نشانه های افسردگی حاد چیست؟ چگونه آن را مدیریت کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی حاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی حاد یا همان افسردگی شدید به معنی شدت زیاد علائم افسردگی در بدن فرد بوده که منجر به بروز اختلال در عملکرد روزانه و تغییر در خلق و خوی او می شود. افسردگی حاد یا همان شدید را نمیتوان از اختلال افسردگی متمایز دانست و معمولا افرادی که به افسردگی مبتلا می باشند، تا چندین نشانه از آن در آنها بروز پیدا نکند، نمی خواهند بپذیرند که به این اختلال دچار شده اند. متاسفانه در دنیای امروز، افسردگی در بین زنان و مردان بسیار شایع می باشد و از آنجایی که این عارضه دارای طیف های مختلفی است، به میزان های متفاوتی نیز بر عملکرد زندگی افراد تاثیر می گذارد. در افسردگی حاد، میزان تاثیر این بیماری به گونه ای است که منجر به مختل شدن زندگی فرد می شود.

نشانه های افسردگی حاد چیست؟

بیشتر بدانید : درمان افسردگی در نوجوانان + دلایل افسردگی

نشانه های افسردگی حاد چه می باشد؟

افسردگی حاد نوعی اختلال افسردگی اساسی و جدی بوده که فرد بصورت مداوم دارای احساس غم و ناراحتی می باشد. این احساس غم و اندوه با موارد منفی زندگی که همه افراد با آن مواجه می شوند، متفاوت بوده و بصورت دائمی است، بصورتیکه انگیزه فرد برای زندگی و انجام فعالیت های روزانه را از او می گیرد. شدت بیماری افسردگی حاد توسط روانپزشک و بر اساس تجربه و ارزیابی او مشخص می شود. در واقع افسردگی حاد دارای یک تشخیص مشخص نبوده و بر اساس برداشت ذهنی که از تاثیر علائم آن بدست می آید، مشخص می شود.

از مهمترین علائم افسردگی حاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• احساس ناامیدی، غم و بی ارزشی بصورت مدام
• تحریک پذیری
• اختلال در خواب که منجر به بی خوابی و یا خواب زیاد در فرد می شود
• داشتن افکاری درباره اتفاقات بد
• داشتن افکاری در زمینه مرگ و خودکشی
• از دست رفتن علایق فرد نسبت به فعالیت های لذت بخش او در گذشته
• کم شدن میزان اشتها و از دست دادن وزن
• عزت نفس کم، احساس گناه و عصبانیت بصورت مداوم
• ناتوانی در مراقبت از خود در مواردی مانند غذا خوردن و حمام کردن
• ناتوانی در انجام مسئولیت های روزانه مانند کار و خانه
• در موارد بسیار شدید داشتن علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان

علت افسردگی حاد چه می باشد؟

افسردگی حاد و بطور کلی افسردگی یک اختلال پیچیده بوده که نمیتوان برای آن دلیل واحدی در نظر داشت. در واقع متخصصان در این زمینه معتقدند که افسردگی حاد در نتیجه مجموعه از عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی در فرد ایجاد می شود. با همه این موارد می توان عوامل زیر را از دلایل موثر در افزایش احتمال افسردگی حاد در نظر گرفت :

• تغییر در بیوشیمی مغز
• ترومای ایجاد شده بر اثر آزار یا حمله در فرد
• سابقه داشتن اختلال افسردگی در خانواده
• استرس ناشی از بودن در محیط خشونت آمیز
• مصرف مواد مخدر و یا الکل
• مصرف کردن برخی از داروها
• داشتن برخی بیماری های جدی و مزمن

درمان افسردگی حاد به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

درمان و مدیریت افسردگی حاد

برای درمان افسردگی حاد روش های درمانی موثری وجود داشته که می تواند به میزان زیادی علائم این بیماری را کم و یا از بین برد. در این راستا بهتر است تا ابتدا به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کرده تا با کمک این افراد بتوانید به تشخیص این بیماری و شدت آن پرداخته و در کنار آن روش درمانی موثر در این زمینه به شما ارائه داده شود.

1. روان درمانی : در درمان افسردگی حاد با کمک روان درمانی از سه روش برای درمان فرد میتوان استفاده نمود که از جمله این روش ها به درمان شناختی رفتاری یا CBT میتوان اشاره کرد که به افراد برای شناسایی و تغییر افکار منفی کمک می کند، درمان بین فردی یا IPT که بر تغییر روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی فرد تمرکز دارد و درمان روان پویایی که به آگاهی از عواطف و احساسات فرد پرداخته و برای بدست آوردن بینش بیشتر کمک می کند.

2. دارو درمانی : در روش دارو درمانی، روانپزشک با کمک بهترین قرص های مربوط به درمان افسردگی حاد می تواند علائم این بیماری را به میزان زیادی کاهش دهد. از جمله این داروها می توان به داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک، زولافت و پاکسیل، داروهای مهار کننده باز جذب نور اپی نفرین دوپامین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز اشاره کرد. این داروها باید حتما توسط روانپزشک تجویز شده و بر اساس میزان و شدت بیماری و همچنین علائم آن، از داروی مناسب با شرایط بیمار استفاده می شود.

3. ترکیب دارو درمانی و روان درمانی : برای داشتن نتیجه بهتر و سریع تر در روند درمان افسردگی حاد، روانپزشک از ترکیب دارو درمانی و روان درمانی در کنار هم استفاده کرده که می تواند تا حدود زیادی سرعت درمان را سریع تر نماید.

4. تغییر در سبک زندگی : یکی از روش هایی که در کنار دارو درمانی و روان درمانی می تواند موثر واقع شود، تغییر در سبک زندگی فرد دارای افسردگی حاد است. این تغییر می تواند در میزان خواب، رژیم غذایی، ورزش کردن و راه های خود مراقبتی صورت گیرد. به عنوان مثال انجام روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی می تواند منجر به ترشح هورمون اندورفین شده که یک هورمون شادی بخش بوده و می تواند به بهتر شدن خلق و خوی افراد دارای افسردگی حاد کمک زیادی نماید. همچنین با کمک تمرینات یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی، فرد می تواند میزان خود مراقبتی بیشتری از خود داشته که به بهتر شدن حال روحی و جسمی او کمک زیادی می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی حاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462