علت ترس و دلهره دائمی چیست؟ چگونه بر دلهره غلبه کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان ترس و استرس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترس و دلهره دائمی می تواند فرد را از پای در آورده و زندگی او را بصورت جدی و سختی تحت تاثیر خود قرار دهد. ترس و دلهره دائمی زمانی می باشد که اضطراب و استرس فرد از یک رویداد و یا مسئله در حدود 6 ماه به طول کشیده و به میزان افراطی باشد که با آن اختلال اضطراب فراگیر نیز گفته می شود. علت نامگذاری آن به نام فراگیر به دلیل این است که ترس و دلهره دائمی غیر واقعی و زیاد در جنبه ها و زوایای مختلف زندگی فرد تاثیرگذار می باشد. با وجود اینکه افراد مبتلا به این اختلال، ترس ها و نگرانی های خود را بی اساس و پایه می دانند، اما با وجود این نمی توانند آن را کنترل نمایند. در این مقاله به بررسی علت ترس و دلهره دائمی در افراد می پردازیم.

علت ترس و دلهره دائمی چه می باشد؟

بیشتر بدانید : راهکار موثر برای غلبه بر استرس امتحان چیست؟

ترس و دلهره دائمی به چه علتی در افراد ایجاد می شود؟

ترس و دلهره دائمی در فرد نشانه هایی مانند گرفتگی عضلات، وجود دردهای حاد و مزمن، نا آرام بودن و ناتوانی در یافتن تمدد اعصاب، عصبانی بودن و داشتن فشارهای روانی، حس داشتن توده ای در گلو و یا درد داشتن در هنگام قورت دادن، اختلال در خواب به دلیل نگرانی های مداوم، داشتن واکنش های افراطی در موقع تعجب و یا ترس های جزئی، مشکل در تمرکز داشتن، حس خالی بودن سر، به دلیل ترس و استرس، عصبانیت و تندخویی مداوم، نگرانی در زمینه سلامتی خانواده و مشکلات کاری، تحصیلی و مالی می باشد.

علت ایجاد ترس و دلهره دائمی معمولا به دلیل کمبود اعتماد به نفس در فرد می باشد. همچنین افرادی که به ترس و دلهره دائمی دچار هستند معمولا توانایی تحمل یک ناامنی را نداشته و کوشش می کنند تا از طریق داشتن اضطراب و استرس دائمی و یا فکر کردن مداوم به مشکلات و مسائل ترس آور خود، سعی در برطرف کردن آنها نماید. البته این روش نه تنها که نتیجه رضایت بخش و مطلوبی را به دنبال ندارد، بلکه منجر به دامن زدن به ترس و دلهره دائمی در او می شود.

در واقع فرد این تصور را دارد که با نگرانی و یا فکر کردن به آن موضوع می تواند از ایجاد یک مشکل بزرگتر جلوگیری نماید. در این افراد که دچار ترس و دلهره دائمی می باشند، این تصور وجود دارد که فرد باید همواره نگران و دلواپس باشد وگرنه در غیر اینصورت اتفاق بدی رخ می دهد. افراد در این شرایط به همه بلاها و مشکلات احتمالی می اندیشند، بدون آنکه راه حلی را برای آن پیدا کرده و یا بدانند که به چه صورت می توانند به مشکلات خود پایان داده و یا برای آنها راه حل ایجاد نمایند. در واقع این حالت تنها منجر به بیشتر شدن ترس و دلهره دائمی در فرد شده و او نمی تواند تا بر ترس های مربوط به مسائل روزمره خود غلبه نماید.

این نوع اختلال که به آن اضطراب فراگیر گفته می شود، اغلب به شکل آرام و آهسته آغاز می شود. این حالت معمولا با یک ناراحتی و یا فشار روحی و یا بیماری جسمی طولانی مدت دار و یا مزمن در فرد پدید می آید.

روش های کم شدن ترس و دلهره دائمی

بیشتر بدانید : برای استرس شغلی در محل کار چه کار کنیم؟

راه های کاهش ترس و دلهره دائمی چه می باشد؟

تغییر دادن در ترس و دلهره دائمی سخت و دشوار است. این اختلال، همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم به آن اختلال اضطراب فراگیر گفته می شود، با روحیه و حالات فرد در ارتباط است و این ترس و دلهره با شخصیت او در آمیخته شده است. برای کاهش ترس و دلهره دائمی باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

داشتن اعتماد بیشتر به خود و دیگران، این موضوع یک راه غلبه بر ترس و دلهره دائمی می باشد که با افزایش اعتماد به نفس و اطمینان صورت می گیرد.

داشتن گفتگوی مثبت با خودمان، جملات منفی و استرس آوری که غالبا در ذهنمان شکل می گیرد را با جمله های مثبت و قابل قبول جایگزین نمایید. این موضوع باعث شده تا گفتگوی درونی شما به شکل مساعدی تغییر کرده و میزان ترس شما نیز کاهش یابد.

رویارویی عمیق با موضوع ترس می تواند در کم شدن آن نتیجه بخش باشد. معمولا افراد در مواجه شدن با ترس و دلهره، ذهن خود را به سمت یک نگرانی دیگر در همان لحظه سوق می دهند و از برخورد با موضوع اصلی طفره می روند. افراد در چنین شرایطی بهتر است تا با موضوع ترس خود در ذهنشان به شکل عمیق تری روبرو شده و آن را بدون قطع کردن، بررسی نمایند. این حالت که با موضوع ترس خود بصورت عمیق و شدیدی درگیر شده و بدون سرکوب کردن آن و حتی تا تلخ ترین پایان های عاطفی و ذهنی آن را به پیش ببرید، باعث شده تا در نهایت این موضوع به شکلی مبهم در ذهنتان باقی نمانده و در خیلی از مواقع همین حالت منجر به این می شود که موضوعی که منجر به ترس شما شده است، فروکش کرده، چرا که در مواجه عمیق با آن، آنقدر ترسناک و مخرب به نظر نمی رسد.

کمک گرفتن از تکنیک های تمدد اعصاب و یا تنش زدایی منجر به کاهش فشارهای روانی شما می شود. بسیاری از افرادی که دچار ترس و دلهره دائمی می شوند، به سمت مصرف داروهای آرام بخش می روند که بتوانند در هنگام شب نیز بهتر بخوابند. اما کمک گرفتن از روش های تمدد اعصاب می تواند نتیجه موثرتری داشته و فرد کمتر به استفاده از دارو وابسته می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان ترس و استرس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462