مهر طلبی چیست؟ چگونه آن را حل کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مهر طلبی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مهر طلبی به معنی میل افراطی به راضی نگه داشتن و خشنودی دیگران می باشد که در بعضی از افرادی که دارای شخصیت مهر طلب هستند، این موضوع به وفور دیده می شود. البته همه ما در طول زندگیمان به شکل های مختلفی برای خشنودی دیگران و راضی نگه داشتن آنها تلاش کرده و کارهایی را بر خلاف میل باطنی مان انجام می دهیم، اما شکل افراطی آن که منجر به مختل شدن روند زندگی عادی ما شده و به یک مشکل جدی تبدیل شده است، آسیب زا بوده و به آن مهر طلبی گفته می شود. در این مقاله به نشانه های افراد مهرطلب و راه حل آن می پردازیم.

مهر طلبی چیست؟

بیشتر بدانید : طرحواره ایثار چیست؟ برای درمان چگونه با آن روبرو شویم؟

مهر طلبی چه می باشد و ویژگی افراد مهر طلب چیست؟

مهر طلبی یک نیاز عاطفی شدید بوده که از محرومیت عاطفی در زمان کودکی ایجاد می شود و در واقع یک وضعیت عطش و درد زیاد از این موضوع بوده که افرادی که دارای شخصیت مهر طلب می باشند، در تلاشی نا موفق برای پر کردن این خلا عاطفی خود، شروع به محبت و ارائه خدمات به دیگران می کنند. در واقع از این روش هرگز نیاز آنها تامین و ارضا نشده و برعکس آن منجر به بیشتر شدن این حالت در درونشان شده، چرا که خیلی از افراد نه تنها که بابت این ویژگی آنها، قدردان افراد مهر طلب نمی باشند، بلکه تنها سرویس بیشتری از آنها دریافت می کنند.

ویژگی های شخصیتی افراد مهر طلب چه می باشد؟

آنها به دوست داشتن دیگران نیاز دارند : مهر طلبی باعث شده تا فرد نیاز داشته باشد که همه او را دوست داشته و در بیشتر مواقع نگران این موضوع است، که مورد طرد شدن و یا عدم دوست داشته شدن، قرار گیرد. بنابر این برای اینکه توسط دیگران دوست داشته شود، اقداماتی را انجام داده و تمام تلاش خود را می کند تا توسط دیگران طرد نشود.

بیش از حد عذرخواهی می کنند : مهر طلبی باعث شده تا افرادی که دارای شخصیت مهر طلب می باشند، بابت موضوعاتی که حتی مقصر نیز نیستند، عذرخواهی کرده و خود را مقصر بدانند. مهر طلبی به نوعی، آمادگی فرد برای مقصر دانستن خود می باشد و بیشتر این موضوع به دلیل راضی نگه داشتن افراد و حس دوست داشتنی بودن، است.

نه گفتن و مخالفت برایشان سخت است : مهر طلبی منجر به این شده که افراده دارای این شخصیت، نه گفتن برایشان مشکل بوده و هر نوع درخواستی از سوی دیگران را پذیرفته و آن را اجرا می کنند. مخالفت نکردن با دیگران برای افراده دارای مهر طلبی گزینه امن تری بوده و از این طریق می توانند تا در پذیرش بیشتری از سوی افراد قرار گیرند. اما این موضوع منجر به بوجود آمدن مشکلات زیاد برای افراد مهر طلب شده و گاهی نیز باعث سو استفاده دیگران از آنها می شود.

افراد مهر طلب از مشاجره و درگیری دوری می کنند : این افراد ترس از عصبانی شدن داشته و این به دلیل علاقه آنها به راضی نگه داشتن دیگران می باشد. از آنجایی که عصبانی شدن فرد مهر طلب می تواند منجر به عدم حس رضایت در دیگران می شود، این افراد از بحث و مشاجره کردن با دیگران دوری کرده و تا جای ممکن در صحبت ها آنها هستند که کوتاه آمده و بحث را خاتمه می دهند.

نیاز به تایید دیگران دارند : افراد دارای مهر طلبی، از اینکه مورد تایید و ستایش دیگران قرار گیرند، احساس رضایت دارند. در کنار این، افراد مهر طلب نیاز دارند تا توسط دیگران مورد تایید قرار گرفته و کارها و عملکردشان مورد رضایت دیگران باشد.

ویژگی های افراد مهر طلب

بیشتر بدانید : چرا حرف های دیگران را به خودمان می گیریم؟ راه حل آن چیست؟

درمان مهر طلبی به چه صورتی است؟

برای درمان مهر طلبی نیاز است تا موارد زیر را رعایت کرده تا این الگوهای تکراری در درونتان، تغییر کند.

احساس های واقعی خود را بروز دهید : مهربانی و محبت به دیگران بسیار خوب و پسندیده می باشد، اما نیازی نیست تا در این زمینه به دیگران باج داده تا رضایت آنها را جلب نمایید. سعی کنید در مواقعی که مهربانی و کمک به دیگران برای شما در جهت عزیز تر شدنتان بوده و بصورت واقعی و اصیل نمی باشد، دست از این کار برداشته و به اصطلاح مچ خود را بگیرید.

خودتان را در اولویت بگذارید : سعی کنید به جای الویت قرار دادن دیگران و اهمیت دادن به آنها، اول خود و کارهایتان را مد نظر گرفته و در صورتیکه آنها مهم تر می باشند، آنها را در الویت قرار دهید. این به معنی خودخواهی نبوده، بلکه شما از این طریق ارزش به خود و عزت نفستان را تقویت کرده و یک رفتار سالم انجام داده اید.

مرزهای شخصی خود را معین کنید : قرار دادن مرزبندی در زندگی و روابط برای افراده مهر طلب کاره بسیار سختی می باشد و همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از این افراد، سو استفاده نمایند. سعی کنید تا در این زمینه مرزهایی را برای خود تعیین کرده و در اینباره پایبند بوده و اجازه ندهید تا دیگران شما را بابت آن تحقیر و یا مسخره نمایند. مصمم بودن و وفادار بودن خودتان به مرزهای زندگی خود باعث شده تا به مرور دیگران نیز به آن احترام گذارند.

تا موقعی که کسی از شما درخواست کمک نکرده است، مداخله نکنید : یکی از اقدامات سخت و در عین حال سازنده برای افراد دارای مهر طلبی این می باشد که تا زمانیکه دیگران از شما درخواست کمک نکرده اند، به آنها در این زمینه یاری نرسانده و داوطلب نشوید. این موضوع در ابتدا برای شما بسیار سخت بوده، اما به مرور باعث شده تا اهمیت این روش را متوجه شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مهر طلبی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462