چگونه مسئولیت پذیری را در نوجوانان ایجاد کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مسئولیت پذیری در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مسئولیت پذیری در نوجوانان رویای بسیاری از والدین می باشد که دوست دارند که فرزندی مسئول و مستقل داشته باشند. به عنوان مثال فرزندانی که بدون درخواست والدین در کارهای خانه کمک کرده و یا حواسشان به امور مدرسه و تکالیفشان باشد. برای افزایش مسئولیت پذیری در فرزندتان نیاز است تا ابتدا خودتان این راه را برای آنها فراهم نمایید. شما باید بتوانید بین ایجاد حس مسئولیت پذیری و همچنین دادن آزادی به او، تعادل برقرار کرده و راه هایی را برای افزایش حس مسئولیت پذیری در نوجوانتان ایجاد نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش دهیم.

چگونه مسئولیت پذیری را در نوجوانان ایجاد کنیم؟

بیشتر بدانید : دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

راهکارهای افزایش مسئولیت پذیری در نوجوانان چه می باشد؟

روش هایی برای افزایش مسئولیت پذیری در نوجوانان وجود داشته که هم منجر به بیشتر شدن احساس مسئولیت به آنها شده و هم آزادی و اجازه تصمیم گیری را به آنها می دهد.

1. به او اجازه تصمیم گیری بدهید : آزادی عمل و دخالت نکردن در همه امور فرزندتان باعث شده تا او بتواند آزادی عمل بیشتری داشته و مسئولیت انتخاب ها و پیامدهای خود را بر عهده بگیرد. مسئولیت پذیری باید در همه زمینه ها در افراد رشد پیدا کند و در ابتدا نیاز است تا هر فردی از دوران کودکی و نوجوانی خود یاد بگیرد که هر تصمیمی او، پیامدی داشته و این پیامد ممکن است برای او مطلوب و یا نامطلوب باشد، اما مسئولیت انتخاب این تصمیم با خودش می باشد و باید در این زمینه مسئول باشد. شما می توانید متناسب به سن فرزندتان به او آزادی عمل در انتخاب و تصمیم گیری را از همان کودکی دهید. مثلا در سنین کم از انتخاب لباسی که می خواهد بپوشد به او اجازه تصمیم گیری دهید و حتی اگر او لباسی را انتخاب می کند که مناسب آن زمان نمی باشد، او را از پیامد احتمالی پیش رویش آگاه نمایید و در صورتیکه باز هم قبول نکرد به تصمیمش احترام بگذارید، این کار باعث می شود که فرزندتان نسبت به تصمیمات خود و پیامدهای احتمالی آن با تامل بیشتری پیش رفته و مسئولیت کارهای خود را بر عهده گیرد.

2. او را نسبت به انجام دادن مسئولیت هایش تشویق نمایید : زمانی که فرزند شما در زمانی که به او کاری را می سپارید و یا آزادی عملی می دهید، خود را مسئول و موظف دانسته و همان کار را انجام می دهد، این رفتار او را تشویق کرده تا فرزندتان نسبت به انجام دوباره آن مشتاق تر شود.

3. درباره راه حل های مشکلات احتمالی با او گفتگو نمایید : شما می توانید در مواقعی که ترس از آسیب به فرزند خود دارید و نمی دانید که می تواند از پس مشکلات احتمالی بر بیاید، از او درباره آن سوال نمایید. به عنوان مثال شما قصد دارید تا فرزندتان را با دوستش در خانه تنها بگذارید و نمی دانید که او می تواند عهده دار کارهایی مانند روشن کردن گاز، غذا گرم و یا درست کردن و مراقبت از خانه باشد؟ شما می توانید با سوال کردن درباره این موضوعات نسبت به آن مطمئن شده و یا در مواقعی که فرزندتان اطلاعات کافی در آن زمینه ندارد، به او راهنمایی کنید.

4. اشتباهات فرزندتان را بپذیرید و به او اجازه اشتباه کردن دهید : ممکن است در زمانی که شما تصمیم می گیرید که مسئولیت پذیری را به فرزندتان آموزش دهید و به او استقلال کافی در این زمینه می دهید، فرزند شما بارها و بارها در زمینه های مختلفی دچار اشتباه شده و شما را نا امید نماید. از این اشتباهات نترسید، چرا که همین منجر به یادگیری درست فرزند شما می شود و او را بابت اشتباهاتش سرزنش، تنبیه و یا نصیحت نکنید، تنها راه درست را دوباره به او با زبان و لحنی نرم آموزش دهید.

5. برای کارها با فرزندتان برنامه ریزی کنید : برای تقویت حس مسئولیت پذیری در فرزندتان می توانید کارهای خانه و یا مدرسه او را با هم برنامه ریزی نمایید و در این کار تقسیم کار کنید و لیستی را تهییه کنید که در آن وظیفه هر نفر مشخص بوده و بعد از انجام آن جلوی آن کار را تیک بزنید تا بدین صورت فرزندتان تشویق شود تا بخش مسئولیت های خود را انجام دهد.

6. کمال گرا نباشید : ممکن است شما مسئولیت جارو کردن خانه را به فرزندتان آموزش داده و از او خواسته اید که این هفته او جارو کشیدن منزل را انجام دهد. این احتمال وجود دارد که فرزند شما در این کار عملکردی مانند شما نداشته و بخش هایی از خانه را به خوبی تمیز نکند. او را بخاطر اشتباهاتش سرزنش نکنید چرا که این کار منجر به عدم تمایل او به ادامه روند کمک کردن و مسئولیت پذیری او می شود.

مسئولیت های نوجوانان چه می باشد؟

بیشتر بدانید : بلوغ فکری چیست؟ مراحل و نشانه های آن چیست؟

نوجوانان چه مسئولیت هایی را در این سنین دارند؟

مسئولیت پذیری در سنین نوجوانی منجر به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در نوجوان شده و پختگی را به همراه دارد. مسئولیت پذیری باعث شده که احساس توانمندی کرده و در آینده زندگی او تاثیر زیادی دارد. نوجوانان در این سنین باید در قبال موضوعاتی مانند انجام دادن تکالیف مدرسه، محیط جامعه، مرتب کردن اتاق و یا کارهای خانه و خرید آن دارای مسئولیت هایی می باشند. در واقع در دوران نوجوانی فرزند شما می تواند از پس انجام بیشتر کارهای خانه بر آمده ولی برای آنها نیاز به آموزش دارد.

همچنین نیاز است تا مسئولیت اعمال خود را نیز بر عهده داشته و در صورت داشتن عملکردی اشتباه می بایست بها و هزینه آن را پرداخت کرده و یا پیامد آن را بپذیرند. این موضوع می تواند در مورد کارهای کوچک تا بزرگ بوده و بدین صورت مسئولیت پذیری را یاد می گیرند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مسئولیت پذیری در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462