چگونه در دوران نوجوانی ارتباطات اجتماعی را تقویت کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تقویت مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دوران نوجوانی برای همه افراد در زندگیشان دوران مهمی بوده و بخش زیادی از رشد عاطفی، اجتماعی و جسمی شخص در این سنین صورت می گیرد. دوران نوجوانی می تواند تاثیر زیادی در آینده و بزرگسالی فرد داشته و هویت، ارزش ها و باورهای او را شکل دهد. علاوه بر اینها افراد در این سنین نحوه ارتباطات و تعاملات با دیگران را یاد می گیرند و بنابر این تقویت مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا به تقویت مهارت های اجتماعی بپردازیم.

مهارت های اجتماعی شامل چه مواردی است؟

بیشتر بدانید : دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

ارتباطات اجتماعی شامل چه مواردی می باشد؟

منظور از داشتن مهارت های اجتماعی یعنی توانایی هر فرد برای ایجاد تبادل در اطلاعات، ایده ها و افکار با دیگران می باشد. این مهارت ها می تواند شامل ارتباط های کلامی، غیر کلامی و گوش کردن فعال است. ارتباطات کلامی شامل استفاده از کلمات برای منتقل کردن پیام بوده که می تواند بصورت گفتار و نوشتار باشد. ارتباط غیر کلامی کمک گرفتن از زبان بدن، لحن، حالت صورت و دیگر نشانه ها برای برقراری گفتگو و صحبت می باشد. گوش کردن فعال نیز به معنای توجه، درک، تایید و ارائه پاسخ مناسب به صحبت های طرف مقابل است.

روابط اجتماعی و داشتن مهارت های ارتباطی برای همه جنبه ها و بخش های زندگی فرد مفید بوده که از جمله آنها روابط شخصی، کار و تحصیلی می باشد. این مهارت ها منجر به تقویت روابط فرد شده و تعارض ها را حل می کند. از جمله تاثیرات داشتن مهارت های اجتماعی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• ایجاد روابطی موثر و قوی
• درک کردن دیگران و پاسخ دادن مناسب به آنها
• بروز خود بصورت واضح و موثر
• تصمیم گیری های درست و آگاهانه
• حل کردن مشکلات به شکل مسالمت آمیز
• بیان نظرات به شکل سالم

در دوران نوجوانی مهارت های ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است که از جمله دلایل آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686310 idea ایجاد کردن روابطی قوی : نوجوانان در این سنین باید توانایی بیان افکار، احساس و نیازهای خود به شکل موثر را داشته باشند و همچنین بتوانند به صحبت های دیگران گوش داده و دیدگاه های آنها را درک نمایند.

1605686310 idea حل کردن تعارض ها : در دوران نوجوانی تعارض ها و داشتن دیدگاه های مخالف با والدین و دوستان بسیار طبیعی بوده و مهارت های ارتباطی به نوجوان کمک می کند تا این تعارض ها را به شکل سالمی برطرف نمایند.

1605686310 idea موفقیت های تحصیلی : در دوران نوجوانی برقراری ارتباط موثر با دوستان و معلم ها اهمیت زیادی داشته که مهارت های ارتباطی در این زمینه می تواند به نوجوان کمک کرده و در بحث ها، طرح سوالات و ارائه نظرات برای او مفید می باشد.

1605686310 idea تصمیم گیری های درست : در دوران نوجوانی تصمیمات مهم و زیادی پیش روی نوجوان بوده که داشتن مهارت های ارتباطی و اجتماعی منجر شده تا او بتواند تصمیمات بهتر و آگاهانه تری بگیرد. نوجوان در این تصمیم گیری ها نیاز دارد تا اطلاعات مختلف را جمع آوری کرده، جوانب مثبت و منفی آن را بررسی نماید و سپس تصمیم خود را به دیگران منتقل کند.

چگونه مهارت های اجتماعی را در دوران نوجوانی تقویت کنیم؟

بیشتر بدانید : بحران نوجوانی چیست؟ تاثیر آن بر دخترها و پسرها

چگونه در دوران نوجوانی روابط اجتماعی را تقویت نمایید؟

روش های مختلفی برای تقویت روابط اجتماعی در دوران نوجوانی وجود داشته که والدین و بزرگسالان می توانند با رعایت کردن نکات زیر منجر به تقویت این مهارت ها در فرزندشان شوند.

tick 2 راه های ارتباطی ایجاد نمایید : شما به عنوان والدین نیاز است تا خودتان الگوی مناسب و درستی برای فرزندتان باشید و در این راه باید زمان هایی را به صحبت کردن با نوجوانتان اختصاص داده و از او درباره روزمرگی هایش سوال کرده و به حرف هایش گوش دهید. همچنین نیاز است تا به افکار و احساسات فرزندتان گوش دهید، حتی اگر با آن موافق نمی باشید. اما بهتر است تا به جای مخالفت کردن با فرزندتان، به او اجازه دهید تا به راحتی و بدون حس قضاوت شدن درباره هر موضوعی با شما صحبت نماید.

tick 2 الگوی مناسبی باشید : این موضوع را در نظر داشته باشید که فرزندتان از شما الگوبرداری کرده و یاد می گیرد. بنابر این نیاز است تا ابتدا خودتان مهارت های ارتباطی تان را افزایش داده تا نوجوان از شما الگوبرداری نماید.

tick 2 آموزش دیدن مهارت های ارتباطی : می توانید برای افزایش روابط اجتماعی فرزندتان، بصورت مستقیم به آنها آموزش داده و یا از کلاس های آموزشی در این زمینه کمک بگیرید.

tick 2 گوش کردن فعال : در گفتگو و مکالمات نیاز است تا از زبان بدن و حالات چهره خود استفاده کرده تا میزان توجه خود را به فرد مقابل نسبت به صحبت ها و مسائلش نشان دهید. شما می توانید این موارد را به نوجوان خود آموزش دهید.

tick 2 آموزش خودآگاهی : در دوران نوجوانی ممکن است بیان احساسات و دیدگاه ها برای فرزند شما سخت باشد، به نوجوان خود کمک کنید تا خود آگاهی خود را توسعه داده تا بتواند دیدگاه ها و نظرات خود را در روابط با دیگران مطرح نماید.

tick 2 احترام گذاشتن : نوجوانان باید این موضوع را یاد بگیرند که در هر شرایطی به دیگران احترام بگذارند و حتی در مواقعی که با افکار و باورهای طرف مقابل، مخالف نیز می باشند، باید گفتگوی خود را در جهتی پیش برده که به دور از قضاوت کردن و توهین باشد.

tick 2 حل مسئله : از دیگر مهارت های مهم در دوران نوجوانی، مهارت حل مسئله و تعارض می باشد که این موضوع به افراد کمک می کند تا به روشی سالم چالش های خود در رابطه را حل کنند.

tick 2 صادق بودن : از دیگر موضوعات مهم که نیاز است تا به نوجوان خود آموزش دهید، داشتن صداقت در روابط و بیان خود می باشد. این موضوع شامل افکار و احساسات نیز است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تقویت مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462