علت بی انگیزگی نوجوانان به درس و مدرسه چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی انگیزگی نوجوانان به درس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بی انگیزگی نوجوانان به درس یکی از اصلی ترین نگرانی های والدین در طول دوران تحصیل فرزندانشان می باشد. بی انگیزگی نوجوانان به درس می تواند در آینده شغلی، تحصیلی و اجتماعی آنها نیز تاثیرگذار بوده و به همین دلیل در بزرگسالی آنها نیز اثر بخش است. بی انگیزگی نوجوانان به درس می تواند به دلیل تاثیرات دوستان و همسالان، داشتن هدف های بزرگ تر از سطح توانایی هایشان و همچنین سختی و فشار زیاد مدرسه و تکالیف مربوط به آن باشد. از دیگر علل شایع بی انگیزگی نوجوانان به درس، نحوه برخورد والدین و معلمین نیز می باشد. در این مقاله به بررسی این علل و نقش آن در بی انگیزگی نوجوانان به درس می پردازیم.

علت بی انگیزگی در نوجوانان به درس خواندن

بیشتر بدانید : راهکارهای تشویق فرزند پسر به درس خواندن

علت های بی انگیزگی نوجوانان به درس چه می باشد؟

1605686149 communications داشتن سبک زندگی نامناسب : دوران نوجوانی همراه با تغییرات زیادی در نوجوانان می باشد که با تغییر در سطح هورمون ها آغاز شده و بر روی هویت، سبک زندگی، خلق و خو و فیزیک آنها تاثیرگذار می باشد. از جمله موضوعاتی که در دوران نوجوانی برای فرزند شما مهم می شود، داشتن استقلال کافی است. او دوست دارد برنامه زندگی خود را، خودش تعیین کرده و به همین دلیل زیاد به حرف والدین گوش نمی دهد. همچنین وجود شبکه های مجازی باعث شده تا بیشتر وقت نوجوانان، به آن اختصاص داده شده و منجر به بیدار ماندن آنها تا دیروقت و همچنین نداشتن میزان زمان استراحت کافی و کم تحرکی می شود. همه این عوامل منجر شده که نوجوانان در این سنین زود خسته شده، قدرت حافظه و یادگیری آنها کاهش یافته و همچنین تمرکز کافی نداشته باشند.

1605686149 communications نداشتن اعتماد به نفس کافی : از دیگر دلایل بی انگیزگی نوجوانان به درس، کمبود اعتماد به نفس در آنها می باشد. نوجوانان به توانایی های خود ایمان نداشته و به همین دلیل در کارهایی که نیاز به تلاش زیاد دارد، زود مایوس می شوند. همچنین در مواقعی که به موضوعی علاقه مند می باشند، تلاش و پشتکار کمی داشته و زود مایوس می شوند. در کنار آن راه های نامناسب برای رسیدن به هدف نیز منجر به بی انگیزگی نوجوانان به درس خواندن می شود.

1605686149 communications نوجوانان دوست ندارند به کاری مجبور شوند : همانطور که پیش تر اشاره کردیم میل به داشتن استقلال در این سنین اهمیت زیادی پیدا می کند، بنابر این آنها دوست ندارند که برای موضوعی تحت فشار و اجبار از سوی والدین قرار گیرند. همچنین در مواقعی که نوجوان حس می کند که بزرگترها توانایی های او را نمی بینند، لجبازی کرده و تمایلی به انجام دادن کارها نشان نمی دهند.

1605686149 communications مهارت مدیریت زمان ندارند : از دیگر مواردی که منجر به بی انگیزگی نوجوانان به درس خواندن می شود، برنامه ریزی نکردن برای انجام کارهایشان می باشد. این موضوع منجر به این شده تا الویت بندی در کارها نداشته و کارهای غیر ضروری را به کارهای ضروری ترجیح می دهند. برنامه ریزی و وجود نظم در عملکرد نوجوان باعث بالا رفتن راندمان او شده و استرس را کاهش می دهد.

1605686149 communications انتخاب کردن هدف های نامعقول و دست نیافتنی : تعیین کردن هدفی که نوجوان بیشتر از توانایی اش باشد و یا انرژی زیادی از او می گیرد منجر به بی انگیزه شدن اش می شود. بنابر این نیاز است تا در انتخاب اهداف خود دقت کرده و هدف هایی مناسب با سطح توانایی ها و استعداد هایش انتخاب نماید.

راه های کم کردن بی انگیزگی در نوجوانان به درس خواندن

بیشتر بدانید : عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان و سن بلوغ چیست؟

از چه روش هایی می توانیم بی انگیزگی در نوجوانان را کم کنیم؟

tick 2 به عنوان والدین هر پیشرفت کوچکی را در فرزنمان ببینیم و او را بابت آن تشویق کرده و به او کمک کنیم تا توانایی های خود را ببینید، آنها را باور کرده و نسبت به آینده امیدوار باشد.

tick 2 برای تعیین هدف به او کمک کرده و او را به سمت هدف های دست یافتنی و مناسب راهنمایی کرده، ولی اجازه دهیم تا تصمیمات نهایی را خودش بگیرد.

tick 2 هرگز فرزندمان را با کسی مقایسه نکنیم، این کار باعث شده تا او نیز یاد بگیرد که خودش را با دیگران مقایسه نکرده و این موضوع را باور داشته باشد که هر کسی استعدادها و توانایی های منحصر به فرد خودش را داشته و محدودیت های خاصی دارد.

tick 2 به او یاد دهیم که برای تعیین هدف و رسیدن به آن نیاز به یک برنامه ریزی اصولی و متناسب با توانایی های خود را دارد.

tick 2 در مواقعی که نوجوان شما با مشکلی مواجه شده است، او را حمایت کرده و در کنارش در طول مسیر همراه باشید.

tick 2 به فرزند خود اجازه شکست خوردن داده و او را از مواجه با مشکلاتش نترسانید و به او اجازه تجربه کردن و یادگیری دهید.

tick 2 نوجوانان به نظرهای افراد مهم زندگیشان حساس می باشند، به توانایی های او باور داشته و هرگز او را بابت موضوعی سرزنش نکنید.

tick 2 او را در تصمیم گیری های مهم خانواده مشارکت داده و نظرش را بپرسید.

tick 2 به او وظایفی در حد توانایی هایش داده و اجازه ابراز وجود بدهید.

tick 2 علاقه مندی های و آرزوهای خود را به او تحمیل نکنید و به خواسته های فرزندتان توجه کنید.

tick 2 به او مهارت هایی مانند حل مسئله و مدیریت زمان را آموزش دهید.

tick 2 اگر فرزند شما دارای مشکلاتی روحی مانند اضطراب شدید و یا افسردگی می باشد برای درمان او به متخصص مراجعه نمایید.

تاثیرات بی انگیزگی نوجوانان به درس خواندن در چه بخش هایی از زندگی آنها نشان داده می شود؟

• نوجوان ممکن است دچار افت تحصیلی شده و یا در موقع امتحانات با استرس زیادی روبرو شود.
• تکالیف مدرسه برای او سخت بوده و دارای چالش های زیادی برای انجام آن می باشد و همچنین به سرعت خسته می شود.
• آینده شغلی و تحصیلی او تحت الشعاع قرار می گیرد
• استعدادهایش ناشناخته باقی می ماند

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی انگیزگی نوجوانان به درس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462