بچم زیاد دعوا میکنه چیکار کنم؟ | روش های پیشگیری از درگیری و دعوا در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پیشگیری از درگیری و دعوا در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درگیری و دعوا در کودکان یکی از موضوعات رایج به ویژه در بین خواهر و برادرهای هم سن و سال می باشد. درگیری و دعوا در کودکان می تواند بر سر بسیاری از موضوعات ساده و پیش پا افتاده صورت گیرد که البته از دید کودکان آنها بزرگ و مهم می باشد. معمولا درگیری و دعوا در کودکان زمان های کوتاهی داشته و بعد از گذشت مدت زمان کمی، دلخوری ها بینشان فراموش شده و از بین می رود. اما گاهی زیاد بودن درگیری و دعوا در کودکان منجر به سلب آسایش پدر و مادر شده و به دنبال راهکاری برای کم شدن این دعواها بوده و یا در جهت پیشگیری از آن می باشند. در این مقاله به بررسی این موضوعات و راه های جلوگیری از درگیری و دعوا در کودکان می پردازیم.

راه های پیشگیری از درگیری و دعوا در کودکان

بیشتر بدانید : نکات مهم و کاربردی درباره تربیت کودک

چگونه می توانیم درگیری و دعوا در کودکان را به شکل مثبتی تبدیل نماییم؟

با اینکه تقریبا همه افراد در زمان کودکی خود دچار درگیری و دعوا شده اند و بخشی از خاطرات شیرین بچگی محسوب می شود، اما با این حال آموزش لازم در این زمینه می تواند به کودکان بصورت غیر مستقیم مسئولیت پذیری و توانایی حل مسئله را آموزش دهد. در واقع تبدیل کردن دعوا به یک فرصت در جهت آموزش فرزندتان، می تواند یک رویکرد تربیتی محسوب شود. همچنین در چنین شرایطی باعث شده تا کودک شما به جای احساس ناراحتی، دلخوری و حس قربانی بودن در طول دعوا، میزان ارزشمندی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

بچم زیاد دعوا میکنه چیکار کنم؟

بیشتر بدانید : بهترین راهکارهای آشتی دادن فرزندان

راهکارهای جلوگیری از درگیری و دعوا در کودکان چه می باشد؟

به کودکتان توجه ویژه نمایید : در خیلی از مواقع به دنبال درگیری و دعوا در کودکان، نیاز به توجه وجود دارد و آنها برای جلب توجه والدین شروع به دعوا کردن می کنند. پس به این نکته توجه داشته باشید که کودکی که زیاد دعوا می کند، شاید به پدر و مادر این هشدار را می دهد که به من توجه کنید. بنابر این بهتر است قبل از هر نوع کاری در طول روز زمان کافی را به کودکتان و نیازهایش اختصاص دهید. همچنین او را در طی چندین بار در روز در آغوش کشیده و زمان هایی را به حرف زدن درباره دغدغه ها و نیازهایش اختصاص دهید. طبق تجربه های بدست آمده در اینباره نشان می دهد که بیشتر درگیری و دعوا در کودکان، به منظور جلب توجه والدین می باشد.

با کودکان خود برخورد یکسان و عادلانه داشته باشید : با وجود اینکه نیاز است تا به عنوان پدر و مادر، کمتر در دعواهای کودکان خود دخالت نمایید، اما در مواقعی که نیاز به دخالت شما وجود دارد، این نکته را در نظر داشته باشید که به سن و سال آنها توجه نکرده و فارغ از آن با آنها برخورد یکسانی داشته باشید. یعنی سعی کنید که طرف هیچ کدام از آنها را نگرفته و در نقش قاضی یا داور نبوده و به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید. چون در مورد هر کدام از آنها که صحبت کرده و موضوع را بررسی نمایید، در نگاه کودک دیگر ممکن است شما ناعادلانه قضاوت کرده باشید. در چنین مواقعی به هر دوی آنها بگویید که هروقت دعوا کردن را تمام کرده و آماده است تا مسئله را حل نماید، به شما بگوید و در چنین شرایطی هر دو فرزند را از یکدیگر جدا کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که هر موقع در دعوا کردن طرف یکی از بچه ها را بگیرید، کودک دیگر احساس قربانی بودن می کند و فکر می کند قضاوت بصورت ناعادلانه ای صورت گرفته است.

دخالت نکنید : مهمترین کار شما در دعوای بین کودکان این است که دخالت نکنید. این موضوع در ابتدا ممکن است برای هر پدر و مادری سخت بوده که دخالت نکرده و اجازه دهند تا فرزندان هر کاری که دلشان می خواهد را انجام دهند. در این زمینه نیاز است تا صبور باشید و در مواقعی که اصلا لزومی ندارد، دخالت نکنید. تنها در مواقعی که دعوا مشکل ساز شده و بزرگ می شود می توانید وارد عمل شوید. این راهکار با وجود سادگی آن یکی از بهترین راهکارها می باشد. البته همانطور که پیش تر گفتیم همیشه جوابگو نبوده، اما در بیشتر مواقع باعث شده تا دعوای کودکان خیلی زود تمام شود.

به کودکان حل مسئله را بیاموزید : یکی از مهارت های مورد نیاز برای هر کودکی، آموزش حل مسئله می باشد. اینکه به کودکتان یاد دهید که چطور مسئله خود را حل کند و به او کمک کنید که به چه صورت می تواند مسئله خود را حل نماید. می توانید به او چند پیشنهاد ارائه دهید و بگویید تا از بین آنها یکی را انتخاب کند. این پیشنهادها باید مرتبط با مسئله باشد، کمک به حل مسئله کرده و محترمانه باشند. می توانید در چند نمونه به کودکتان کمک کرده و با او تمرین نمایید، اما به فرزندتان این موضوع را یادآور شوید که در دعواهای آنها دخالت نکرده و نمی خواهید که شاهد دعواهای آنها باشید و بچه ها باید خودشان، مسئله خودشان را حل نمایند. در این زمینه قاطعیت داشته باشید که البته به معنای پرخاشگری نمی باشد، شما می توانید با مهربانی رفتار قاطعی داشته باشید.

همچنین در دعواها سعی کنید برخورد یکسانی با فرزندانتان داشته و یکی را در نقش قلدر و یکی دیگر را در نقش قربانی قرار ندهید، این موضوع منجر به شکل گرفتن این ذهنیت ها در ذهن آنها شده و در زندگی نیز همواره در این نقش ها باقی می مانند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه پیشگیری از درگیری و دعوا در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462