چگونه افسردگی دوران بلوغ نوجوانان را درمان کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی دوران بلوغ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی دوران بلوغ در بین نوجوانان بسیار شایع بوده که به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. البته علت دقیق آن مشخص نمی باشد اما دلایلی مانند تغییرات هورمونی، عوامل ژنتیکی و بی توجهی والدین در این سنین می تواند در بروز افسردگی در سنین بلوغ تاثیر گذار باشد.

البته تشخیص درست افسردگی توسط روانشناس و روانپزشک صورت می گیرد، اما نباید هر نوع رفتاری را مبنی بر افسردگی در نوجوانان دانست. خوشبختانه این بیماری قابلیت درمان داشته و در صورت درمان و پیگیری های روانپزشکی، می توانید کاهش زیادی در مشکلات روحی و عاطفی فرزند خود ایجاد کرده و شرایط زندگی او را بهبود بخشید.

همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره و کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید می توانید با مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن تماس گرفته و با روانشناسان و مشاوران ما در این زمینه صحبت نمایید. این افراد در بیشترین ساعات شبانه روز پاسخگوی نیاز شما عزیزان در زمینه های مختلف بوده و می توانید از هر نقطه ای از ایران یا جهان، تنها با شماره گیری تلفن این مرکز، مشاوره مورد نیازتان را دریافت نمایید.

درمان افسردگی در دوران بلوغ

بیشتر بدانید : عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان و سن بلوغ چیست؟

درمان افسردگی دوران بلوغ به چه صورت می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم برای تشخیص درست این بیماری نیاز است تا حتما به روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید. درمان های خانگی و روش های غیر اصولی برای این بیماری وجود نداشته و ممکن است منجر به بدتر شدن شرایط بیماری فرزندتان شود.
درمان بیماری افسردگی بسته به شدت و نوع بیماری داشته و معمولا برای درمان آن از ترکیب دارو درمانی و روان درمانی استفاده می کنند. در موارد شدید بیماری افسردگی که شخص امکان خطر آسیب زدن به خود را دارد، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان را داشته و یا در برنامه های درمان های سرپایی شرکت کرده تا بهبودی نسبی پیدا کند.

بطور معمول روانپزشک یا روانشناس از ترکیب روان درمانی و دارو درمانی بصورت همزمان استفاده کرده که کمک زیادی به بهبود روند بیماری می کند. روان درمانی روشی موثر در روانشناسی می باشد که ریشه مشکلات و ناراحتی های فرد در گذشته و زمان کودکی او بررسی شده و با کمک تکنینک های آن، این موارد به بررسی و درمان پرداخته می شود.

علائم افسردگی در دوران بلوغ

بیشتر بدانید : علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

علامت های بیماری افسردگی در سن بلوغ چیست؟

افسردگی در نوجوانان با علائم متفاوتی از افسردگی در بزرگسالان همراه بوده و بنابر این نباید این دو با یکدیگر مقایسه شود. همچنین به دلیل تغییرات خلق و خوی نوجوانان در سنین بلوغ، هر نوع تغییر رفتاری نباید مبنی بر افسردگی تلقی شده و شدت و تداوم آن باید در نظر گرفته شود.

نشانه های افسردگی در سنین بلوغ و نوجوانی شامل موارد زیر است :
• افت در نمرات درسی
• خستگی های مفرط
• اختلال در تمرکز
• عصبانیت و تحریک پذیری زیاد
• فاصله گرفتن و کناره گیری از دوستان و خانواده
• خواب های زیاد یا کم
• صحبت کردن درباره خودکشی یا مرگ
• داشتن گفتار درونی منفی
• نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس
• داشتن شکایت جسمی و فیزیکی

افسردگی در بین نوجوانان و در سنین بلوغ بسیار شایع بوده که در حدود 32 درصد از افراد نوجوان را شامل می شود. یکی از دلایل مهم آن نوسانات مربوط به سنین بلوغ بوده، اما دلیل اصلی افسردگی مشخص نمی باشد. ممکن است به دلیل تغییرات شایع افراد در سنین بلوغ، خانواده ها متوجه افسردگی در فرزند خود نشده و تنها زمانی که صحبت از مرگ و خودکشی باشد، به این موضوع اهمیت دهند.

علت بیماری افسردگی در سنین بلوغ چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم علت دقیقی برای افسردگی در نوجوانان مشخص نشده اما مجموعه ای از دلایل می تواند در این زمینه نقش زیادی داشته باشد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686149 communications ژنتیک و داشتن سابقه افسردگی در خانواده
1605686149 communications برهم خوردن تعادل بیوشیمیایی و هورمون ها در این سنین
1605686149 communications استرس و اضطراب
1605686149 communications زورگویی، تحقیر و فشار
1605686149 communications داشتن تجارب آسیب زا در کودکی و نوجوانی
1605686149 communications طلاق و یا از دست دادن عزیزان

گاهی داشتن تفکرات منفی، نا امیدی های زیاد و افکار بدبینانه که از سمت والدین و یا دوستان در ذهن نوجوانان ایجاد می شود نیز می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را در فرد بالا برد. نوجوانان اغلب از روش هایی که بر چالش های سخت زندگی غلبه کنند، آگاهی نداشته و به همین دلیل خود را در برابر این چالش ها مغلوب دیده و باعث بروز افکار منفی و در نتیجه افسردگی در فرد می شود.

همچنین دوران نوجوانی دارای تغییرات زیادی از نظر جسمی، عاطفی و اجتماعی می باشد که گاهی تغییر در این شرایط باعث شده که فرد نتواند با این تغییرات کنار آمده و باعث بروز مشکلاتی در شرایط روحی او شده و در کنار آن بروز ناراحتی و افسردگی شود.

از آنجایی که تغییرات در این سن زیاد بوده و خلق و خوی نوجوانان بر اثر دوران بلوغ، دچار تغییر بالایی می شود، گاهی والدین نسبت به رفتارهای نوجوان خود و احتمال بروز افسردگی در او بی توجه بوده و همه این موارد را نشانه سن بلوغ می دانند. اما نیاز است که در این سنین به رفتارها، صحبت ها و احساسات نوجوان خود توجه کرده و در صورتی که رفتاری در او تداوم و شدت پیدا کرده است، این نشانه ها و علامت ها را شناسایی کرده و برای کسب اطمینان بیشتر حتما با یک روانشناس و یا روانپزشک در این زمینه صحبت نمایید. تشخیص سریع و به موقع این بیماری می تواند از آسیب های بعدی آن به روان و جسم فرزندتان جلوگیری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی دوران بلوغ

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462