چگونه ضربات روانی تجاوز در دوران کودکی را درمان کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک آزاری و روش های درمانی آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تجاوز در دوران کودکی می تواند اثرات روحی و روانی زیادی را بر روی کودک ایجاد کرده که این موضوع می تواند تا دوران بزرگسالی او نیز ادامه داشته باشد. همچنین اثرات ناشی از تجاوز در دوران کودکی، می تواند منجر به تغییر در رفتار و خلق و خوی کودک شده که والدین از این طریق نیز متوجه کودک آزاری و تجاوز به کودک خود می شوند. تجاوز در دوران کودکی می تواند هرنوع اقدام جنسی و یا تلاش برای برقراری رابطه جنسی باشد که با استفاده از زور و تهدید بوده و افراد زیر 18 سال را شامل می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع کودک آزاری را بررسی کرده و راه هایی برای درمان کودکی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است را پیدا نماییم.

انواع کودک آزاری

بیشتر بدانید : چگونه مهارت های زندگی را به کودکان آموزش دهیم؟

انواع کودک آزاری به چه صورت است؟

لزوما برقراری رابطه جنسی برای یک کودک به معنای تجاوز جنسی نبوده و هر نوع تماس جسمی بین مجرم و کودک می تواند تجاوز جنسی و کودک آزاری محسوب شود. از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686149 communications نوازش کردن بدن کودک به روش تحریک آمیز و غیر معمول
1605686149 communications خود ارضایی و یا مجبور کردن کودک به ارضا کردن خود
1605686149 communications داشتن تماس تلفنی و یا ارسال پیام های جنسی به کودکان
1605686149 communications برقراری رابطه جنسی
1605686149 communications انجام هر نوع اعمال جنسی با کودک
1605686149 communications تولید و یا توزیع فیلم های پورنوگرافی با کودک

هر نوع روشی که منجر به آسیب به کودک و انجام اعمال جنسی با او شود، منجر به بروز آسیب های روانی و جسمی زیادی به او شده و می تواند این تاثیرات در بزرگسالی نیز ادامه داشته و منجر به ترس ها و یا عدم تمایل در زمینه های جنسی برای فرد شود.

روش صحبت کردن با کودکی مورد تجاوز قرار گرفته است

همانطور که پیش تر گفتیم تجاوز در دوران کودکی می تواند اثرات زیادی بر روان کودک ایجاد کرده و بر جنبه های مختلف زندگی او تاثیر گذار باشد. همچنین در خیلی از مواقع کودک ممکن است ترس از بیان کردن این موضوع با والدین خود را داشته و می ترسد که توسط آنها مورد دعوا و یا تنبیه شدن قرار گیرد. اما نیاز است تا در این زمینه به کودکان خود آگاهی داده که در صورتیکه هر اتفاقی برای او افتد، شما همواره در کنار او و پشتیبانش می باشید. همچنین با کمک روش هایی که در ادامه ذکر می شود می توانید از کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته است، حمایت نمایید :

1605686310 idea او را به صحبت کردن تشویق کنید : هر نوع مورد مشکوک و تغییر رفتار ناگهانی که در کودک خود می بینید را جدی بگیرید، مواردی مانند آزار جراحت بر روی بدن، ترس و وحشت و گوشه گیر شدن می تواند از جمله این نشانه ها باشد. در چنین مواقعی با او به مهربانی صحبت کرده و این اطمینان را به او بدهید که او را قضاوت نکرده و به جای آن او را حمایت می کنید. صحبت کردن درباره این موضوع می تواند بسیار سخت باشد، اما همین کار منجر به تخلیه هیجانات منفی و احساسات کودک می شود.

1605686310 idea احساسات او را درک کنید : او را بابت هیچ موضوعی مقصر ندانسته و به هیچ وجه سرزنش نکنید. به جای آن سعی در درک او داشته و از او حمایت نمایید و به کودک خود این اطمینان را بدهید که در همه شرایط کنار او مانده و اجازه نمی دهید تا دوباره دچار آسیب شود. همچنین او را مجبور به تعریف کردن همه جزئیات نکنید، اجازه دهید تا خودش هر آنچه که می خواهد را بگوید.

1605686310 idea از درمانگر در این زمینه کمک بگیرید : در این شرایط کمک گرفتن از افراد متخصص بسیار ضروری و مفید بوده و از میزان آسیب و پیامدهای ناشی از آن کم می کند.

روش درمان تجاوز در دوران کودکی

بیشتر بدانید : مهم ترین علائم افسردگی در کودکان چیست؟

درمان کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته است، به چه صورت می باشد؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، کمک گرفتن از درمانگر و روانشناس در این زمینه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. در این حال روانشناس از سه روش درمانی استفاده می کند که هر کدام از این روش ها را به اختصار توضیح می دهیم :

درمان شناختی رفتاری یا CBT : در این روش درمانگر با کودک شروع به صحبت کرده و کمک می کند که الگوهای فکری اشتباهی که به واسطه آسیب ناشی از تجاوز در ذهن او شکل گرفته شده است را شناسایی کرده و برای اصلاح و یا تغییر آن، به او کمک نماید. بطور مثال اگر کودک بعد از تجاوز دچار بی اعتمادی یا خود سرزنشگری و یا افسردگی شده است، به کودک کمک کرده تا این افکار منفی را شناسایی نماید و طرز تفکرهای اشتباهی که منجر به این موضوع شده است را تغییر داده و اصلاح کند. با تغییر دادن الگوهای فکری اشتباه، آسیب های ناشی از آن نیز کم شده و درمان می شود.

درمان ACT که بر مبنای پذیرش و تعهد می باشد : این روش درمانی بر مبنای آگاهی، پذیرش داشتن، تعهد و تغییر دادن رفتار می باشد. درمانگر در این زمینه به فرد کمک کرده که به طرز فکرها و رفتارهای اشتباه خود آگاه شده و سپس به پذیرش این موضوع برسد که نیاز است که آنها را تغییر داده و بر روی آن کار نماید. همچنین در این روش درمانی نیاز است که درمانجو متعهد شده تا با درمانگر همکاری داشته و در مسیر درمان تلاش نماید. در این روش درمانگر با مراجعه کننده در بزرگسالی کار کرده و کمک می کند تا رفتارهایش را تغییر دهد.

دارو درمانی : دارو درمانی برای کودکان و در سنین کودکی صورت نمی گیرد، اما اگر فرد در دوران بزرگسالی به دلیل آسیب های ناشی از تجاوز در دوران کودکی خود مراجعه کرده باشد، روانپزشک داروهایی برای کاهش اضطراب به او تجویز می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک آزاری و روش های درمانی آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462