خانواده بر بحران نوجوانی چه تاثیری دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بحران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بحران نوجوانی موضوعی می باشد که همه خانواده در سنین نوجوانی کم و بیش با آن درگیر می باشند. بحران نوجوانی به مرحله ای گفته می شود که شخص از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی شده و در این مرحله با تغییراتی از لحاظ فکری، روحی، اجتماعی، روانی، جنسی و عاطفی روبرو می شود. نوجوان در این مرحله با بحران هویت نیز مواجه شده و به دنبال پیدا کردن هویت اصلی خود می باشد. در این بین خانواده نقش زیادی برای گذر از این بحران ها داشته و می توانند با حمایت و درک نوجوان خود، منجر به کم شدن چالش های ناشی از این بحران ها در زندگی آنها شوند. نوع رفتار پدر و مادر در این بین اهمیت زیادی داشته و منجر به سلامت روان فرزند و عبور بهتر از این بحران ها می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم از اهمیت خانواده ها در بحران نوجوانی صحبت کنیم.

خانواده بر بحران نوجوانی چه تاثیری دارد؟

نقش خانواده ها در بحران نوجوانی چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم خانواده ها می توانند در گذر از این بحران برای فرزند نوجوان خود نقش موثری داشته باشند، بنابر این نیاز است تا با کمک روش های درست و اصولی در گذر هرچه بیشتر و بهتر به فرزند خود کمک نماییم. همچنین اگر در زمان بحران نوجوانی فرزندتان به بعضی از مشکلات و چالش های پیش رویش توجه نداشته باشید، می توانید منجر به زمینه سازی بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی را در او فراهم کنید. بحران نوجوانی می تواند منجر به پیامدهای منفی در زمان بزرگسالی شده و به همین دلیل باید در این زمینه خانواده ها به فرزند خود کمک کافی نمایند.

tick 2 به عنوان والدین اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید : داشتن اطلاعات کافی در زمینه بحران نوجوانی و چالش های مربوط به آن می تواند شما را برای تغییرات روحی و خلقی فرزندتان آماده کرده و در نهایت به درک بهتر و بیشتر فرزندتان کمک نماید. همچنین می توانید برخورد بهتری با او داشته و از انجام کارها و یا تغییرات ایجاد شده در او تعجب نکرده و شوکه نشوید.

tick 2 در دوران نوجوانی رابطه خود با فرزندتان را بهتر نمایید : نوجوان شما به دلیل گذر از بحران نوجوانی درگیر موضوعات و مسائلی می شود که قادر به انجام آنها به تنهایی نخواهد بود، برای اینکار نیاز است تا رابطه خود با فرزندتان را بهتر و بیشتر کرده تا او مانند یک دوست شما را دانسته و او احساس کند که در هر شرایطی می تواند روی شما حساب کرده و مشکلاتش را با شما در میان گذارد.

tick 2 داشتن سبک زندگی سالم : برای عبور بهتر از بحران نوجوانی، داشتن سبک زندگی سالم می تواند در گذر کردن بهتر از این دوران، به نوجوان شما کمک نماید. الگوهای سالم و منظم در زندگی می تواند توانایی فرد را برای کم شدن میزان استرس ها و اضطراب ها بیشتر نماید. بنابر این در این دوران داشتن تغذیه مناسب، ورزش کردن و خواب کافی از اهمیت زیادی برخوردار است.

tick 2 فرزند خود را درک نمایید : در بحران نوجوانی فرزند شما دچار استرس و اضطراب زیادی می شود که می تواند گاهی منجر به بد رفتاری و پرخاشگری در او شود. در این مواقع بهتر است بیشتر از هر زمانی فرزندتان را درک کرده و از بحث کردن با او خودداری نمایید.

tick 2 کمک گرفتن از مشاوره و روانشناس : نیاز به مشاوره در دوره و زمانی از زندگی می تواند مفید باشد و حتما نیاز نیست که فرد با مشکل خاصی مواجه شده باشد. دوران نوجوانی به دلیل حساسیت بالای آن و وجود بحران های مختلف در آن، می تواند برای فرزند شما چالش های زیادی را ایجاد کرده که گاهی این موضوعات به دوران بزرگسالی او نیز منتقل می شود. بنابر این برای عبور بهتر از این شرایط، کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس حرفه ای در این زمینه می تواند نقش زیادی در بهتر شدن شرایط برای شما داشته باشد.

مشاورین می توانند در زمینه نحوه برخورد و تربیت فرزندتان به شما کمک کرده و در مواقعی که نوجوان درگیر مشکلات روحی مانند افسردگی می شود و یا در ارتباط با اعضای خانواده و دوستان خود دچار مشکلاتی است، به او کمک می کند. از دیگر موضوعاتی که یک مشاور می تواند در این زمینه به شما کمک نماید نظم دادن به افکار، پیدا کردن هویت مستقل برای نوجوان و کمک کردن در اهداف او می باشد.

انواع بحران نوجوانی

بیشتر بدانید : نحوه برخورد والدین با افسردگی نوجوانان

انواع بحران نوجوانی به چه صورت است؟

دوران نوجوانی با گذر از دوران کودکی و رفتن به سمت بزرگسالی می باشد که منجر به ایجاد تغییرات جدی در همه زمینه های زندگی فرد می شود. این تغییرات معمولا سریع و ناگهانی بوده و فرصتی را برای یادگیری حل مسئله و یا تفکر به فرد نمی دهد. از جمله مهمترین بحران ها در دوران نوجوانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1605686149 communications بحران هویت : از جمله مهمترین بحران های دوران نوجوانی، بحران هویت می باشد که نوجوان را به دنبال پیدا کردن هویت مستقل سوق می دهد. نوجوان در این سنین تلاش خود را برای شکل دادن به شخصیت خود انجام داده و باورهایی را برای خود ایجاد می کند. بحران هویت باعث شده تا در چنین مواقعی نوجوان برای خود اعتقاداتی مختلف و یا متضاد با دیگران را انتخاب کرده و یا دوستان خود را تغییر دهد. حل کردن بحران هویت در نوجوان منجر به شکل گیری شخصیت با ثبات در او شده و خود را به عنوان یک بزرگسال در جامعه معرفی می کند.

1605686149 communications بحران جنسی : نوجوانی زمانی است که اولین تجربه فرد برای تمایلات جنسی و روبرو شدن با نیازهای جنسی اش می باشد. نوجوان در این سنین آمادگی کافی و لازم را برای مدیریت نیازهای جنسی خود ندارد. این موضوع منجر به ایجاد بحران جنسی در نوجوان شده و نیاز است تا در این زمینه والدین با فرزند خود صحبت کرده و به او کمک نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بحران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462