نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نقش پدر در تربیت فرزند

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نقش پدر در تربیت فرزند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند تاثیر مستقیمی در آینده و میزان اعتماد به نفس کودک داشته باشد. در واقع فرزند پروری درست و اصولی نیازمند تربیت و همکاری هر دو والد در زندگی کودک می باشد. پدر می تواند به عنوان حامی و همراه مادر بوده و همواره در تربیت و شکل گیری شخصیت کودک نقش پر رنگ و بسزایی دارد. چه بسا بسیاری از روابط ضعیف بین پدرها و فرزندان به دلیل همین طرز فکر اشتباه بوده که مردها فکر می کنند در تربیت کودک خود نقش اصلی را نداشته و به عنوان کمکی می باشند. اما این باور اشتباه بوده و آنها نیز مانند مادران، نقش اصلی و تعیین کننده ای را در تربیت کودک بر عهده دارند. مشارکت پدر در امور زندگی تنها به مسائل مالی مربوط نبوده و در رشد فکری، روانی و جنسیتی کودک نقش مهمی دارند. داشتن رابطه گرم و صمیمی کودک با پدر خود، تاثیر مستقیمی در میزان اعتماد به نفس او دارد.

اهمیت پدر در تربیت کودک

اهمیت پدر در تربیت کودک به چه صورت است؟

میزان مشارکت پدران نسبت به چند دهه گذشته به میزان چشم گیری افزایش یافته است و این تصور در برابر آنها تغییر یافته که تنها نقش آنها در خانه به عنوان تامین کننده موضوعات مالی می باشد. میزان درگیری پدران و عدم حضور آنها در خانه و اهمیت ندادن به موضوعات تربیتی فرزند، نقش مستقیم و پر رنگی با مقدار عزت نفس، رفتارهای اجتماعی کودک و همچنین مقدار پیشرفت تحصیلی او دارد. بنابر این میزان مشارکت پدر می تواند در بهبود هر کدام از این موارد، نقش پر رنگ و تعیین کننده ای را به همراه داشته باشد.
حمایت و مهارت پدر در رابطه با ارتباط درست با فرزند، می تواند از خطرات کودک آزاری کم کرده و عواملی که مرتبط با حفاظت از کودک می باشد را تقویت می کند. در واقع کودکان از خطرات بد رفتاری در امان بوده و می توانند میزان مشارکت و حمایت پدران را نیز بیشتر دریافت نمایند.
در کنار تاثیرات مثبت نقش پدر در تربیت کودک و فرزندپروری، میتوان به تاثیر متقابل این احساسات بر روی پدران نیز اشاره نمود. در واقع مشارکت پدر و افزایش میزان کارآمدی و ارزشمندی او می تواند نقش مهمی در افزایش احساس اعتماد به نفس و توانمندی او ایفا نماید.

اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند دختر

پدر به عنوان اولین مرد در زندگی هر دختر بچه ای محسوب می شود و در واقع نماد مردانگی و ویژگی های مردانه برای یک دختر، پدر او است. بنابر این کیفیت این رابطه و میزان خوب بودن آن می تواند نقش مستقیم و تعیین کننده ای در آینده رابطه دختر با همسر یا شریک عاطفی اش ایفا نماید. در واقع دختران هر مردی در زندگیشان را با پدر خود مقایسه می کنند. پدران در شکل گیری میزان عزت نفس و ارزش به خود دختران نیز نقش مهمی دارند. وجود پدر مستبد در خانه باعث شده تا دختران با احساس قربانی بودن روبرو شده و برای داشتن استقلال خود در زندگی جنگیده و یا شخصیت مرد گریزی پیدا کرده و یا به دلیل احساس وابسته بودن به مردها، نتوانند بصورت مستقل و به تنهایی نیازهای اولیه زندگی خود را تامین نمایند.

اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند پسر

اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند پسر

پدرها در مقابل فرزند پسر نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در واقع دنیای مردانه یک پسر، از دیدن ویژگی ها و توانایی های پدرش ساخته می شود. پسرها بیشتر رفتارها و توانمندی های خودشان را با پدرشان مقایسه می کنند. بنابر این پدر یک خانواده نقش بسیار مهمی در شکل گیری میزان اعتماد به نفس فرزند پسر خود دارد. همچنین یادگیری حس امنیت و تکیه گاه بودن در مردان نیز، از پدر و نوع بودن او در خانواده الگو برداری می شود. یادگیری بسیاری از مهارت ها و کارهای فنی توسط پدرها به فرزند پسر آموزش داده می شود. سعی کنید در این موضوع صبور بوده و به دلیل کارهای اشتباه و یا ناتوانی های فرزندتان در یادگیری مهارت جدید، او را سرزنش نکرده و توانمندی او را به زیر سوال نبرید.

بیشتر بدانید: بهترین مشاور تربیت کودک در غرب تهران

نقش پدر در تامین آرامش مادر

از آنجایی که وقتی پدر و مادر در کنار همدیگر باشند و هم راستا و هم جهت با هم حرکت کنند، تربیت درست و اصلی شکل می گیرد، نقش پدر برای تامین آرامش مادر نیز می تواند در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و منجر به بهتر شدن شرایط زندگی و آرامش خانه شود. از آنجایی که مادران در سالهای ابتدایی به دنیا آمدن فرزند، وظایف بیشتری داشته و مسئولیت داشتن های آنها باعث شده که گاها خسته و رنجیده خاطر شوند، کمک پدر خانواده به ایجاد آرامش محیط برای مادر و آسودگی فکر و خیال او می تواند نقش مهمی در تربیت بهتر کودکان به دنبال داشته باشد. چرا که داشتن یک مادر خسته و یا عصبی می تواند تاثیرات تربیتی مخربی را بر روان کودک به همراه داشته باشد. در واقع نقش مادر به عنوان مربی و نقش پدر به عنوان مدیر تربیتی خانواده می باشد که می توانند در کنار هم به پیش برد بهتر تربیت فرزندان کمک کرده و محیط مناسب تر و امن تری را در خانواده برای کودک خود فراهم نمایند. پدر و مادر در کنار هم و هم نظر و هم سو با یکدیگر می توانند از ایجاد دوگانگی در ذهن کودکان دوری کرده و فرزندانی با ثبات اخلاقی بالا و دارای روانی سالم، تربیت نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نقش پدر در تربیت فرزند

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462