علت ناخن جویدن در کودکان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ناخن جویدن در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ناخن جویدن در کودکان یکی از عادات نادرست در بین آنها می باشد که در طولانی مدت ممکن است منجر به مشکلات دهان و فک کودک شود. این عادت از کودکان 6 تا 18 سال می تواند ایجاد شود و مانند مکیدن انگشت یکی از موارد رایج در بین بچه ها می باشد. دلایل زیادی برای ناخن جویدن در کودکان وجود داشته که از جمله آنها استرس، نداشتن حوصله و ناراحتی و عصبانیت می باشد. در چنین مواقعی والدین نمی دانند که چه کاری باید انجام داده و رفتار درست برای ترک ناخن جویدن در کودکان چه می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به دلایل این موضوع و راهکار جهت ترک ناخن جویدن در کودکان بپردازیم.

دلایل ناخن جویدن در کودکان

بیشتر بدانید : علت حسادت در کودکان چه می باشد؟

دلایل ناخن جویدن در کودکان چه می باشد؟

علت های مختلفی برای این موضوع وجود داشته که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• کم کردن میزان استرس
• داشتن حس آرامش
• در مواقع ترس
• زمانی که خسته و بی حوصله می باشند
• کم توجهی و کمبود محبت از سمت والدین
• استرس از مدرسه و درس
• روزهای ابتدایی در مدرسه
• زمینه ژنتیکی و وراثت

درباره کودکان زیر 2 سال که استرس و تنش عصبی ندارند، علت ناخن جویدن می تواند تقلید از بچه های دیگر و یا فرار از ناخن گرفتن توسط ناخن گیر باشد. همچنین بیش فعالی در کودکان نیز می تواند یکی دیگر از دلایل ناخن جویدن در کودکان باشد.

درمان ناخن جویدن در کودکان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

راهکار جلوگیری از ناخن جویدن در کودکان چیست؟

ناخن جویدن در کودکان نیاز به درمان داشته و اگر برای درمان آن اقدام نشود می تواند منجر به آسیب به سلامت دهان و دندان شود. از جمله راهکارهای مناسب برای ترک ناخن جویدن در کودکان به موارد زیر می توان اشاره نمود :

علت ناخن جویدن در کودک را پیدا نمایید : اولین کار در جهت درمان این موضوع، کشف این است که کودک در چه مواقعی شروع به ناخن جویدن می کند؟ خیلی از مواقع کودکان به دلیل ترس و اضطراب اقدام به چنین کاری می کنند. ممکن است مواردی مانند دعوا والدین با یکدیگر، جدایی پدر و مادر، مدرسه، مشکل با همکلاسی ها، تنبیه شدید، بد رفتاری والدین و عوض شدن مدرسه از دلایل ناخن جویدن در کودک باشد.

بصورت مرتب ناخن های کودک را کوتاه نگه دارید : در مواقعی که ناخن کودک بلند می باشد، میکروب به زیر ناخن ها جمع شده و با جویدن ناخن، این موضوع منجر به وارد شدن میکروب به اعضای گوارش او شده و آلودگی ایجاد می کند. به همین دلیل ناخن های کودک را بصورت مرتب کوتاه کرده تا او نتواند آنها را بجود.

از تنبیه کردن استفاده نکنید : در مواقعی که کودک شما در حال ناخن جویدن است، عصبانی نشده و او را دعوا نکنید. از روش هایی مانند ریختن فلفل و یا خوراکی تند بر روی ناخن کودک استفاده نکنید، چرا که اگر کودک قصد ادامه این کار را داشته باشد، باز هم به ناخن خوردن خود ادامه می دهد.

او را سرگرم نمایید : در مواقعی که کودک شروع به ناخن جویدن می کند، او را با کارهای دستی مانند خمیر بازی، خانه سازی و یا اسباب بازی هایش سرگرم نمایید. همچنین می توانید حواس کودک را با دیدن تلویزیون و یا کارتن پرت کنید.

برای او جایزه بگذارید : او را تشویق به ترک ناخن جویدن کرده و برای این کار به او جایزه دهید. مثلا به او بگویید اگر به مدت یک هفته ناخن نجود، برای او اسباب بازی مورد علاقه اش را می خرید. با این کار کم کم عادت ناخن جویدن از سرش می افتد.

از لاک های ضد جویدن استفاده نمایید : این لاک ها یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از ناخن جویدن در کودکان می باشد که در مواقعی که با هیچ کدام از روش ها کودک شما ناخن جویدن را ترک نکرد، می توانید از این لاک ها که تلخ و بد مزه می باشد، استفاده نمایید. به دلیل تلخ بودن این لاک ها، هر زمانی که کودک دست خود را در داخل دهانش می کند، با مزه بد آن مواجه می شود. مواظب باشید تا از لاک هایی استفاده کنید که مواد شیمیایی آن منجر به آسیب به بدن کودک نشده و یا آن را به چشم خود نزند. در این زمینه می توانید از پزشک داروساز و یا پزشک کودک مشورت گرفته و از لاک های مخصوص این کار استفاده نمایید. طعم بد لاک منجر به عدم تکرار این عادت برای کودکتان شده و به مرور این رفتار از سرش می افتد.

کودک خود را سرزنش نکنید : سعی کنید در چنین مواقعی از سخنرانی های طولانی مدت، تنبیه و یا توبیخ کردن کودک خود دوری نمایید. این رفتار شما نه تنها که منجر به از بین رفتن این عادت در کودکتان نمی شود، بلکه حواس او را بر روی رفتار زشت خود جلب می کند. سعی کنید به جای این موضوع حواس او را پرت نمایید و با بازی کردن، دست های کودکتان را مشغول کنید.

از مشاور کودک استفاده کنید : در صورتیکه راهکارهای گفته شده موثر نمی باشد و کودک شما همچنان عادت ناخن جویدن را دارد، می توانید برای بررسی علت این موضوع از مشاور کودک در این زمینه کمک بگیرید. ممکن است علت ناخن جویدن کودک شما به دلایلی مانند ترس و اضطراب در او بوده که بهتر است تا در ابتدا این موارد در کودک بررسی شده و سپس برای درمان ناخن جویدن او، راهکار ایجاد کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ناخن جویدن در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462