با اشتباه در کودکان چگونه برخورد کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اشتباه در کودکان یک موضوع طبیعی و رایج بوده که در طول زندگی همه ما نیز وجود دارد. اما واکنش نشان دادن به اشتباه در کودکان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و نوع برخورد آنها با مسائل و مشکلات در آینده دارد. یکی از وظایف والدین در مقابل بچه ها همین موضوع برخورد آنها در برابر اشتباه کردن کودکان می باشد، این رفتار نباید به گونه ای باشد که منجر به ترساندن کودک شود. در کنار آن والدین این مسئولیت را دارند تا فرزندانشان را طوری بزرگ کنند که در مسیر موفقیت، دچار سختی های کمتری شوند. از آنجایی که این دو مسئولیت در کنار هم منجر به تضاد می شود، هماهنگی آن ممکن است منجر به سردرگمی والدین شود. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی این موضوعات و نحوه برخورد با اشتباه در کودکان بپردازیم.

با اشتباه در کودکان چگونه برخورد نماییم

بیشتر بدانید : با کودک بد دهن و بی تربیت چگونه برخورد کنیم؟

نحوه برخورد ما در برابر اشتباه در کودکان باید چگونه باشد؟

1. نوع اشتباه را بررسی نمایید : گاهی ممکن است فرزند شما بصورت تصادفی منجر به بروز اشتباه شده باشد، بنابر این نیاز است تا در قدم اول عمدی و یا تصادفی بودن اشتباه را بررسی نمایید. یادآوری اینکه بیشتر اشتباهات فرزندتان بصورت عمدی نبوده و او سهوا مرتکب اشتباه می شود باعث شده تا شما آرام تر شوید و در پذیرش بیشتری از رفتارهای فرزندتان قرار بگیرید. همچنین این موضوع که سهوی بودن اشتباهات را به خودتان یادآوری می کنید منجر شده تا از دیدن اشتباهات او عصبانی نشده و واکنش درستی را نشان دهید.

2. بابت صداقتش او را تحسین نمایید : وقتی فرزند شما دچار اشتباه شده و نسبت به آن اعتراف کرد، او را بخاطر صداقتش تشویق نمایید. با وجود اینکه در این شرایط تحسین کردن فرزندتان کار سختی می باشد، اما صداقت او نیاز به تحسین داشته تا او در دفعه های بعد نیز این کار را تکرار نماید. با تحسین کردن صداقت در فرزندتان این پیام را به او می دهید که می تواند هر موضوعی را به شما اعتراف نماید. حتی در مواقعی که اشتباهات بزرگی کرده و به کمک نیاز دارد، می تواند این موضوع را با شما در میان بگذارد. اگر این ترس در فرزند شما شکل بگیرد که نتواند به راحتی همه موضوعات را با شما مطرح کند، به اعتماد به نفس او آسیب رسیده و ترس از شکست در فرزندتان شکل می گیرد. در مواقعی که فرزندتان پیش شما اعتراف به اشتباهش می کند یا مسئولیت اشتباهش را می پذیرد و یا بابت اشتباهش عذرخواهی کرده و به دنبال جبران آن می باشد، حتما او را تشویق و تحسین نمایید.

3. اشتباه در کودکان، راهی برای یادگیری : این موضوع را به یاد داشته باشید که رفتار شما در برابر اشتباهات کودکان باعث شده تا در آینده با مشکلات و مسائلش به چه نوعی برخورد نماید. بنابر این کاری نکنید که از اشتباهش احساس خجالت کند و یا فرزندتان را سرزنش نمایید. به جای آن به او کمک کنید که علت اشتباهش را فهمیده و از آن برای جلوگیری از تکرارش، درس بگیرد. اشتباه در کودکان باعث شده تا انعطاف پذیر تر شوند، ذهنشان رشد کرده و مهارت های عاطفی برای تصمیم گیری درباره نحوه بهتر شدن وضعیت را یاد بگیرند و مکانیسم های مقابله برای مهار اضطراب، احساس گناه و نا امیدی را متوجه شوند.

4. در مواقع اشتباه، با همدلی آنها را راهنمایی نمایید : با همدلی کردن به کودکتان کمک می کنید تا متوجه شود که اشتباه او را درک کرده و در کنار آن با لحنی مناسب دلیل اشتباه را به او توضیح می دهید. همدلی این حس را به فرزندتان منتقل می کند که به موقع اشتباه کرده است و باعث شده تا او دلیل رفتار اشتباهش را نیز بپذیرد. شناسایی احساس کودک در حین انجام کار اشتباه و درک آن، منجر به این شده که به کودک فرصت رفتار درست را بدهید و در شرایط مشابه، شانس انجام رفتار درست را در او بالا می برید.

اشتباه در کودکان

بیشتر بدانید : با وابستگی بیش از حد کودک چکار کنیم؟

چرا نحوه برخورد صحیح درباره اشتباه در کودکان، اهمیت دارد؟

نحوه برخورد صحیح والدین با اشتباه در کودکان نقش زیادی در تربیت آنها و ادامه پیدا کردن روند اشتباهات کودکان دارد. واکنش شما در زمان شکست های فرزندتان می تواند در میزان اعتماد به نفس و چگونگی شخصیت او تاثیرگذار بوده و نحوه برخورد با اشتباهات و شکست های او در آینده را شکل می دهد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این زمینه، واکنش والدین به عدم موفقیت های فرزندشان حتی در دید کودک نسبت به هوش خود نیز تاثیر گذار است. یعنی در مواقعی که والدین در برابر شکست ها و اشتباهات کودک خود، دید مثبت و یا نگرش منفی دارند، این واکنش منجر به باور کودک در مورد هوش خود شده و در آینده او نیز تاثیرگذار می باشد. نکته مهم تر درباره این موضوع این است که عقاید کودکان درباره هوششان نیز تاثیر زیادی در مهارت های آنها دارد.

در واقع والدینی که به جای تمرکز کردن بر روی نمرات بد کودک و سرزنش کردن او، به چیزی که کودک می تواند از نمره بد آزمون یاد بگیرد، تمرکز می کنند به احتمال زیاد به فرزند خود پیام کافی بودن هوش را منتقل می کنند و در نتیجه کودک در چنین مواقعی احساس خنگ بودن در او ایجاد نشده و به تلاش کردن و بهبود نمرات خود ادامه می دهد. بنابر این نوع واکنش پدر و مادر و نحوه برخورد آنها با شکست ها و عدم موفقیت های کودک، در آینده زندگی و شخصیتی کودک تاثیر بسزایی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462