آیا پنیک عصبی درمان دارد؟ درمان آن چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان پنیک عصبی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

پنیک عصبی یا اختلال در هراس شدید، به حالتی گفته شده که فرد دچار واکنش های زیاده جسمانی می شود و شخص فکر می کند که کنترل خود را از دست داده و ممکن است دچار حمله قلبی و حتی مرگ شود. پنیک عصبی ممکن است در طول زندگی فرد، یک یا دو بار اتفاق بیافتد، اما در افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، این موضوع بسیار پر تکرار بوده و ممکن است در طول زندگی خود بارها آن را تجربه نمایند. نشانه های زیادی از حمله پانیک در افراد وجود دارد که از جمله شایع ترین آنها افزایش ضربان قلب، عرق کردن، لرزش بدن، سردرد، گر گرفتگی، حالت تهوع، حس بروز یک حادثه بزرگ، ترس از دست دادن کنترل بدن و ترس از مرگ می باشد.

آیا پنیک عصبی درمان دارد؟

بیشتر بدانید : حمله پانیک یا همان پنیک عصبی چیست؟

پنیک عصبی درمان دارد؟ 

این اختلال یک بیماری طولانی مدت بوده که روند درمان آن نیز مشکل می باشد. در بیشتر افرادی که دارای پنیک عصبی می باشند، از طریق درمان می توانند تنها برخی از علائم خود را تسکین دهند. در واقع پیشگیری از بروز علائم این اختلال روش بهتری برای درمان آن می باشد. از جمله این پیشگیری ها دوری از مصرف مواد مخدر و الکل می باشد.

داشتن برنامه درمانی و رعایت کردن آن نیز می تواند از شدت این بیماری جلوگیری نماید. همچنین انجام فعالیت های ورزشی منظم می تواند منجر به کم شدن میزان استرس شده و از این طریق می توانید استرس روزانه خود را مدیریت نمایید.

پیشگیری از پنیک عصبی بسیار سخت بوده و ممکن است نتیجه صد در صدی نیز نداشته باشد، اما استفاده از موادی مانند الکل، کافئین، داروهای اعتیاد آور و دیگر تحریک کننده ها می تواند احتمال ایجاد پنیک عصبی را بیشتر نماید. بنابر این بهتر است در اولین کار مصرف این مواد را کاهش دهید. داشتن فعالیت بدنی منظم نیز می تواند در مدیریت استرس روزانه شما تاثیر داشته و منجر به کاهش اضطراب در شما شود.

روش های درمان پنیک عصبی چیست؟

بیشتر بدانید : چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟

راه های درمان پنیک عصبی چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، درمان پنیک عصبی بصورت صد در صد ممکن نمی باشد. در بیشتر مواقع دکتر مغز و اعصاب از راه هایی استفاده می کند که بتواند علائم پنیک عصبی را تحت کنترل فرد در آورد. این روش ها بصورتی می باشد که شخص بتواند افکار و اعمال خود را تغییر داده و عملکرد بهتری را در مقابل ترس هایش داشته باشد. در واقع روش درمانی درست می تواند منجر به کاهش شدت و همچنین دفعات حملات پانیک در شما شده و زندگی تان را بصورت روزمره بهبود ببخشد. بسته به میزان شدت پنیک عصبی و همچنین سابقه این اتفاق از روش های درمانی مختلفی نیز استفاده می شود، اما بطور معمول روان درمانی و دارو درمانی در کنار هم می باشد.

روان درمانی : این روش، یک راه موثر در درمان حملات پانیک و اختلال هراس می باشد. روان درمانی در واقع به فرد در درک بهتر پنیک عصبی کمک کرده و نحوه مقابله با آن را میاموزد. در درمان رفتاری شناختی یا CBT، از طریق تجربه شخصی خود می توانید علائم پانیک را دسته بندی نمایید و از این طریق روانشناس به شما کمک می کند تا حملات آن را به شیوه ایمن کنترل کنید. در این نوع درمان ها به شما کمک می شود تا بر ترس خود غلبه کرده و در موقعیت هایی که به دلیل پنیک عصبی از آنها اجتناب می کردید، حضور داشته باشید. این روش درمانی به تلاش و زمان نیاز داشته تا میزان و شدت علائم با کمک آن، کاهش یابد.

دارو درمانی : داروهایی در این زمینه وجود داشته که ضد پانیک بوده و می تواند به کاهش علائم مربوط به حمله پانیک و افسردگی کمک نماید. داروهایی که در این زمینه موثر می باشد شامل موارد زیر است :

داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین : این داروها از جمله قرص های ضد افسردگی می باشد که دارای میزان عوارض جانبی کمی است و به عنوان اولین انتخاب برای درمان پنیک عصبی می باشد. این داروها شامل سرترالین، فلوکستین و پاروکستین می باشد.

داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین : این داروها نیز از سری داروهای ضد افسردگی می باشد که برای اختلال هراس نیز بکار برده می شود.

بنزودیازپین ها : این سری داروها به عنوان آرام بخش در سیستم عصبی مرکزی می باشند و برای پنیک عصبی نیز قابل استفاده است. از جمله این داروها به آلپرازولام و کلونازپام می توان اشاره کرد. از آنجایی که این دسته از داروها منجر به وابستگی فرد به مصرف آن می شود، به مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این داروها همچنین با داروهای دیگر تداخل داشته که می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی نیز شوند.

در صورتیکه این داروها برای شما موثر نباشد، پزشک می تواند برای میزان اثر بخشی بیشتر یا نتیجه گیری بهتر بر روی پنیک عصبی، نوع دارو را تغییر داده و یا آن را با داروهای خاص دیگری توصیه نماید.

این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از شروع اولین دارو، چند هفته زمان می برد تا علائم بهبودی ظاهر شود. این قرص ها نباید بصورت سر خود و بدون مشورت با دکتر مغز و اعصاب مصرف شود، چرا که منجر به بروز عوارض بیشتری برای شما می شود. درمان سریع پانیک ممکن نبوده و برای هر دو روش های دارو درمانی و روان درمانی نیاز به صرف زمان مناسب دارد تا روند درمانی به خوبی پیش رفته و نتیجه مطلوب حاصل شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان پنیک عصبی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462