نکات مهم درباره تربیت فرزند پسر

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تربیت فرزند پسر برای خانواده های دارای پسر دارای چالش هایی می باشد که گاها پدر و مادرها را دچار سردرگمی و استیصال می کند. پسرها با داشتن روحیه هایی جسورتر و دارای شیطنت بیشتر از دخترها، می توانند بیشتر خطر آفرین شوند. اما روش های تربیتی مناسب می تواند تا حدود زیادی از این مشکلات پیشگیری نماید.

شیطنت های کودکان نشان از سلامتی آنها و غریزه کودکیشان دارد، اما در صورتیکه این موضوع باعث بوجود آمدن خطری برای آنها شود، نیاز است که مراقبت بیشتری نیز به عمل آید.

تربیت فرزند پسر به چه صورت است؟

یکی از نکات مهم و کاربردی در تربیت کودک، تفاوت نذاشتن بین جنسیت ها می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که با وجود تفاوت های ساختاری و فیزیولوژیکی دختران و پسران با یکدیگر، با این حال نیاز است تا هردوی آنها از تربیت یکسانی برخوردار بوده و دچار تعارض نشوند. در خیلی از فرهنگ ها این باور اشتباه در تربیت فرزند پسر وجود دارد که

خانواده سعی بر قوی بودن پسرشان از همان ابتدای کودکی دارند و با جملاتی نظیر، مرد که گریه نمی کنه و تو مردی، در اجازه بروز احساسات فرزند پسر آن را منع می کنند. این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که پسران نیز مانند دختران دارای احساسات می باشند و نیاز است که اجازه بروز احساس و گریه کردن را به آنها داده و فرزند پسرمان را از انجام آن منع نکنیم.

10 نکته مهم در تربیت فرزند پسر

زمینه نکات مهم
رشد جسمی و ذهنی  در این سن، پسران معمولا دچار جهش رشدی می‌شوند. به تغذیه‌ی سالم و مقوی آن‌ها توجه کنید.  مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی را در او تقویت کنید.  زمینه را برای فعالیت‌های ورزشی گروهی و انفرادی فراهم آورید.
استقلال و مسئولیت‌پذیری  به او فرصت دهید تا در حد توانش، مسئولیت‌پذیر باشد.  در انجام کارهای شخصی، او را تشویق به استقلال کنید.  به او اجازه دهید تا عواقب طبیعی برخی رفتارهایش را تجربه کند.
روابط اجتماعی  او را تشویق به برقراری روابط سالم با همسالان کنید.  مهارت‌های ارتباطی او را تقویت کنید.  بر رفتار او با دیگران نظارت داشته باشید و الگوی مناسبی برایش باشید.
احساسات و عواطف به او بیاموزید تا احساسات خود را به درستی ابراز کند.  برای صحبت کردن در مورد احساساتش، فضایی امن و بدون قضاوت ایجاد کنید.  به او کمک کنید تا با خشم و ناامیدی به شکل سازنده‌ای برخورد کند.
الگوبرداری  رفتار و کردار شما، تاثیر بسزایی بر فرزندتان دارد. برای او الگوی مناسبی باشید.  به او بیاموزید که قدردانی و احترام را نسبت به دیگران ابراز کند.

تربیت فرزند پسر

چند نکته مهم در تربیت فرزند پسر

1605686310 idea پسران به نسبت دختران از شیطنت های بیشتری برخوردار می باشند، اینکه انرژی آنها تخلیه یا سرکوب شود مانع از رشد و شکوفایی طبیعی آنها شده و احساس سرخوردگی و برچسب های بد شخصیتی به خود می دهند. بنابر این نیاز است تا به شکل صحیح و امن انرژی آنها تخلیه شود. بهترین کار فراهم کردن فضای امنی برای بازی کردن و تخلیه انرژیشان در طول روز می باشد. شما می توانید اتاق کودک و یا بخش هایی از خانه را به این موضوع اختصاص دهید.

1605686310 idea به خواسته ها و احساساتشان احترام بگذارید. همانطور که پیش تر اشاره کردیم فرزند پسر هم مانند فرزند دختر نیازمند بروز احساسات و عواطف خود می باشد. این حس ها را به رسمیت بشناسید و اجازه ابراز آن را به کودک خود دهید. همدلی داشتن یک مهارت مهم و ارزشمند می باشد که باعث می شود در آینده مردانی موفق تر در زندگی اجتماعی و عاطفی خود باشند. از الگوی مناسبی برای ایجاد یک رابطه صمیمی، دارای احترام به علایق و خواسته ها و همچنین همدلانه برای تربیت فرزند خود استفاده نمایید.

1605686310 idea در انتقاد از فرزندتان از مقایسه کردن پرهیز نمایید. اینکه فرزند شما دچار اشتباه و خطا می شود یک امر طبیعی و پر تکرار است. اما در مواقعی که با مقایسه کردن او با دیگران سعی در نصیحت کردن و متوجه کردن فرزندتان در اشتباهش دارید، او را سرخورده و لج بازتر کرده و نتیجه عکس از تربیت خود خواهید گرفت. به جای مقایسه از تذکر دادن، راهنمایی کردن و توضیح دادن استفاده نمایید و سعی کنید با لحنی عادی و به دور از دعوا و آسیب با فرزندتان گفتگو نمایید.

1605686310 idea ابراز علاقه والدین نسبت به فرزند پسر خود می تواند تاثیر چشم گیری در بعد عاطفی او در آینده گذارد. بیان جملات محبت آمیز و دارای تحسین نه تنها اعتماد به نفس فرزندتان را بالا می برد، بلکه منجر به یادگیری عشق و محبت در او شده و روابط موفق تری را در آینده تجربه می کند.

1605686310 idea مسئولیت دادن به فرزندتان باعث تقویت این حس در درون او می شود. شما می توانید کارهای بدون خطر و امن را به فرزند خود سپرده و به او حس اعتماد دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است کودک شما به درستی آن مسئولیت را انجام ندهد، اما می توانید از او برای انجام کارش تشکر کنید و روش صحیح آن را مجدد به او توضیح دهید.

اگر بعد از انجام کار توسط فرزندتان، او را نصیحت کنید و یا حس ناکافی بودن به او دهید، تاثیر مخربی در شکل گیری عزت نفس فرزند دلبندتان ایجاد می کنید.

فرزند پسر

نقش مادر در تربیت فرزند پسر

مادران به دلیل داشتن تایم بیشتر با فرزندان، از نقش پر رنگ تری در تربیت برخوردارند. اما این بدان معنی نمی باشد که پدران در تربیت کودک نقش ندارند، هر دو والدین به یک میزان در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان موثر می باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که رابطه درست و صمیمی با مادر، در روابط عاطفی آینده کودک نیز نقش مهمی داشته و می توان به عنوان اولین تجربه احساسی فرزند پسر با جنس مخالف خود از آن در علم روانشناسی یاد کرد.

نقش پدر در تربیت فرزند پسر

ارتباط پدر و پسر یکی از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین روابط ابتدایی کودک می باشد. میزان صمیمیت و داشتن ارتباط درست و سالم این دو با یکدیگر بسیار مهم بوده و نقش موثر و بسازی را در عزت نفس و اعتماد به نفس کودک ایجاد می کند. کودک پسر با الگوبرداری از پدر خود سعی بر انجام کارهای او داشته و دوست دارد مانند پدرش قوی و قهرمان باشد. در واقع اولین و بزرگترین مرد زندگی یک پسر در زندگیش، پدرش می باشد و بنابر این داشتن رابطه خوب و سالم می تواند تربیت موثر تر و آینده قشنگ تر و مفید تری را برای فرزندتان رقم زند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462