چگونه کم حرفی را از بین ببریم؟ + 7 تکنیک طلایی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و روابط

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کم حرفی برای خیلی از افرادی که با این مسئله مواجه می شوند، در جمع ها و مهمانی ها می تواند چالش بر انگیز باشد. کم حرفی به معنی صحبت نکردن مطلق نمی باشد، بلکه یعنی فرد نمی تواند در وقت معینی به ادامه گفتگو با افراد پرداخته و یا در مواقعی که نیاز است صحبتی انجام دهد، سکوت می کند. کم حرفی به فردی که با این حالت روبرو می شود منجر به حس دوری از جمع ها را داده و یا همواره دچار استرس می شود که در زمان هایی که با یک نفر می خواهد به مکالمه بپردازد، درباره چه موضوعی شروع به صحبت نماید. آدم های کم حرف معمولا بعد از مهمانی ها و یا ملاقات های خود احساس پشیمانی از کم حرفی خود داشته و این نشانه یک فرد کم حرف می باشد. نکته خوب درباره کم حرفی این است که با تمرین و ممارست، قابلیت تقویت و قوی شدن را داشته و به همین دلیل در این زمینه می توانید پیشرفت های قابل ملاحظه ای را ایجاد نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا 7 تکنیک طلایی در این زمینه را آموزش دهیم.

علت کم حرفی افراد

بیشتر بدانید : چگونه با دیگران یک ارتباط موثر داشته باشیم؟

علت کم حرفی افراد چه می باشد؟

کم حرفی با گوشه گیری تفاوت داشته و افراد کم حرف در خیلی از مواقع افراد اجتماعی و برون گرایی می باشند که تنها مهارت های برقراری ارتباط در آنها ضعیف است. اما دلایل کم حرفی ما می تواند علاوه بر نیازمان به تقویت مهارت های ارتباطی و کلامی، دلایل دیگری نیز داشته باشد که در اینجا به بررسی مهمترین دلایل آن می پردازیم. آگاهی از این دلایل به شما در مقابله با کم حرفی تان کمک کرده و منجر به رفع آن می شود.

• ترس فرد از مورد قضاوت قرار گرفتن توسط دیگران
• پایین بودن اعتماد به نفس در فرد
• برداشت های فکری اشتباه
• ترس از روبرو شدن با محیط و افراد جدید و ترس از ناشناخته ها
• تسلط کافی نداشتن بر مهارت های ارتباطی
• درونگرا بودن و تمایل داشتن به ارتباطات کم
• پایین بودن میزان عزت نفس و حس ارزشمندی
• عدم توانایی در مدیریت استرس
• تصور اشتباه از نداشتن موضوعی برای سخن گفتن

چگونه از کم حرفی جلوگیری کنیم

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

7 تکنیک طلایی برای جلوگیری از کم حرفی و افزایش قابلیت سخن وری

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم، کم حرفی نیازی به درمان خاصی نداشته و تنها با تمرین و تکرار تکنیک های مفید برای آن شما می توانید مهارت های ارتباطی خود را تقویت کرده و منجر به کم شدن میزان کم حرفی تان شوید.

1. پیش از رفتن به جمع خود را برای صحبت کردن آماده نمایید : یکی از راه هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند، آماده سازی ذهنی تان پیش از شروع مکالمات می باشد. شما می توانید متناسب با فرد یا افرادی که قرار است ملاقات نمایید، موضوعات و عباراتی را در ذهن خود آماده سازی کرده و در جمع شروع به صحبت کردن نمایید. نگران فراموش کردن و یا اشتباهات ناگهانی نباشید و این موضوع را در نظر داشته باشید که اشتباهات کلامی برای همه افراد، حتی سخنوران ماهر نیز پیش می آید.

2. میزان اعتماد به نفس خود را افزایش دهید : یکی از مهمترین دلایل کم حرفی افراد، پایین بودن اعتماد به نفس آنها می باشد. اعتماد به نفس نیز یک مهارت بوده که با بیشتر شدن مهارت ها و توانایی های فرد و تکیه کردن بر روی نقاط قوت شخص، افزایش می یابد. اعتماد به نفس همچنین بوسیله ارزش قائل شدن به دستاوردها و موفقیت هایتان نیز تقویت شده و از این طریق می توانید با اعتماد بیشتری در جمع ها و یا ملاقات با افراد، صحبت نمایید.

3. حسن جویی کنید : یکی از راه های ساده برای شروع کردن به مکالمه مثبت و موثر، صحبت کردن درباره نقاط مثبت و ویژگی های خوب طرف مقابل می باشد. می توانید از لبخند زیبای او و یا صدایش تعریف نمایید و از این طریق طرف مقابلتان را به شروع مکالمه دعوت کرده و به اصطلاح سر صحبت را باز کنید. این موضوع علاوه بر این حالت منجر به ایجاد حس خوب به طرف مقابلتان می شود.

4. سوال بپرسید : یکی از ساده ترین راه های شروع کردن مکالمه، پرسیدن سوال می باشد. شما می توانید با سوال های ساده ای مانند ساعت چند است؟ نام این خیابان چه می باشد؟ و غیره شروع کنید. سعی کنید سوال هایی را مطرح کنید که جواب آنها تنها بله یا خیر نبوده و نیاز به توضیح مختصری داشته باشد.

5. در جمع ها فعال باشید : سعی کنید در جمع های دوستانه و یا مهمانی ها از گوشه نشستن و مشارکت نداشتن در جمع خودداری نمایید. شما می توانید با مشارکت کردن در کارها و همچنین به اشتراک گذاشتن طرز فکرها، باورها و یا عقائد خود در صحبت های جمعی، به راحتی ارتباط برقرار کنید.

6. تا جایی که می توانید ساکت نباشید : سعی کنید از سکوت کردن های طولانی مدت دوری کنید، چرا که این موضوع باعث شده تا شکستن سکوت برایتان سخت تر باشد. به جای آن شروع به صحبت درباره موضوعاتی که از آن اطلاعات دارید نمایید. حتی این موضوع می تواند مطلبی که صبح در رادیو به آن گوش داده اید باشد، نیاز نیست تا حتما درباره صحبت های خاص و یا علمی شروع به مکالمه کنید.

7. شنونده خوبی باشید : آدم های کم حرف معمولا در مکالمه های دو نفره بیشتر فکرشان به خودشان و اینکه چه بگویند می رود و همین موضوع باعث شده تا تمرکز کافی به حرف های طرف مقابل نداشته باشند. وقتی در هنگام صحبت فرد روبرو، با دقت به حرف هایش گوش کرده و به اصطلاح شنونده فعالی باشید، می توانید در بین این صحبت ها نیز شما هم موضوعی به ذهنتان رسیده و آن را مطرح کرده و یا نظر خود را در آن زمینه عنوان نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و روابط

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462