تاثیر مثبت موسیقی بر سلامت روان کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تاثیر مثبت موسیقی بر سلامت روان کودکان بسیار زیاد بوده و از جمله آن می توان به افزایش ضریب هوشی کودکان تا 7 درجه اشاره کرد. همچنین در تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه مشخص شده است که کسانی که یک ساز موسیقی را یاد می گیرند، باهوش تر بوده، زندگی اجتماعی بهتری داشته و در تحصیلات خود موفق تر می باشند. در واقع افرادی که بصورت منظم یک ساز می نوازند، بعد از مدتی قدرت و شکل مغز آنها تغییر یافته که در نهایت منجر به بهتر شدن مهارت ها و توانایی های ادراکی آنها می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تاثیر مثبت موسیقی بر سلامت روان کودکان اشاره نماییم.

تاثیر مثبت موسیقی بر سلامت روان کودکان

بیشتر بدانید : راهکارهای موثر در تقویت حافظه کودکان

تاثیر مثبت موسیقی بر زندگی و سلامت روان کودکان چه می باشد؟

از جمله تاثیر مثبت موسیقی بر مغز انسان این می باشد که منجر به اثرگذاری بر روی هر دو نیمکره مغز شده و باعث تقویت هر دوی این بخش ها می شود. از جمله تاثیرات موسیقی بر روی سلامت روان کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1. تاثیر موسیقی بر افزایش تمرکز کودک : اولین تاثیر مثبت موسیقی بر روی ذهن کودک می باشد که محرک قسمت هایی از مغز شده که مربوط به حافظه، شنوایی، حرکت و احساس تخیل است. در تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه مشخص شده است که تاثیر مثبت موسیقی بر روی مغز کودکان منجر به بهبود عملکرد مغز می شود. همچنین موسیقی برای افزایش تمرکز در کودکانی که دارای بیش فعالی می باشد، موثر است.

2. تاثیر مثبت موسیقی بر روی روان کودک : گوش دادن به موسیقی منجر به ایجاد حس طراوت و آرامش درونی می شود. موسیقی استرس کودکان را کاهش می دهد و می تواند میزان هورمون استرس یا کورتیزول را کم کند. در واقع از موسیقی به عنوان یک تکنیک درمانی برای افزایش آرامش و کاهش استرس کودکان استفاده می شود و خاصیت آرام بخشی یکی از فواید موسیقی برای کودکان می باشد.

3. بهتر شدن خلق و خوی : از دیگر تاثیرات موسیقی شاد، بهتر شدن خلق و خوی و از بین رفتن غم و افسردگی می باشد. همچنین در مورد کودکانی که بروز احساسات برای آنها سخت می باشد، موسیقی می تواند راهی برای بیان احساسات آنها باشد.

4. رشد مهارت های اجتماعی : از دیگر فواید تاثیر مثبت موسیقی، بر روی مهارت های اجتماعی کودکان می باشد. قابلیت هایی مانند برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود، همدلی و شناسایی چهره نیازمند رشد بخش هایی از مغز کودکان می باشد که با شنیدن موسیقی این مراکز رشد پیدا می کند. همچنین نواختن یک ساز و یا همکاری در گروه موسیقی نیز تمرین موثری برای کسب این مهارت و رشد بخش های مربوط به آن در مغز می باشد.

5. افزایش مهارت های حرکتی : در کودکان نوپا رقص و تحرک همراه با موسیقی بسیار زیاد بوده و علاقه مند به این موضوع می باشند. رقصیدن به همراه موسیقی به کودکان کمک کرده تا مهارت های حرکتی خود را ارتقا دهند. همچنین نواختن موسیقی نیز به بهبود توانایی های دست، گوش، چشم و افزایش مهارت های حرکتی کودک کمک زیادی می کند. آواز خواندن، یادگیری یک ساز و رقصیدن منجر به توسعه مسیرهای عصبی مغز و هماهنگی آن با اندام های حرکتی می شود و به واسطه موسیقی سایر فعالیت های حرکتی در کودکان نیز رشد و پیشرفت بیشتری پیدا می کند.

6. تاثیر موسیقی بر افزایش اعتماد به نفس کودک : طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که کودکانی که با موسیقی در خانه خود بزرگ شده اند و یا نواختن یک ساز را بلد می باشند، از میزان اعتماد به نفس بهتری برخوردارند. همچنین این کودکان نمرات درسی بهتری در مدرسه داشته و در ورزش از سایرین بهتر می باشند. در نهایت همه این مهارت ها باعث شده تا از میزان اعتماد به نفس بیشتری برخوردار باشد.

7. افزایش میزان یادگیری : در کودکان نوپا تکرار و ریتم موسیقی باعث شده تا آنها در یادگیری گویش و تلفظ کلمات بهتر شوند. گوش دادن به موسیقی در زمان کودکی باعث رشد توانمندی کودک در یادگیری زبان، خواندن، گفتار، نوشتن و مواردی این چنینی می شود. در کنار آن نواختن یک ساز و یادگیری آن در آموختن و یادگیری بهتر ریاضی برای کودکان تاثیر گذار می باشد.

بهترین نوع موسیقی برای کودک

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

بهترین نوع موسیقی برای کودکان چیست؟

با وجود اینکه تاثیر مثبت موسیقی بر روی سلامت روان کودکان زیاد می باشد، اما هر نوع موسیقی برای آنها مناسب نبوده و باید بدانید که از چه نوع موسیقی برای هر سنی استفاده نمایید. به عنوان مثال برای نوزادان و کودکان کم سن از موسیقی های آرام می توان استفاده نمود، همچنین موسیقی کلاسیک نیز می تواند بر ذهن این کودکان تاثیرات مثبتی داشته باشد. برای کودکان پیش دبستانی میتوان از موسیقی های کودکانه و شاد استفاده نمود. در کنار آن در این سن کودک می تواند با موسیقی کشورها و فرهنگ های مختلف نیز آشنا شده تا از این طریق درباره آنها بیشتر بیاموزد.

توجه داشته باشید که در صورتی که کودک شما به موسیقی خاصی علاقه خود را نشان می دهد، آن را برای او تکرار کرده و به یاد داشته باشید که او از تکرار آن لذت می برد. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه کودک را در برابر موسیقی های خشن و دارای اشعار نامناسب قرار ندهید. در عین حال وادار کردن کودکان به گوش دادن موسیقی نیز درست نمی باشد، حتی در مواقعی که برای آنها سودمند است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462