تاثیر تماشای فیلم پورن بر مغز

زمانی که افراد مشغول دیدن فیلم‌ها و تصاویر پورن هستند، مواد شیمیایی منتشر شده توسط مغز با هم ترکیب و یک مخلوط لذت بخش تولید می‌کنند و ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راهکار های ترک پورن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

در دنیا تعداد بسیار کمی از افراد وجود دارد که فیلم و تصاویر مستهجن را به طور مداوم در زندگی خود تماشا نمی‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست تاثیر تماشای فیلم پورن روی مغز چیست و ترک آن چگونه است؟ ۳۰ درصد از تمام فیلم‌های پورن به صورت آنلاین پخش می‌شوند و این تعداد هر هفته رو به افزایش است.

آمارها نشان می‌دهد که نیمی از بینندگان فیلم‌های پورن افراد ۱۲ تا ۱۷ سال هستند، برخی آمارها نیز نشان می‌دهند متوسط اولین سن مراجعه کننده به فیلم‌های پورن ۱۱ سال است که این سن نیز در حال کاهش است. این فیلم‌ها اولین اطلاعات و انحراف کننده مسیر جنسی هستند.

فیلم‌های پورن حاوی اطلاعات و انحرافات جنسی هستند که خالی از هرگونه واقعیت و مسائل بهداشتی است، کودکان و نوجوانان را در معرض خطاهای جسمی و روانی قرار می‌دهد این موارد طبق تحقیقات انجام شده است.

تماشای مفرط فیلم‌های پورن بر مغز تاثیر می‌گذارد، در ادامه تاثیر پورن به روی انتقال دهنده‌های عصبی را بررسی می‌کنیم.

تاثیر پورن به روی انتقال دهنده‌های عصبی

زمانی که افراد مشغول دیدن فیلم‌ها و تصاویر پورن هستند، مواد شیمیایی منتشر شده توسط مغز با هم ترکیب و یک مخلوط لذت بخش تولید می‌کنند.

این مخلوط حاوی مواد دوپامین، نوراپی نفرین، اکسیتوسین، اندورفین و سروتونین تشکیل شده است، زمانی که شما تجربه لذت بخشی دارید مغز شما سطوح بالایی از انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین را آزاد می‌کند.

دوپامین نقش بزرگی در سیستم پاداش مغز دارد معمولاً چیز خوبی است ما را سالم و شاد نگه می‌دارد بخش مهمی است از آنچه که ما را قادر می‌سازد روابط را تشکیل دهیم و عاشق شویم، اما به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد زمانی که مغز بیش از اندازه دوپامین دریافت کند.

با گذشت زمان همانطور که در مورد همه اعتیادها صادق است مغز شما دیگر به دوپامین حساس نیست و سیگنال‌های لذت را نمی‌شناسد؛

دفعه بعدی که به تماشای فیلم‌های پورن می‌نشینید، دوپامین ترشح شده در مغز به شما می‌گوید: «یادت باشد که این را از کجا به دست آوردی؟ بیشتر انجامش بده.» به همین دلیل نیاز فرد به دیدن فیلم‌های پورن بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از مواد شیمیایی نوراپی نفرین است هنگامی که این ماده شیمیایی منتشر می‌شود، هوشیاری و تمرکز را ایجاد می‌کند در واقع مانند آدرنالین در بدن عمل می‌کند، به مغز آگاهی می‌دهد که آماده باش زیرا چیزی در حال اتفاق افتادن است.

اکسی توسین و وازو‌پرسین‌، هورمون‌هایی هستند که به تشکیل خاطرات بلند مدت کمک می‌کنند و به فرد یادآوری می‌کنند که چه چیزی باعث لذت او شده است.

اندورفین‌ها مواد مخدر طبیعی بدن هستند و باعث ایجاد لذت در تمام بدن می‌شوند‌، سروتونین‌ نیز پس از ارضای جنسی ترشح شده و آرامش را به ارمغان می‌آورد.

این‌ها سیستمی است که هنگام دیدن فیلم‌های پورن یا تصاویر مستهجن در بدن اتفاق می‌افتد، البته آنها اعتیاد را به وجود می‌آورند زمانی که به یک وسواس و مشغولیت فکری تبدیل شوند.

اگر شما به جای انجام کارهای روزانه دائماً در حال جستجو و پیدا کردن فیلم‌ها و تصاویر پورن هستید، پس به آنها اعتیاد دارید، در نهایت مغز شما خسته و فرسوده می‌شود و تولید دوپامین را متوقف می‌کند.

شما تلاش می‌کنید که همان لذت را بدست آورید اما بدن شما پاسخگو نیست در نتیجه بیشتر از قبل به تماشای فیلم‌ها می‌نشینید.

تاثیر فیلم‌های مستهجن به روی کارکردهای مغزی

تاثیر فیلم‌های مستهجن به روی کارکردهای مغزی

فیلم‌های پورن با فرسایش قشر جلوی مغز (ناحیه‌ای از مغز که عملکردهای اجرایی مانند اخلاق، قدرت اراده و کنترل تکانه را در خود جای داده است) مرتبط است.

برای درک بهتر نقش این ساختار در رفتار مهم است که بدانیم این ساختار در دوران کودکی توسعه نیافته است.

به همین دلیل کودکان برای تنظیم احساسات و تکانه‌های خود تلاش زیادی می‌کنند، آسیب به قشر جلوی مغز در بزرگسالی که هیپوفرونتال نامیده می‌شود فرد را مستعد رفتار وسواسی و تصمیم گیری ضعیف می‌کند.

طنز بسیار بزرگتر این است که در حالی که پورن وعده ارضا جنسی را می‌دهد، عکس آن را نشان می‌دهد.

بسته به اینکه با چه کسی در مورد تاثیر پورن صحبت می‌کنید، اثرات متفاوتی خواهید شنید و هر کسی نظر متفاوت دارد. تمام روانشناسان و روانپزشکان این موضوع را مطالعه می‌کنند

اما از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که نتیجه‌های مختلفی را به همراه دارد یکی دیگر از این مشکلات این است که بیشتر مطالعات در ۲۰ تا ۲۵ سال پیش انجام شده است.

نشانه‌های افراد معتاد به فیلم‌های پورن

اگر نگران تماشای پورن هستید بسیاری از علائم هشدار دهنده وجود دارد که باید در نظر بگیرید، شما هم ممکن است به پورن اعتیاد داشته باشید اگر:

  • حتی وقتی که به فیلم‌های پورن نگاه نمی‌کنید درگیر افکار مستهجن هستید
  • در محل کار یا در موقعیت‌های اجتماعی با تلفن همراه خود فیلم‌های پورن را مشاهده می‌کنید
  • از تماشای این گونه فیلم‌ها احساس گناه یا افسردگی دارید
  • شما به تماشای پورن ادامه می‌دهید علی رغم آسیبی که بر روابط و کار یا زندگی وارد کرده یا ممکن است داشته باشید
  • وقتی بیش از اندازه از این فیلم‌ها استفاده می‌کنید، رضایت جنسی از شریک زندگی خود کاهش می‌دهید
  • وقتی از شما درخواست می‌شود که تماشای پورن را کاهش دهید یا دیگر نگاه نکنید، ناراحت می‌شوید

مطالعه‌ای در سال 2020 نشان داده است که ۵۶.۶ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که در طول زندگی‌شان فیلم‌های مستهجن را تماشا کرده‌اند.

این موضوع نشان داد که استفاده از پورنوگرافی افراطی با سطوح بالاتر استرس، اضطراب و افسردگی همراه است.

انجمن روانپزشکی آمریکا تلاش‌هایی برای دسته‌بندی اعتیاد به پورن انجام داد و پیشنهاد کرد که آن را به عنوان زیر مجموعه اختلال بیش جنسی اضافه کنید.

با این حال هیئت علمی در نهایت به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای حمایت از این تشخیص وجود ندارد.

مشکلات ناشی از تماشای فیلم‌های پورن چیست؟

همانطور که می‌دانید در رابطه جنسی دو نفر وجود دارد اما اگر شما خود را درگیر فیلم‌های پورن کنید مشکلات زیادی را تجربه خواهید کرد.

از جمله این مشکلات ناتوانی و ضعف جنسی با شریک خود، رضایت کم از استمناء و افزایش نیاز به تصاویر و فیلم‌های عجیب است.

امروزه مردان با پدیده‌ای جدید به نام اختلال نعوظ روبرو شده‌اند شاید نتوان آمار دقیقی از مبتلایان به این پدیده ارائه کرد اما می‌توان گفت که قطعاً این یک واقعیت نادر نیست.

اختلال نعوظ می‌تواند به دلایل مختلفی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی گرفته شده، فشار خون بالا و دیابت باشد.

اما پژوهش‌های اخیر نشان داده که دلیل تازه‌ای برای این پدیده یافته‌اند، نتایج تحقیقات یک تیم عصب شناسی دانشگاه کمبریج از تعدادی مصرف کننده مستمر این محصولات نشان داد که بیش از نیمی از آنها دچار کاهش شهوت و حتی اختلال نعوظ در برابر زنان هستند که البته قبل از دیدن تصاویر و فیلم‌های مستهجن چنین مشکلاتی را نداشتند.

عوارض وحشتناک پورنوگرافی روی مغز

عوارض وحشتناک پورنوگرافی روی مغز

پورن همانند سایر رفتارها و مواد اعتیاد آور بخشی از مغز به نام مرکز پاداش را فعال می‌کند؛ در نتیجه ترکیبی از مواد شیمیایی آزاد می‌شود که موقتاً شما را  نشئه می‌کند و یکی از این مواد شیمیایی پروتئینی به نام DeltaFosB است.

شباهت ایجاد مسیر عصبی به مسیر راه رفتن و ایجاد مسیر داخل علفزار را به خاطر بیاورید، در واقع این پروتئین همانند این است که یک گروه کوهنورد با بیل و کلنگ در مسیر کار می‌کنند تا مسیر را باز و بزرگ کنند.

با DeltaFosB مغز شروع می‌کند به ساختن مسیر ارتباطی قوی بین محتوای پورن که فرد در حال تماشای آن است و لذتی که احساس می‌کند.

این ماده شیمیایی برای یادگیری مهارت جدیدی لازم است اما از طرفی می‌تواند منجر به رفتارهای وسواسی و اعتیادی شود به خصوص در نوجوانان.

به این پروتئین مولکول تبدیل به اعتیاد نیز می‌گویند چون اگر مقدار زیادی از آن در مغز جمع شود ژن‌هایی را فعال می‌کند که هوس ماندگار یا طولانی مدت ایجاد می‌کند.

وقتی این هوس ایجاد شود فرد را وادار به تکرار می‌کند هر بار که این ماده آزاد می‌شود، چند هفته تا چند ماه در مغز می‌ماند به همین علت فردی که پورن نگاه می‌کند ممکن است تا مدت‌ها پس از ترک عادت تماشای پورن، احساس کند میل شدیدی به این کار دارد.

خوشبختانه می‌توانیم از این تغییر پذیری سیستم عصبی مغز به نفع خودمان استفاده کنیم؛ اگر مسیر عصبی پورن تقویت نشود به مرور ضعیف شده و از بین می‌رود.

به همین خاطر همان مکانیزم‌هایی که قبلاً باعث شده بودند که پورن جایگزین چیزهای دیگر شود، حالا باعث می‌شوند مسیرهای عصبی مربوط به پورن از بین برود و وضعیت مغز بهبود پیدا کند.

چگونه فیلم‌های پورن را ترک کنیم؟

مشکلات زندگی ممکن است هر وقت که فکر کنید اتفاق بیفتند، یک عادت بد پورن می‌تواند شما را به این باور برساند که پورنوگرافی تنها راه ارضای شماست و به جای کمک به اختلال نعوظ می‌تواند باعث آن شود.

اعتیاد به پورن همچنین می‌تواند تصورات نادرستی در مورد صمیمیت ایجاد کند و بر زندگی جنسی شما تاثیر منفی داشته باشد.

تاثیرات پورن می‌تواند از مشکلات جسمی گرفته تا مشکلات سلامت روان متغیر باشد. به همین دلیل است که کنار گذاشتن پورن ایده خوبی است.

مانند هر اعتیاد دیگری افراد برای کنترل میل خود تلاش می‌کنند، برای غلبه بر این عادت بد و بهبود سلامت روحی و جسمی خود باید تغییرات، تکنیک‌ها و ابزار خاصی را استفاده کنید.

در ادامه تکنیک‌های ترک پورن را بررسی می‌کنیم:

استفاده از مدیتیشن جهت دور شدن از فضای پورن

افرادی که به تماشای پورن مشغول می‌شوند نمی‌دانند که فرصت زیادی در دست ندارند البته همه به محتوای مستهجن معتاد نیستند؛ اگرچه ممکن است سخت به نظر برسد اما دادن فرصت به انجام مدیتیشن ارزش تلاش را دارد.

مدیتیشن یک راه عالی برای یادگیری و رها شدن از افکار مستهجن است، این می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات خود را کنترل کنند و با تمرکز بر الگوهای تنفسی این افکار مزاحم را دور کنند، مدیتیشن شما را در حالت آرامی قرار می‌دهد.

فعالیت بدنی زیادی داشته باشید

مردم برای ارضای خود فیلم‌های پورن نگاه می‌کنند به این دلیل که مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌شود، وقتی محتوای مستهجن نگاه می‌کنید برای مرکز پاداش شما شگفت انگیز است، اما ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی می‌توانند تاثیر بیشتر و بهتری نسبت به دیدن این محتواها داشته‌ باشند.

انجام تمرینات ورزشی مثل وزنه برداری می‌تواند انگیزه پاداش را تحریک کند، می‌توانید با جایگزین کردن ورزش به جای تماشای فیلم‌های پورن اعتیاد خود را نسبت به این محتواها کاهش دهید.

از خود بپرسید که ترجیح می‌دهید چه کاری انجام دهید

برخی از افرادی که از اعتیاد جنسی یا پورن رنج می‌برند می‌دانند که عادت‌های بدی دارند، پذیرش اینکه استفاده بیش از حد از پورن برای سلامتی شما مضر است می‌تواند به شما کمک کند تغییرات سبک زندگی را آسان‌تر کنید.

برای مثال، شناسایی فعالیت‌های لذت‌بخش جدید و شرکت در آنها آسان‌تر است.

شاید شما حتی نیاز به کمک حرفه‌ای نداشته باشید، شاید بتوانید یک رابطه جنسی جدید را دنبال کنید، بازی های ویدیویی انجام دهید، به اهداف کاری دست یابید.

کلام آخر

در نهایت متوجه این شدید که تاثیر تماشای فیلم پورن روی مغز چیست، اگرچه اعتیاد به پورن هنوز به عنوان یک بیماری قابل تشخیص شناخته نشده است این رفتار به عنوان استفاده مشکل ساز پرونوگرافیک توصیف شده است.

پورن مانند سایر اعتیادها بر مغز و انتقال دهنده‌های عصبی به نام دوپامین تاثیر می‌گذارد، این واکنش در افراد که دارای اعتیاد به مواد مخدر هستند نیز مشاهده می‌شود.

فراموش نکنید اعتیاد به تماشای پورن می‌تواند بسیار مخرب باشد و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه راهکار های ترک پورن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام خدمت دوستان عزیز
    راه ها و روش های زیادی گفته میشه
    اما اگه کامل و به طور علمی و مذهبی میخواین و میخواین علت و ریشه ها رو متوجه بشین و به طور کامل تمامی راه های درمان و مراقبت رو بفهمین
    در اینترنت سرچ کنین کتاب راز کنترل شهوت که کاملا رایگانه و بدون هیچ گونه هزینه ای بهش دسترسی پیدا میکنین
    در ضمن تا الان نزدیک یه میلیون نفر این کتاب رو خوندن و جواب گرفتن
    نویسنده این کتاب یه زمانی اوضاعش از من و شما خیلی بدتر بود اما الان خودش داره دست میلیون ها نفر رو میگیره
    خلاصه که نیازی به توضیح بیش از این نیس
    بیخود سراغ منابع و سایت های مختلف نگردین
    کامل ترین سایت تو این زمینه همین هست
    این کتاب برای ترک گناهان جنسی به عنوان مرجع شناخته میشه خلاصه از دستش ندید
    والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462