پر حرفی در کودکان نشانه چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک و نوجوان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

پر حرفی در کودکان یکی از مشکلاتی می باشد که والدین با آن میانه خوبی نداشته و معمولا از دست پر حرفی کودکان خود شکایت داشته و نسبت به آن کلافه اند. اما باید نکات مهمی در این زمینه را دانسته تا منجر به آسیب به کودکان و خدشه دار کردن اعتماد به نفس او نشویم. اگر بصورت مداوم به کودک خود تذکر پر حرفی داده و یا از او می خواهید تا ساکت بماند، در دراز مدت منجر به آسیب به عزت نفس او می شود، حتی ممکن است دیگر به او چیزی نگویید، اما برچسب پر حرفی تا مدت ها در ذهنش باقی می ماند.

پر حرفی در کودکان نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : روش صحیح تنبیه و اصلاح رفتار کودکان

دلیل پر حرفی کودکان چه می باشد؟

پر حرفی در کودکان به دلیل علاقه آنها به معاشرت های بیشتر می باشد و معاشرت کودکان پر حرف معمولا صمیمی تر و دوستانه تر است. اما به دلیل اینکه حرف زدن بی وقفه در کودکان، منجر به پنهان شدن این جنبه مثبت از اخلاقشان می شود. اما دلیل پر حرفی در کودکان ایجاد معاشرت بیشتر با دیگران می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان کودکی وقتی بصورت مشتاقانه به صحبت های کودکان گوش دهید، در بزرگسالی او موضوعات مهم و بزرگ را برای شما بازگو می کند، چون در زمان کودکی که چیزهای کوچک برای او موضوعات بزرگی بوده اند، شما به آنها اهمیت داده اید.

دلایل پر حرفی در کودکان می تواند متفاوت باشد که در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم :

داشتن هیجان زیاد : بعضی از کودکان در زمانی که نسبت به چیزی هیجان زده می شوند، دوست دارند تا درباره آن موضوع صحبت کند. این موضوع در کودکی برای آنها بی حد می باشد، اما در موقع بزرگسالی آنها یاد می گیرند که خودشان صحبت را تا جایی ادامه داده و سپس آن را متوقف نمایند.

داشتن علاقه مندی زیاد به یک موضوع : وجود علاقه زیاد کودکان به یک موضوع خاص ممکن است باعث شده تا درباره آن با جزئیات تمام صحبت نماید.

وجود استرس در کودک : داشتن استرس زیاد ممکن است یکی از دلایل پر حرفی در کودکان باشد. ممکن است در چنین مواقعی کودک نمی داند که چگونه می تواند آرامش خود را حفظ نماید و به همین دلیل آنقدر به صحبت کردن ادامه داده تا احساس آرامش نماید.

خجالتی بودن : برعکس انتظار ممکن است کودکان خجالتی در موقعیت های اجتماعی و به دلیل داشتن اضطراب زیاد، به جای خودداری از صحبت کردن و ساکت ماندن، بیشتر به صحبت خود ادامه دهند.

عدم درک در مهارت های اجتماعی : بعضی کودکان با مهارت های اجتماعی مشکل داشته و ممکن است متوجه حالات چهره و بدن افراد نشوند و به همین دلیل به حرف زدن خود ادامه دهند.

مشکل در کنترل کردن : بعضی از کودکانی که نمی توانند خود را کنترل نمایند، پر حرف به نظر می رسند، چرا که آنها به سختی می توانند یک موضوع را متوقف نمایند.

ویژگی مثبت پر حرفی در کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در جنوب تهران

ویژگی های مثبت یک کودک پر حرف چه می باشد؟

پر حرفی در کودکان می تواند ویژگی های مثبت و منفی را به همراه داشته که در اینجا قصد داریم تا به نکات مثبت این موضوع توجه کرده تا به عنوان والد بتوانید بهتر با این قضیه کنار بیایید. کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی شروع به صحبت کردن با جملات کوتاه کرده و پرسش های زیادی درباره موضوعات مختلف دارند. این موضوع می تواند برای والدین گاهی جذاب و حتی خسته کننده باشد.

از جمله خصوصیات مثبت پر حرفی در کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

داشتن ارتباط خوب با دیگران : پر حرفی در کودکان باعث شده که دیگر نگران برقراری ارتباط فرزندتان در زمان هایی که در جمع های جدید و یا غریبه قرار می گیرد، نباشید. او به راحتی می تواند با دیگران ارتباط گرفته و همچنین افکار و احساساتش را به راحتی بیان می کند. این موضوع باعث شده تا شما دیگر نگرانی درباره آنچه در فکر کودک شما می گذرد، نداشته و به راحتی در جریان افکار و احساسات کودکتان قرار می گیرید.

سرگرم کننده می باشند : پر حرفی در کودکان باعث شده تا والدین همواره با آنها سرگرم بوده و هیچ گاه احساس کسالت نمی کنند. آنها از میزان انرژی خوبی برخوردار می باشند و می توانید با کودکتان به راحتی در مورد موضوعات مختلف صحبت کرده و به آموزش و بالا رفتن ضریب هوشی او نیز از این طریق کمک نمایید. پر حرفی در کودکان باعث شده تا درباره موضوعات متفاوتی با شما صحبت نمایند.

از میزان اطلاعات خوبی برخوردار می باشند : پر حرفی در کودکان باعث شده تا در زمینه های مختلفی سوال پرسیده و اطلاعات کسب کنند. این موضوع منجر به بالا رفتن میزان اطلاعات آنها نسبت به هم سن و سالانشان شده و هوش آنها را نیز تقویت می کند. شما می توانید خیلی از مفاهیم را از همین طریق به کودکتان آموزش دهید.

هوش کلامی بالاتری دارند : کودکان پر حرف معمولا اجتماعی تر بوده و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و صحبت کنند. اگر این هوش کلامی در آنها تقویت شود، در آینده می توانند سخنوران خوب و با مهارتی شده و در این زمینه استعداد بالایی داشته باشند.

به راحتی نظر خود را بیان می کنند : کودکان پر حرف راحت تر می توانند نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان کرده و اگر چیزی مطلوب و باب میل آنها نمی باشد، آن را به راحتی بیان کرده و صادقانه پاسخ می دهند.

در مدرسه موفق ترند : اینکه کودک شما می تواند به راحتی صحبت کرده و از بیان خوبی برخوردار است باعث شده تا در زمانی که به مدرسه می رود، در پاسخ به سوالات درسی نیز راحت تر صحبت کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک و نوجوان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462