آسیب های استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی امروزه برای همه افراد جامعه بسیار مطرح و در دسترس می باشد و تصور زندگی بدون اینترنت و شبکه های اجتماعی سخت و غیر ممکن است. اما با وجود اینکه این شبکه ها منجر به دسترسی آسان افراد به اطلاعات مختلف و همچنین تعامل راحت تر با یکدیگر شده است، آسیب هایی نیز به همراه دارد که در صورت توجه نکردن به آنها می توانند به همان اندازه که وجود شبکه های اجتماعی مفید می باشد، آسیب های ناشی از آن نیز مضر باشند.
بنابر این فرهنگ نادرست از آن و بازتاب اشتباه این موضوع در زندگی افراد می تواند پیامدهای اجتماعی و روانشناسی زیادی را به دنبال داشته باشد. آسیب های شبکه های اجتماعی همچنین برای کودکان و نوجوانان بسیار حساس تر بوده و والدین باید با دقت بیشتری به تاثیرات آن بر زندگی فرزندانشان بپردازند.

استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی چه آسیب هایی دارد؟

بیشتر بدانید : چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟

شبکه های اجتماعی چه تاثیرات مخربی دارند؟

همانطور که اشاره کردیم شبکه های اجتماعی با وجود آن که باعث رشد بیشتر و راحت تر ارتباطات از هر نقطه جهان به نقطه دیگر شده است، اما منجر به آسیب های اجتماعی، فردی و روانشناختی نیز شده که از جمله آنها به افسردگی، گوشه گیری، داشتن هویت نا مشخص و اعتیاد به استفاده از آن میتوان اشاره نمود.

در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم :

1605686149 communications داشتن هویت نا مشخص : یکی از عیب های استفاده از فضای مجازی این می باشد که هویت افراد می تواند ناشناس و نا مشخص بوده و شخص هیچ وجود خارجی نداشته باشد. این موضوع علاوه بر ضربه زدن های زیاد به اعتماد طرف مقابل، خوده شخص را نیز دچار بی هویتی و پوچی می کند و او را از هویت اصلی و واقعی خود دور کرده و شخصیتی مجازی از وی می سازد. مخصوصا این آسیب برای دختران و پسران نوجوان می تواند خطرناک بوده و آنها را به دوستی های غیر معمول و غیر واقعی تشویق نماید. دور شدن آنها از هویت اصلی و واقعیشان، نوجوانان را به بی هویتی گرایش می دهد.

1605686149 communications افسردگی و تنهایی : داشتن شبکه های اجتماعی زیاد و گسترده و اعتیاد به آنها باعث شده تا افراد به داشتن دوستی ها و تعاملات واقعی تمایل نداشته و همه ارتباطات آنها بصورت مجازی اتفاق افتد. این موضوع باعث شده تا کم کم رو به تنهایی و افسردگی رفته و از بودن در جمع دوری کنند. آنها از بودن در جمع خانواده، دوستان و یا فعالیت های اجتماعی اجتناب کرده و وب گردی را ترجیح می دهند. همچنین کم کم وجه های اجتماعی خود را از دست داده و نحوه ارتباط برقرار کردن آنها با دیگران برایشان سخت تر می شود. افرادی که بصورت افراطی از شبکه های اجتماعی و اینترنت استفاده می کنند، حتی برای غذا خوردن نیز از اتاقشان بیرون نمی آیند.

شبکه های اجتماعی چه آسیبی به افراد می زند؟

بیشتر بدانید : آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی

چرا نوجوانان به استفاده از اینترنت تمایل بیشتری دارند؟

در دوران نوجوانی و سنین بلوغ افراد رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و تمایل آنها به تنهایی بیشتر می شود. افراد نوجوان این احساس را دارند که دیگران آنها را درک نکرده و تنها هم سن و سالان و دوستان خود را هم فکر و هم صحبت خود می دانند. استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی به همین دلیل برای نوجوانان گرایش بیشتری داشته و از آن استفاده می کنند. همچنین به دلایل زیر نیز نوجوانان تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت دارند :

پر کردن زمان های بیکاری و اوقات فراغت : در گذشته تفریحات و سرگرمی های کودکان و نوجوانان بازی در کوچه ها و فعالیت های بدنی مانند فوتبال و بازی های گروهی بوده است. اما امروزه این نوع فعالیت ها تغییر کرده و به سرگرمی و بازی های کامپیوتری تبدیل شده است. همچنین با وجود اینترنت و گستردگی آن، نوجوانان ترجیح می دهند تا زمان های خالی خود را با آن پر کرده و خودشان را از این طریق سرگرم نمایند. اما این موضوع و وابستگی آنها می تواند عواقب بسیار خطرناک و بدی را به دنبال داشته باشد.

فرار از شرایط سخت و استرس زای زندگی : بطور کلی مشغول شدن در اینترنت می تواند برای همه افراد راهی برای گریز از مشکلات و فکر نکردن به آن باشد. نوجوانان نیز در بسیاری از مواقع برای فرار از مشکلات و استرس های زندگی خود رو به اینترنت آورده و از این طریق ذهنشان را رها می کنند. اما این کار تنها مانند یک مسکن موقتی و گذرا بوده و باعث می شود تا نه تنها ناراحتی و یا میزان استرس آنها کاهش پیدا نکند، بلکه بیشتر منجر به افسردگی و بدتر شدن حال آنها شود.

از دیگر آسیب های اینترنت که باعث ایجاد مشکلات جسمی برای نوجوانان می شود، میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

• کاهش تحرک و کم شدن فعالیت های جسمانی
• چاقی و اضافه وزن در نواحی مانند شکم
• درد در ناحیه چشم و احساس خشکی و سوزش آن
• افزایش فشارهای عصبی
• افزایش میزان قند خون
• ایجاد مشکلات تنفسی
• بوجود آمدن تیک های عصبی و پرش های عصبی
• انحنا و یا خارج شدن ستون فقرات از حالت عادی

تمامی این موارد از جمله موارد آسیب های جسمانی استفاده مداوم از اینترنت می باشد که آسیب های روحی آن نیز کم نبوده و بسیار مخرب و تاثیر گذار می باشد. یکی از این آسیب ها مقایسه زندگی نوجوانان با افراد معروف و مطرح در شبکه های اجتماعی بوده که همواره باعث ایجاد حس مقایسه و رقابت با آنها شده و به دلیل نداشتن ویژگی های برابر، احساس سرخوردگی و نا امیدی به نوجوانان دست می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462