دروغ گویی در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تست

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دروغ گویی در کودکان به معنای گفتن دروغ و پنهان کردن واقعیت یا جور دیگر جلوه دادن واقعیت توسط کودکان است. این ممکن است به دلیل ترس از مجازات، تلاش برای جلب توجه، پوشاندن خطاها یا عدم توانایی در تفکر منطقی و مفهومی باشد. اگرچه در بعضی موارد دروغ گویی برای کودکان طبیعی است، اما در مواردی ممکن است نشانه اختلالات رفتاری و اجتماعی باشد.

بهتر است والدین و مربیان با کودکانشان درباره اهمیت صداقت و تاثیرات منفی دروغ گویی بر روابط اجتماعی و خودکنترلی با کودک صحبت کنند.

sad boy covering his eyes with his hands picture id1226611459

۷ دلیل مهم دروغ گویی در کودکان

دروغ گویی در کودکان رفتاری طبیعی و تکاملی است که معمولا از سن 2-3 سالگی شروع می‌شود. در این سنین، کودکان هنوز در حال درک تفاوت بین حقیقت و خیال هستند و ممکن است برای جلب توجه، فرار از تنبیه یا سرگرمی خود، دروغ بگویند. با این حال، دروغ گویی مکرر در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات رفتاری یا عاطفی باشد.

در این مقاله، به بررسی 7 دلیل مهم دروغ گویی در کودکان می‌پردازیم که در قالب یک جدول برای درک بهتر، ارائه شده است.

دلیل شرح مثال
جلب توجه کودکان خردسال ممکن است برای جلب توجه والدین یا اطرافیان، دروغ بگویند. کودک ادعا می‌کند که اسباب بازی خود را با دوستش به اشتراک گذاشته است، در حالی که در واقع اسباب بازی را قایم کرده است.
فرار از تنبیه کودکان برای اینکه از عواقب کار اشتباه خود مانند دعوا یا تنبیه بدنی اجتناب کنند، ممکن است دروغ بگویند. کودک پس از شکستن گلدان، ادعا می‌کند که کار برادر یا خواهرش بوده است.
تقویت حس استقلال کودکان در سنین پیش دبستانی، در حال کسب استقلال هستند و ممکن است برای اثبات استقلال خود، دروغ بگویند. کودک ادعا می‌کند که خودش می‌تواند لباس بپوشد، در حالی که هنوز به کمک نیاز دارد.
تخیل پردازی کودکان دارای قوه تخیل قوی هستند و ممکن است مرز بین تخیل و واقعیت را به خوبی درک نکنند. کودک ادعا می‌کند با یک اژدها دوست شده است!
فشار همسالان کودکان برای اینکه مورد پذیرش گروه همسالان قرار بگیرند، ممکن است دروغ بگویند. کودک ادعا می‌کند که دوچرخه گران قیمتی دارد، در حالی که چنین دوچرخه‌ای ندارد.
محافظت از خود یا دیگران کودکان ممکن است برای محافظت از خود یا دیگران، دروغ بگویند. کودک ادعا می‌کند که دوستش او را هل داده است، در حالی که خودش زمین خورده است.
محک زدن والدین کودکان گاهی اوقات برای اینکه واکنش والدین را بسنجند، دروغ می‌گویند. کودک ادعا می‌کند که شکمش درد می‌کند، در حالی که سالم است.

همانطور که در جدول مشاهده کردید، دلایل متعددی برای دروغ گویی در کودکان وجود دارد. والدین با درک این دلایل و واکنش صحیح به دروغ گویی کودکان، می‌توانند به آن‌ها در راستگویی و صداقت ورزی کمک کنند. در صورت تداوم دروغ گویی مفرط در کودکان، بهتر است با یک روانشناس کودک مشورت شود.

دروغ از چه سنی شروع می شود؟

دروغ گویی ممکن است از سن سه سالگی در بچه‌ها شروع شود و در سنین چهار تا شش سالگی بیشترین اوج خود را بگیرد. اما در بعضی موارد، کودکان به دلیل شرایط مختلف مانند اختلالات رفتاری، ممکن است در سنین پایین‌تر نیز دروغ گویی را شروع کنند. برای آشنایی با دلایل دروغ گفتن کودکان و روش‌های مقابله با آن تا پایان مقاله با دکتر ذهن همراه باشید.

دلایل دروغ گفتن کودکان چیست؟

دروغ گویی یک عادت رفتاری نامناسب است که گاهی در کودکان بروز می‌کند. این رفتار از دید روان‌شناسان دلایل مختلفی دارد. در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین دلایل بروز این رفتار در کودکان می‌پردازیم که عبارتند از:

  1. تجربه نکردن عواقب دروغ گفتن: برای بعضی کودکان، گفتن دروغ به دلیل عدم تجربه نکردن عواقب آن در گذشته است. آن‌ها نمی‌دانند که دروغ گویی می‌تواند به مسایل و مشکلات بزرگ‌تر منجر شود.
  2. فرار از مسوولیت: برای بعضی کودکان، دروغ به معنای فرار از مسوولیت است. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند تا از پاسخگویی و مسئولیت پذیری فرار کنند.
  3. احساس ترس: در برخی مواقع دروغ گویی در کودکان به دلیل احساس ترس است. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند تا از خطر و تهدیدات احتمالی مختلف فرار کنند.
  4. احساس خجالت: برای بعضی کودکان، دروغ به دلیل احساس خجالت است. آن‌ها ممکن است برای پنهان کردن چیزی که به نظرشان نامطلوب است، دروغ بگویند.
  5. کسب توجه: برای بعضی کودکان، دروغ به خاطر کسب توجه است. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند تا توجه بیشتری از اطرافیان به خود جلب کنند.

 

روش های مقابله با دروغ گویی در کودکان

همان‌طور که بالاتر اشاره شد دروغ یک عادت رفتاری نامناسب است. این عادت به دلایل زیادی در کودک به وجود می‌آید. برای مقابله با این عادت و درمان آن روش‌های زیادی توسط روان‌شناسان پیشنهاد شده است. این روش‌ها در روان‌شناسی کودک بررسی می‌شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از این روش‌ها می‌پردازیم که عبارتند از:

تشویق به صداقت

به کودکان خود آموزش دهید که صداقت یک اصل ارزشمند است. به آن‌ها توضیح دهید که بهترین راه برای رسیدن به اعتماد و احترام افراد دیگر، صداقت و ایجاد اعتماد است. در هر حالتی با فرزند خود صادق باشید و همیشه به او بگویید که یک دروغ تلخ بهتر از یک واقیت شیرین است.

پاسخگویی مناسب به درخواست‌های کودک

به کودکان خود بگویید که همیشه می‌توانند از شما درخواست کمک کنند و شما همیشه نیاز‌های آن‌ها را پاسخگو خواهید بود. این امر می‌تواند به کودکان اعتماد به نفس بدهد و مانع دروغ گویی در کودکان شود. همچنین وقتی کودک با صداقت به خواسته‌های معقول خود برسد دیگر به سمت دروغ گویی نمی‌رود.

تشویق به خلاقیت

به کودکان خود آموزش دهید که همیشه می‌توانند از خلاقیت خود برای پیدا کردن راه‌حل‌های جالب و خلاقانه استفاده کنند. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از دروغ گویی برای فرار از مسوولیت‌ها استفاده نکنند. همچنین می‌توانید برای تشویق بیشتر آن‌ها از جایزه دادن استفاده کنید.

مدیریت ترس در مقابله با دروغ گویی در کودکان

به کودکان خود این باور را بدهید که همیشه می‌توانند با شما در مورد ترس‌هایشان صحبت کنند و شما همیشه آن‌ها را حمایت می‌کنید. این می‌تواند به کودکان کمک کند تا از دروغ گویی برای فرار از ترس استفاده نکنند.

تشویق به پذیرش عواقب

به کودکان خود آموزش دهید که همیشه باید عواقب کاری که انجام می‌دهند را به عهده بگیرند و هرگز نباید با دروغ از مسوولیت‌هایشان فرار کنند.

روش‌های مقابله با ترس در کودکان

ترس اولین و مهم‌ترین علت بروز دروغ گویی در کودکان است. اگر تمامی دلایل دروغگویی را بررسی کنیم در نهایت متوجه می‌شویم که ریشه اصلی و مشترک تمام دلایل ترس است. در ادامه به چند روش برای مقابله با ترس‌های کودک اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

پیدا کردن ریشه ترس در کودکان

با کودک خود صحبت کنید و به او صحبت کردن را آموزش دهید. سعی کنید نقطه امن زندگی کودک خود باشید. اگر بتواند به شما اعتماد کند و از عواقب گفتن حقیقت نترسد کم‌تر به سمت دروغ می‌رود. در این حالت شما می‌توانید ترس‌های کودک را شناخته و آن‌ها برطرف کنید.

صادق بودن با کودک

اولین الگوی کودکان، والدینشان هستند. همیشه با کودک خود صادق باشید. اگر او این صداقت را از شما ببیند، آن را تقلید می‌کند و یاد می‌گیرد که راست بگوید. اما کودکی را تصور کند که مرتب از پدر و مادر خود دروغ بشنود. در این حالت کودک یاد می‌گیرد که می‌تواند برای فرار از واقعیت و مسوولیت دروغ بگوید.

تمرین تنفس عمیق

تنفس عمیق یکی از مهم‌ترین روش‌های حفظ آرامش و مقابله با ترس است. یکی از راه‌های مقابله با دروغ گویی در کودکان، آموزش نترسیدن و حفظ آرامش است. به او آموزش دهید که در هر زمان برای مقابله با ترس و کنترل خود نفس عمیق بکشد.

الگو سازی مثبت برای جلوگیری از دروغ گویی در کودکان

برای کودکان خود مثال‌های مثبت از افراد دیگری که با ترسشان مواجه شده‌اند و با آن مقابله کرده‌اند تعریف کنید و برایش الگوی مثبت بسازید. این امر می‌تواند به آن‌ها انگیزه بیشتری بدهد تا نترسند و دروغ نگویند.

مشاوره تلفنی کودکان

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی، شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که برای بهبود زندگی خود و فرزندان خود یا دیگران تلاش می‌کنند.

اگر شما هم کودکی دارید که عادات نامناسبی دارد یا به روانشناسی کودک علاقه مند هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تست

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462