین بالا می توانید با کمک زبان اشاره نیز خود گفتاری خود را کامل تر نمایید. محققان به این نتیجه رسیده اند که زبان اشاره به عنوان یک ابزار عالی برای بیان صحبت کردن به ویژه در دیر صحبت کردن کودکان، عمل می کند. زبان اشاره به آنها کمک می کند که ارتباطات خود را گسترش داده و بعد از یادگیری کلمات دیگر از آن استفاده نمی کنند و به نوعی زبان اشاره نوعی رمز گذاری برای بخاطر سپردن کلمات می باشد.

1605686310 idea قرار دادن اسباب بازی در مکان دور : سعی کنید اسباب بازی کودکتان را در مکانی دور و در دید او قرار دهید که در مواقعی که آن اسباب بازی را می خواهد مجبور به گفتن آن کلمه شود و یا شما می توانید با تکرار چند باره نام اسباب بازی، آن را در ذهن کودک خود ثبت نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه دیر صحبت کردن کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462