نگهداری کودکان در مهد کودک چه مزایا و معایبی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نگهداری کودکان در مهد کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نگهداری کودکان در مهد کودک برای برخی از والدین شاغل یک راه مطمئن و مناسب می باشد که در مواقعی که امکان نگهداری از کودک در منزل و توسط افراد خانواده برای آنها محقق نمی باشد، از نگهداری کودکان در مهد کودک، استفاده می کنند. اما وجود کودکان در این محیط ها برای آنها مزایا و معایبی داشته که در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این مزایا و معایب بسته به محل نگهداری کودک می تواند متفاوت باشد.

مزایای نگهداری کودکان در مهد کودک

بیشتر بدانید : با وابستگی بیش از حد کودک چکار کنیم؟

مزایای نگهداری کودکان در مهد کودک چه می باشد؟

داشتن نظم و اصول آموزشی : در بسیاری از مهد کودک ها، زمانی که کودک در این محیط ها قرار می گیرد، دارای زمان بندی های مختلف برای انجام کارهایی مانند بازی، آموزش، تعلیم و فعالیت های ورزشی می باشد. این روش های نظام مند و دارای برنامه ریزی منجر به جلوگیری از بطالت وقت کودک شده و از زمان های روز او به خوبی استفاده می شود.

داشتن ایمنی کافی : مهد کودک ها به دلیل داشتن قوانین سختگیرانه حاکم بر آنها برای داشتن مجوز، برای نگهداری از کودکان از روش های ایمن و مطمئنی استفاده کرده و تمامی موارد جهت ایمن سازی محیط و مکان نگهداری از کودکان را رعایت می کنند. این موضوع باعث شده تا احتمال خطر و آسیب به کودکان بسیار پایین باشد.

مراقبت مداوم : در محیط مهدکودک، کودکان بصورت مداوم و توسط یک و دو مربی تحت نظر می باشند و در صورت نبود مربی آنها، حتما با مربی جایگزین، کلاس اداره می شود.

کمک به والدین شاغل و دارای مشغله : در مواقعی که والدین کودک هر دو بر سر کار می روند، وجود مهد کودک یک راه مراقبتی امن و مطمئن برای نگهداری از فرزندان می باشد.

اجتماعی شدن کودک : یکی از مزایای خوب نگهداری کودکان در مهد کودک، اجتماعی شدن او و داشتن زندگی اجتماعی با سایر کودکان می باشد. این موضوع باعث شده تا اختلال اضطراب جدایی در کودک ایجاد نشده و در زمانی که می خواهد به مدرسه برود، با مشکلاتی مانند جدا شدن از والدین روبرو نمی شود.

رشد کودک : برنامه های متنوع و متناسب با سن کودک در مهد کودک ها باعث شده تا تحریک رشد کودک بیشتر شکل بگیرد. در این برنامه ها روش های متنوعی برای رشد مهارت های مختلف کودک وجود داشته و به کمک آن می تواند رشد بیشتری نماید. از جمله این مهارت ها می توان به مهارت های حرکتی، شناختی و زبانی اشاره نمود.

پیدا کردن دوست : در مهد کودک ها به دلیل گروه بندی کودکان بر اساس سن، کودکان به راحتی می توانند با افراد هم سن و سال خود آشنا شده و دوست های جدیدی پیدا نمایند.

مهایب نگهداری کودکان در مهد کودک

بیشتر بدانید : تماشای تلویزیون برای کودکان چه مضراتی دارد؟

معایب نگهداری کودکان در مهد کودک چه می باشد؟

با وجود داشتن مزایای زیاد نگهداری کودکان در مهد کودک، اما در خیلی از مواقع وجود کودک در مهدها دارای معایبی نیز می باشد که با توجه به شرایط زندگی و وضعیت شغلی والدین، باید این مزایا و معایب در کنار هم بررسی شده و تصمیم بر نگهداری کودکان در مهد کودک صورت گیرد.

انتقال بیماری : در مهد کودک ها انتقال بیماری به راحتی صورت می گیرد و در صورتی که یکی از بچه ها سرما بخورد، به دلیل واگیردار بودن این بیماری، سایر بچه ها نیز دچار آن شده و مبتلا می شوند. این موضوع به خصوص در کودکان نوزاد که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و سیستم ایمنی آنها بصورت کامل رشد نکرده است، سریع تر بوده و همچنین می تواند در مواردی خطرناک تر نیز باشد. البته معمولا در چنین مواقعی که کودکتان مریض می باشد، مهد کودک از شما می خواهد تا او را به مهد نیاورده و تا زمان بهبودی کامل، در خانه نگه دارید. این موضوع برای والدین شاغل سخت بوده و باعث شده تا در چنین مواقعی مجبور به گرفتن مرخصی جهت نگهداری کودک خود شوند.

توجه کمتر : با توجه به اینکه در هر کلاسی از مهد کودک، تعداد بچه های مختلفی وجود دارد و مربی نمی تواند تنها با یکی از آنها بوده و باید میزان توجه خود را بین این بچه ها تقسیم نماید، توجه فردی به هر کودک در مقایسه با خانه کمتر بوده و کودکان میزان توجه کمتری دریافت می کنند.

صرف هزینه : با وجود اینکه نگهداری کودکان در مهد کودک نسبت به استخدام پرستار از هزینه کمتری برخوردار می باشد، با این حال مهد کودک های خصوصی و غیر دولتی نیز از میزان هزینه های بالایی برخوردار است.

نبود زمان کافی با والدین : نگهداری کودکان در مهد کودک باعث شده تا والدین نتوانند زمان با کیفیت و مفیدی را با فرزندان خود سپری کرده و این موضوع می تواند آسیب هایی را به روان کودک ایجاد کرده و مشکلاتی را در رابطه با والدین خود بوجود آورد.

تغییر در مربی مهد کودک : یکی از مشکلاتی که در مهد کودک ها رایج بوده و گاها منجر به ناراحتی کودکان می شود، تغییر در مربی مهد کودک می باشد. این موضوع بویژه درباره نوزادان اهمیت زیادی داشته و به دلیل اینکه آنها نیاز به یک مراقب ثابت دارند، تا احساس امنیت نمایند، تغییر در مربی می تواند منجر به آسیب های زیادی بر روان و ایجاد حس امنیت در کودک شود. به هر حال تصمیم نگهداری کودکان در مهد کودک، یک تصمیم شخصی بوده که با توجه به شرایط زندگی والدین گرفته می شود و می تواند در آن شرایط یک تصمیم مطلوب و یا نا مطلوب باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه نگهداری کودکان در مهد کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462