به سوالات جنسی کودکان چگونه پاسخ دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سوالات جنسی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان برای والدین گاهی بسیار سخت و وحشتناک می باشد. حتی این موضوع درباره پدران و مادران با اعتماد به نفس بالا و صمیمی با کودکان، سخت بوده و نمی دانند چه بگویند. نکته مهم در پاسخ به سوالات جنسی کودکان این می باشد که نباید از جواب دادن به آن اجتناب کرد و اگر والدین به سوالات جنسی کودکان مناسب با سن آنها پاسخ دهند، منجر به تقویت احساسات سالم و درست نسبت به موضوعات جنسی در فرزند خود می شوند و در واقع هویت جنسی نرمالی را در کودک شکل می دهند. پرسیدن سوالات جنسی کودکان از والدین نشان دهنده میزان صمیمیت و راحتی آنها با شما می باشد و باید نسبت به فضایی که برای کودک خود در این زمینه ایجاد کرده اید، خوشحال باشید.

پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان

بیشتر بدانید : نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

نحوه پاسخگویی صحیح به سوالات جنسی کودکان به چه صورت است؟

در رابطه با سوالات جنسی کودکان و نحوه پاسخگویی به آنها نیاز است تا چند نکته را بدانید :

1. خونسردی خود را حفظ کرده و درباره این موضوعات جبهه نگیرید.
2. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه کودک خود را تنبیه و یا مواخذه نکنید.
3. به این فکر نکنید که چرا چنین سوالی کرده و برای چی به این موضوعات فکر می کنند.

در عوض این نگرانی ها و موضوعات می توانید از کودک خود بپرسید که :

درباره این موضوع چه چیزی شنیده است؟ آیا می تواند چیزهایی که در مورد این موضوع می داند را به شما بگوید؟
این سوال ها باعث می شود که این موضوع برای شما مشخص شود که کودک شما در مورد موضوعات جنسی تا چه اندازه ای اطلاعات داشته و چه چیزهایی می داند. بنابر این شما می توانید بعد از داشتن اطلاعات لازم در اینباره، تصمیم بگیرید تا چه میزان اطلاعاتی را در اختیار او قرار دهید. همچنین پاسخ دادن سوال او با سوال باعث شده تا شما چند دقیقه ای وقت به خودتان می دهید تا ذهن خود را برای پاسخ بهتر آماده نمایید.

در اینباره نیاز است تا این نکات را رعایت نمایید :

• پاسخ های کوتاه و ساده بدهید و معنی کلمات جدیدی که فرزند شما احتمالا آنها را نشنیده و نمی داند را برایش توضیح دهید.
• بعد از پاسخ دادن در مورد آن، موضوع را باز نگه دارید و می توانید در ادامه بپرسید که چه سوال دیگری درباره این موضوع دارد؟ یا چه چیزی اتفاق می افتد که باعث می شود در مورد این موضوع فکر کند؟
• میزان درک کودک خود را درباره موضوع گفته شده را بررسی نمایید. می توانید از او بپرسید که پاسخ سوالت را گرفتی؟ یا نظر تو در این باره چه می باشد؟
• اگر سوالی که فرزندتان از شما پرسیده است را پاسخش را نمی دانید می توانید به تنهایی یا با کمک یکدیگر جواب آن را جستجو کنید
• اگر کمی احساس خجالت کردید و یا حس ناخوشایندی برای شما و فرزندتان بوجود آمده است، طبیعی می باشد. سعی کنید تا بر روی این حس های خود کار کنید تا در جواب به سوالات سخت تر، بتوانید واکنش طبیعی تر و آسان تری داشته باشید.

نحوه پاسخگویی به سوالات جنسی کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در کرج

والدین در چه سنی باید درباره مسائل جنسی با فرزند خود صحبت نمایند؟

یادگیری و آموزش درباره موضوعات جنسی نباید در یک جلسه و با توضیح دادن درباره همه موضوعات صورت گیرد. آموزش مسائل جنسی باید بصورت تدریجی صورت گرفته و در طی زمان و با توجه به سن کودک انجام شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر فرزند شما در رابطه با موضوعات جنسی از شما سوال نمی کند، نباید آن را نادیده بگیرید. وقتی فرزند شما به حدود سن 5 سالگی می رسد می تواند کتاب هایی با موضوع آموزش مسائل جنسی در سطح سن خودش را یاد بگیرد، مانند آموزش نواحی جنسی مرد و زن و تفاوت این دو از یکدیگر.
کتاب هایی در این زمینه می تواند به والدین در پیدا کردن کلمات صحیح کمک کرده و برای رفع این مشکل والدین بسیار مناسب می باشد.

در مورد موضوعات مربوط به قاعدگی دختران نیز می توانید از سن 8 سالگی به بعد اطلاعاتی در اینباره به دختر و یا پسر خود دهید. اطلاعات مربوط به قاعدگی مورد علاقه دختران بوده و در این زمینه در مدرسه به آنها اطلاعاتی داده می شود. استفاده از کتاب های آموزشی در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد و همچنین مادران می توانند از تجربیات شخصی خود با دخترانشان گفته و آنها را به اشتراک گذارند. این تجربیات می تواند در زمینه اولین دوره قاعدگی آنها و احساسی که در این زمینه داشتند، باشد.

یکی از سوالات شایع در بین کودکان، پرسش درباره نحوه تولد آنها می باشد. شما می توانید بسته به سن کودک به این سوال پاسخ دهید و مثلا بدین صورت بگویید که یک دانه در شکم مادر شروع به رشد می کند و از یک مکان ویژه که واژن نام دارد، بیرون می آید. بیشتر بچه ها تا سن 6 سالگی این پاسخ را می پذیرند و نیازی به توضیح اضافه و مراحل عشق ورزی در این باره وجود ندارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری موضوعات جنسی در مدرسه و خارج از مدرسه منجر به شکل گیری سوالات زیادی در کودکان می شود که پاسخ به سوالات جنسی کودکان برای آنها می تواند گیج کننده باشد. والدین در این زمینه باید در پاسخ به سوالات جنسی کودکان، گشاده رو و پذیرا بوده و آنها را در چارچوب سن و ارزش های خانوادگی مطرح کرده و در پاسخگویی به این سوالات صادق باشند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سوالات جنسی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462