چگونه با نوجوانان صحبت کنیم؟ 5 شیوه نزدیک شدن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه صحبت کردن با نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

از آنجایی که نوجوانان تمایل دارند تا فضا، استقلال و حریم خصوصیشان حفظ شود، گفتگو و ارتباط برقرار کردن در این سنین برای والدین دشوار است. نوجوانان به دلیل فرآیند رشد و تاثیرات هورمون ها بر روی خلق و خو و فیزیک آنها، تغییرات زیادی در شیوه رفتار، گفتار و تعاملات خود با خانواده و دیگران دارند، بنابر این ممکن است ارتباطات پدر و مادر در این دوره از زندگی، با چالش هایی همراه باشد. اما شما به عنوان والدین دوست دارید تا ارتباط صمیمانه تر و دوستانه تری با نوجوانان خود داشته و شاید نحوه برقراری درست ارتباط با آنها را نمی دانید. در این مقاله ما به شما 5 راه برقراری ارتباط با نوجوانان را آموزش می دهیم.

راه های برقراری با نوجوانان

بیشتر بدانید : بحران نوجوانی چیست؟ تاثیر آن بر دخترها و پسرها

5 روش برقراری ارتباط با نوجوانان

1. به آنها اهمیت بدهید : یکی از حس هایی که نوجوانان با آن درگیر بوده و از آن آسیب می بینند، احساس دوست نداشتنی بودن و مهم نبودن می باشد. آنها ممکن است احساس کنند که دیگر از سمت والدین خود محبوب نبوده و اهمیتی نیز ندارند. نقش شما به عنوان والدین در این زمینه اهمیت زیادی دارد، شما نباید طوری رفتار کنید که انگار نسبت به آنها بی تفاوت هستید. ممکن است نوجوانان به ظاهر به شما توجه نکنند، اما آنها احساسات شما را تشخیص داده و زیر نظرتان دارند. زمانی نوجوانان با والدین خود صحبت می کنند که احساس کنند برای آنها مهم بوده و به آنها بدون قضاوت گوش می دهند. همچنین توجه مثبت نشان دادن منجر به دلگرمی نوجوانان می شود. در هنگام صحبت کردن با آنها نیاز است تا تماس چشمی برقرار کرده و تلفن خود را بر روی زمین بگذارید. همچنین با تکان دادن سر و تایید کردن، نشان دهید که به صحبت های او با دقت گوش داده و توجه می کنید.

2. قابل اعتماد بودن : از دیگر موضوعات مهم در ارتباط با نوجوانان، قابل اعتماد بودن می باشد. نوجوانان در این زمینه بسیار محتاط بوده و در صورتیکه احساس امن بودن نسبت به طرف مقابل نداشته باشند، با او درباره موضوعات خود صحبت نکرده و او را امین نمی دانند. سعی کنید در این زمینه با فرزندتان صادق بوده و از تجربیات خودتان در این زمینه با او صحبت نمایید.

3. با او وقت بگذرانید : وقت گذاشتن با نوجوانان نشان دهنده میزان اهمیت شما برای آنها می باشد. شما می توانید وعده های غذایی و یا تفریحی با همدیگر گذاشته و در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر گفتگو کنید. فعالیت هایی مانند ورزش کردن، خرید کردن، پیاده روی و آشپزی می تواند در این زمینه مفید باشد. شما می توانید در هنگام انجام این فعالیت ها میزان اهمیت و توجه خود را به سمت علاقه مندی ها و یا دغدغه های نوجوان خود معطوف نمایید.

4. گوش دادن فعال : در مواقع گفتگو با فرزندتان عوامل که منجر به حواس پرتی شما می شود را دور کرده و به او با دقت و توجه گوش دهید. در مواقعی که نوجوان شما شروع به صحبت کردن درباره موضوعات و مسائل خود می کند، سعی در قضاوت کردن و نقد کردن او نداشته باشید و در ابتدا تنها شنونده بوده و او را درک کنید. بعد می توانید در یک موقعیت مناسب و با کمک فرزندتان برای حل مسائل پیش رویش، راه حل پیدا نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که در مواقعی آنها تنها نیاز به صحبت کردن داشته و به دنبال راه حل نمی باشند.

5. خودتان باشید : در ارتباط با نوجوان خود سعی کنید که خوده واقعیتان باشید و بخش های آسیب پذیر و یا نواقص خود را پنهان نکنید. این موضوع باعث شده تا نوجوانان نیز ترس از شکست نداشته و یا شما را الگویی بی عیب و نقص نپندارند، چرا که این موضوع منجر به این شده تا آنها به سمت کمال گرایی پیش رفته و با کوچکترین شکستی احساس ضعف و ناتوانی کنند.

اشتباهات رایج والدین در برخورد با نوجوانان چه می باشد؟

بیشتر بدانید : دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

اشتباهات رایج والدین در برخورد با نوجوانان

باور نداشتن : این موضوع منجر به کم شدن اعتماد به نفس در نوجوانان می شود. خیلی از پدر و مادرها به اشتباه فکر می کنند که باید در هر موضوعی به سرعت خودشان را دخیل کرده و فرصت تلاش و تجربه کردن را به فرزند خود نمی دهند. این موضوع منجر به از بین رفتن حس اعتماد به نفس در آنها شده و فکر می کنند که به تنهایی نمی توانند از پس مشکلات خود بر آیند.

کنترل کردن احساسات : در گفتگو با نوجوانان ممکن است موضوعات و مسائلی را مطرح نماید که منجر به ناراحتی و یا عصبانیت شما شود، واکنش سریع و فوری نشان دادن نسبت به آن می تواند باعث دوری و ترس در فرزند شما شده و در موقعیت های بعدی به دلیل واکنش هایتان، از گفتن مسائل خود اجتناب نماید.

سوال پرسیدن های زیاد : از دیگر اشتباهات رایج والدین در برخورد با نوجوانان، مطرح کردن سوالات زیادی و یا مشاوره دادن های مکرر می باشد. همچنین نصیحت کردن از اشتباهات بزرگ در مواجه با نوجوانان می باشد که می تواند نتیجه عکس داده و منجر به دور شدن نوجوان شود. سعی کنید در این زمینه صبور بوده و اجازه دهید تا فرزندتان خودش تصمیم بگیرد که درباره موضوعات خود صحبت نماید.

حل مسئله : در مواقعی که نوجوان شما شروع به صحبت کردن و گفتگو با شما می کند، ممکن است تا شما بصورت طبیعی واکنش نشان داده و سعی در حل کردن مشکلات او نمایید. اما این روش اشتباه می باشد چرا که شما قدرت حل مسئله را از او می گیرید. شما می توانید از او سوال کنید که فکر می کند که به چه روشی می تواند این مسئله را حل نماید و در صورتیکه فرزندتان تمایل داشت تا در این زمینه شما به او کمک نمایید، می توانید وارد عمل شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نحوه صحبت کردن با نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462