چگونه روان و احساسات پسری که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته را درمان کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تجاوز جنسی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تجاوز جنسی صرفا برای دختران نبوده و برای پسران نیز ممکن است رخ دهد، بطور کلی تجاوز برای هر فرد و در هر سنی می تواند از جهات مختلف جسمی، روحی و ذهنی آسیب زننده و ویرانگر باشد. همچنین موضوع تجاوز جنسی می تواند بر جنبه های مختلف زندگی فرد تاثیر منفی داشته و اگر در زمان کودکی این تجاوز جنسی صورت گرفته باشد، می تواند تا بزرگسالی فرد تاثیرات خود را ایجاد نماید. در این مقاله به بررسی عواقب ناشی از تجاوز جنسی در پسران پرداخته و همچنین نحوه درمان و رفع این مشکل را بررسی می کنیم.

تجاوز جنسی به پشران

بیشتر بدانید : چت با مشاور روانشناس آنلاین از طریق اینترنت

به چه چیزی تجاوز جنسی گفته می شود؟

تجاوز جنسی زمانی صورت می گیرد که فرد در برابر فعالیت های جنسی قرار گرفته که به خواست، میل و اراده خودش صورت نگرفته و مورد آزار جنسی از سوی فرد دیگری قرار گیرد. این آزار ناشی از تجاوز جنسی می تواند آسیب هایی بر روی جسم، روان و احساسات فرد ایجاد نماید که تا مدت ها نیز تاثیرات آن بر روند زندگی او مشهود باشد. صدمات ناشی از تجاوز جنسی را میتوان به سه دسته مختلف تقسیم بندی نمود که در ادامه صدمه های ناشی از هر کدام از این دسته ها را بررسی می کنیم :

صدمات جسمی ناشی از تجاوز جنسی :

• آسیب های بدنی مانند خونریزی و یا پارگی مقعد
• بیماری های مقاربتی
• ایجاد عفونت های پوستی و یا اندام تناسلی
• مشکل در برقراری رابطه جنسی با همسر و یا شریک جنسی
• شکستگی و ایجاد آسیب به بدن بر اثر مقاومت در برابر متجاوز
• مشکلات مربوط به سلامتی
• رو آوردن فرد به مواد مخدر، الکل و یا سیگار برای از بین رفتن احساسات بد ناشی از این تجربه

صدمات ذهنی ناشی از تجاوز جنسی :

• مرور خاطرات و ایجاد اختلال استرس بعد از سانحه
• افسردگی و تجربه غم و اندوه و احساس گناه
• تغییرات در الگوی خواب
• تغییر در میزان غذا و به دنبال آن افزایش و یا کاهش ناگهانی وزن بدن
• تمرکز کم بر روی فعالیت های روزمره
• افکار خودکشی و یا اقدام به آن

آسیب های عاطفی ناشی از تجاوز جنسی :

• ایجاد مشکلات روانی
• ایجاد بیماری های ناشی از مشکلات روانی
• پرخاشگری و تکانشی شدن
• ترس و حس لایق نبودن برای داشتن زندگی بهتر
• کم شدن میزان اعتماد به نفس و یا از دست رفتن آن
• آسیب رساندن به خود و ایجاد حملات پانیک

حمایت از پسرانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند

بیشتر بدانید : عوارض افسردگی بر روی بدن چیست؟ شیوه جلوگیری

نحوه حمایت و درمان پسرانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، به چه صورت است؟

برای بیشتر افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند، گفتن این موضوع بسیار سخت می باشد و این افراد معمولا ترس از قضاوت شدن توسط دیگران را داشته و یا از اینکه باور دیگران نسبت به آنها تغییر کند، هراس دارند. برای پسران و مردان نیز وجود کلیشه هایی مربوط به از دست رفتن مردانگی باعث شده تا از افشای این موضوع به دوستان و یا خانواده خود، دوری نمایند.

مردان و پسرها دارای چالش های متفاوتی از زنان می باشند، مخصوصا در زمانی که این کار توسط یک زن انجام شده باشد. اما بهترین کار این است تا درباره این موضوع با یکی از اعضای خانواده و یا دوست خود که در این زمینه شما را قضاوت نکرده و می تواند از شما حمایت نماید، صحبت کرده و یا برای درمان بهتر و اصولی تر به پیش یک روانشناس و درمانگر مراجعه نمایید. در ادامه چند پیشنهاد جهت حمایت از این افراد به شما داده می شود که در صورت مواجه شدن با فردی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است، نیاز است تا این موارد را رعایت نمایید :

بدون قضاوت به آنها گوش دهید : برای بسیاری از افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، صحبت کردن درباره آن بسیار سخت بوده و احساس شرم و گناه درباره آن دارند. بنابر این اگر شخصی شما را در این زمینه محرم دانسته و درباره آن به شما شروع به صحبت کردن می کند، سعی کنید تا تنها بدون قضاوت و سرزنش کردن به حرف های او گوش داده و او را بابت موضوع پیش آمده حمایت نمایید.

احساسات او را درک کنید : ممکن است او در این زمینه دارای حس گناه، انزجار از خود و شرم باشد. به او در این زمینه حق دهید و با گفتن جملات بیش از اندازه مثبت، سعی در اینکه به او امید واهی دهید، نداشته باشید. به جای آن سعی کنید به او این حس را منتقل کنید که از او حمایت کرده و در این مسیر در کنارش می باشید. شما همچنین می توانید با ابراز نگرانی برای او، به وی نشان دهید که وجودش برای شما مهم می باشد.

از جزئیات تجاوز جنسی سوال نکنید : حس کنجکاوی را کنار گذاشته و سعی نکنید. با سوال پرسیدن های زیاد و غیر ضروری، او را معذب می کنید. اجازه دهید خود او درباره هر آنچه که دوست دارد با شما صحبت کند و در این زمینه او را تحت فشار قرار ندهید. اگر خود فرد تمایل به صحبت کردن درباره این موضوع را دارد، سعی کنید به روش حمایتی و به دور از قضاوت به صحبت های او گوش دهید.

از او حمایت کنید : سعی کنید او را برای کمک گرفتن از درمانگر و رفتن به پیش روانشناس تشویق نمایید. شاید برای مردان صحبت کردن درباره این موضوعات و به پیش یک فرد غریبه سخت باشد و در این زمینه دارای تابوهای ذهنی باشند. شما می توانید به او در این زمینه کمک کرده تا از این طریق روند درمانی بهتر و سریع تری را پیش گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تجاوز جنسی و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462