طلاق عاطفی چیست؟ چگونه به زندگی عاشقانه برگردیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

طلاق عاطفی به زمانی گفته می شود که در زندگی زناشویی زن یا مرد و یا هردوی آنها از زندگی مشترک خود خسته شده و نسبت به رابطه عاطفی و یا جنسی خود بی تفاوت است. در واقع در طلاق عاطفی، احساس علاقه و توجه بین دو نفر از بین رفته و یک یا هردوی آنها نسبت به هم، حس شریک زندگی و هم خانه را دارند. با توجه به اینکه در همه ازدواج ها، بالا و پایین های زیادی رخ داده و هر چقدر هم که میزان علاقه و عشق اولیه در زندگی زیاد باشد، باز هم کنار آمدن با تفاوت ها و چالش های زندگی کار سختی می باشد. ممکن است بر اثر این فشارها و یا مشغله های زیاد زندگی روزمره، از توجه به همسرتان و یا بر آورده کردن نیازهای زناشویی خود دست کشیده باشید. اما واقعا چه زمانی ممکن است این رفتارها و کم توجهی ها به زندگی منجر به طلاق عاطفی شود؟
در این مقاله با ما همراه باشید تا به جواب این سوال بپردازیم.

دلایل طلاق عاطفی

بیشتر بدانید : چالش های رابطه چیست و چه نکاتی را در باید درباره آن بدانیم؟

چه دلایلی منجر به طلاق عاطفی می شود؟

طلاق عاطفی می تواند به دلایل مختلفی در یک ازدواج صورت گیرد که بطور کلی به بررسی هر کدام از این دلایل می پردازیم :

1605686149 communications نداشتن صمیمیت : عدم صمیمیت در رابطه می تواند عواقب زیادی را به دنبال داشته باشد. صمیمیت بعدهای مختلفی داشته که از جمله آنها صمیمیت عاطفی، جنسی، فیزیکی و غیره می باشد. وجود صمیمیت در رابطه زناشویی بسیار مهم بوده و برای دوام رابطه ضروری می باشد. ابراز علاقه به یکدیگر، صرف زمان با کیفیت برای هم، داشتن توجه و حمایت و سرمایه گذاری عاطفی می تواند از راه های ایجاد صمیمیت بین زوجین باشد. اما زمانی که میزان صمیمیت کم بوده و یا به مرور کاهش می یابد، زندگی زناشویی به سمت جدایی و یا طلاق عاطفی کشیده می شود.

1605686149 communications نداشتن اهداف مشترک و علاقه کافی : از دیگر دلایلی که منجر به سردی روابط و ایجاد طلاق عاطفی می شود، نداشتن آینده ای همسو و هم جهت با یکدیگر می باشد. داشتن دیدگاه های متفاوت به زندگی و برنامه ریزی های مختلف برای آن باعث دور شدن زن و مرد از یکدیگر شده و در نتیجه طلاق عاطفی ایجاد می شود. همچنین نبود علاقه کافی بین زوجین باعث شده تا کم کم و با بوجود آمدن مشکلات در زندگی، این علاقه نیز از بین رفته و نسبت به هم بی تفاوت شوند.

1605686149 communications ازدواج اجباری : ازدواج هایی که از سر اجبار خانواده ها صورت می گیرد و یا یکی از زوجین به اجبار تن به ازدواج داده است، بیشتر در معرض طلاق عاطفی قرار می گیرند.

1605686149 communications داشتن مشکلات مالی : داشتن دغدغه های مالی و شغلی و بوجود آمدن مشکلات مالی زیاد در طول زندگی مشترک باعث شده تا زن و شوهر فرصت کافی برای پرداختن به نیازها و احساسات عاطفی یکدیگر نداشته باشند.

1605686149 communications نداشتن ارتباط موثر : وقت نگذاشتن برای یکدیگر و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر و توانایی تامین نیازهای عاطفی همدیگر، باعث ایجاد جدایی و سرد شدن زوجین از یکدیگر می شود.

خیلی از مواقع طلاق عاطفی به دلایلی مانند وجود فرزند، عدم توانایی ادامه زندگی به تنهایی و یا ترس از خانواده و جامعه به طلاق ختم نشده و زوجین صرفا با یکدیگر بر زیر یک سقف زندگی می کنند. اما در واقع طلاق عاطفی می تواند از نظر احساسی باعث به چالش کشیدن وابستگی شما به شریک زندگیتان شده و میزان آن را کم کرده و یا از بین برد.

راهکارهای جلوگیری از طلاق عاطفی

بیشتر بدانید : چگونه یک زندگی عاشقانه و آرام داشته باشیم؟

راهکارهای پیشگیری از طلاق عاطفی چیست؟

با توجه به اینکه طلاق عاطفی می تواند آسیب های زیادی به زندگی زناشویی و رابطه شما وارد کرده و ادامه زندگی مشترک را سخت تر و پر چالش تر نماید، نیاز است تا با کمک راه هایی از این موضوع پیشگیری نمایید.

1605686310 idea به خواسته های همسرتان توجه کنید : سعی کنید خواسته های کوچک همسرتان را توجه کرده و برای آن اقدام نمایید. مانند خرید خوراکی مورد علاقه اش، یا بردن او به جایی که دوست دارد و یا خرید کتابی که نیاز داشته است. از این طریق به او میزان علاقه و توجه خود را نشان می دهید.

1605686310 idea تلاش های همسرتان را ببینید و از او بابت آنها تشکر نمایید : قدردانی و تشکر کردن باعث ایجاد انگیزه و حس خوب در طرف مقابل شده و ارتباط عاطفی صمیمی تری شکل می گیرد.

1605686310 idea با یکدیگر صمیمیت فیزیکی داشته باشید : به همدیگر محبت و توجه نمایید، همدیگر را در آغوش کشیده و نوازش کنید، همدیگر را ببوسید و با یکدیگر از طریق های غیر کلامی ارتباط برقرار نمایید.

1605686310 idea به یکدیگر گوش دهید : به صحبت های همدیگر با دقت گوش دهید و همدلی داشته باشید. سعی کنید زمانی را در طول روز برای گوش کردن به صحبت های هم قرار دهید و به یکدیگر با توجه و دقت گوش داده و از روزمرگی ها، علایق، ترس ها و اهدافتان با یکدیگر صحبت کنید. در این مکالمات بصورت فعال به حرف های همدیگر گوش داده و حواستان را با گوشی موبایل و یا تلویزیون پرت نکنید. نظر همدیگر را در این مکالمات بشنوید و یک تعامل مثبت و به دور از دعوا و بحث با یکدیگر داشته باشید.

1605686310 idea از مشاور خانواده کمک بگیرید : اگر با وجود تلاش هایتان برای بهتر شدن رابطه تان، نتوانستید کاری انجام دهید، نگران نباشید و سعی کنید قبل از اقدام به هر کاری، ابتدا از مشاور و روانشناس خانواده و زوج درمانگر کمک بگیرید. این افراد می توانند راه های بهتر و موثرتری را برای بهبود رابطه عاطفیتان پیشنهاد دهند و علل این مشکلات را ریشه ای بررسی نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه طلاق عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462