آداب معاشرت چیست؟ چگونه آداب معاشرت خوبی داشته باشیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

آداب معاشرت یا داشتن اتیکت یکی از مواردی می باشد که نیاز است تا همه افراد از آن مطلع بوده و با توجه به آن رفتارهای سنجیده ای را در محیط های مختلف داشته باشند. آداب معاشرت شامل رفتارهای خوب و درستی می باشد که در کنار آن احساس راحتی و آرامش را نیز به همراه دارد. آداب معاشرت نشان دهنده ارزش انسان و همچنین ادب و نزاکت او می باشد و شخصیت و عزت نفس فرد را می سازد. از جمله موارد مهمی که در آداب معاشرت به آن توجه می شود آرام صحبت کردن، استفاده از کلمات مناسب، تشکر و عذرخواهی کردن به موقع و داشتن رفتار محترمانه با دیگران می باشد.

اصل های آداب معاشرت

بیشتر بدانید : مشاوره دوستی با جنس مخالف + مشاوره تلفنی و آنلاین

اصل های آداب معاشرت چیست؟

امروزه شاید به موضوع آداب معاشرت کمتر از قبل توجه می شود و وجود فضای مجازی باعث شده تا نوع و شکل ارتباطات مردم به گونه دیگری باشد. اما از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی می باشد، رفتار او با سایرین از اهمیت بالایی برخوردار بوده و روابط اجتماعی ما را مشخص می کند. بنابر این دانستن رفتار سنجیده و مناسب با هر محیط از اهمیت زیادی برخوردار است. آداب معاشرت دارای سه اصل مهم می باشد که شامل موارد زیر است :

1. احترام
2. صداقت
3. ملاحظه کردن که به معنی رعایت دیگران می باشد

این سه اصل در کنار هم باعث شده تا هم حس و حال بهتری را برای خودمان ایجاد نماییم و هم این احساس را به دیگران نیز منتقل کنیم.

از جمله موضوعاتی که در آداب معاشرت به آن توجه می شود شامل موارد زیر است :

1. با فکر کردن صحبت نمایید و هر فکری که به ذهنتان می رسد را به زبان نیاورید. با فکر حرف بزنید و مراقب افکارتان باشید. ممکن است برخی از افکار مناسب نبوده و به شما و یا دیگران صدمات جبران ناپذیری را وارد نماید.

2. با افراد غریبه تماس چشمی طولانی مدت نداشته باشید، این کار ممکن است به آنها احساس معذب بودن بدهد. تنها در هنگام گفتگو با آنها تماس چشمی برقرار کنید و در غیر اینصورت سعی کنید تا نگاهتان را به سمت دیگری بیاندازید.

3. از قضاوت کردن و یا محکوم کردن دیگران دست بردارید و سعی کنید وقتی در مورد موضوعی اطلاعات کافی ندارید، اظهار نظر نکنید. اگر این موضوع را در رفتارهای اجتماعی خود رعایت نکنید دیگران این تصور را در مورد شما پیدا می کنند که به بدگویی و غیبت کردن عادت دارید و به همین دلیل از شما دوری می کنند.

4. از غیبت کردن دوری کنید چرا که رفتار منفی بوده و منجر به برهم خوردن روابط بین افراد می شود.

5. برای احوال پرسی کردن، تبریک تولد و یا سایر موارد با دوستان و آشنایان خود تماس تلفنی برقرار نمایید.

آداب معاشرت چیست؟

بیشتر بدانید : چگونه با دیگران یک ارتباط موثر داشته باشیم؟

آداب معاشرت در محیط های مختلف به چه صورتی است؟

آداب معاشرت ممکن است در ذهن خیلی از افراد انجام دادن قوانین سخت و زیاد باشد که باعث شده تا فرد احساس فشار و سختی داشته و به همین دلیل از انجام این امور خودداری می کند. از جنبه های مهم در آداب معاشرت داشتن، شخصیت و اتیکت شما می باشد که بسته به نوع مکانی که در آن قرار دارید می تواند میزان این موضوع تغییر نماید. به عنوان مثال در محیط های رسمی مانند جلسات کاری و یا مهمانی های بزرگ ممکن است شما نیاز به استفاده از کلمات محترمانه بیشتری داشته و آداب معاشرت شما فرم رسمی تری داشته باشد. اما در جمع های خانوادگی و یا دوستانه، نوع برخورد شما دوستانه تر بوده و دارای فرم صمیمی تری می باشد.

1605686310 idea آداب معاشرت در خانواده : در خانواده با وجود اینکه امکان داشتن رفتار بالغانه و یا متشخص کار سختی می باشد، اما شما می توانید با احترام با اعضای خانواده خود برخورد نمایید. داشتن احترام باعث حفظ شدن حرمت ها و جایگاه هر کدام از اعضای خانواده می شود. همچنین احترام گذاشتن به همدیگر باعث شده تا میزان تنش ها و مشاجرات در خانواه کم شده و از محیط آرام تری برخوردار شوید. حفظ حریم خصوصی اعضای خانواده نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در خانواده با وجود اینکه افراد دارای میزان صمیمیت بیشتری می باشند، اما می بایست تا به حریم شخصی یکدیگر نیز احترام بگذارند.

1605686310 idea آداب معاشرت با دوستان : داشتن رفتاری با ملاحظه، مهربان، با احترام و همراه با دلسوزی باعث شده تا روابط دوستانه معنادارتری را با آنها پیدا نمایید که به رشد و کمال شخصی دو طرف نیز منجر شود. دوستان می توانند بیشترین تاثیر را در مراحل جوانی و نوجوانی زندگی ما داشته باشند. بنابر این داشتن حد و مرز با آنها و در کنار آن برقراری ارتباط شفاف باعث شده تا رابطه دوستی سالم تر و مناسب تری را ایجاد نماییم. همچنین سعی کنید تا در این روابط از دو طرفه بودن ارتباط خود با دوستانتان مطمئن باشید و در دوستی هایی که تنها شما برای نگه داشتن آن رابطه تلاش می کنید و یا تنها دوستتان این وظیفه را برعهده دارد، قرار نگیرید، چون باعث ایجاد حس بد به یکی از طرفین می شود.

1605686310 idea آداب معاشرت با همکاران : در روابط کاریتان نیاز است تا مراقب ارتباطات و همچنین نحوه برخوردتان با دیگران باشید. داشتن رفتاری موجه و با احترام باعث شده تا هم شخصیت شما جفظ شود و هم میزان عزت نفس و اعتماد به نفس شما در محیط کاری بالا رود. این نکته را در محیط کار در نظر داشته باشید که شما توسط همکاران و یا مدیر خود در حال ارزیابی می باشید و به همین دلیل رفتار شما در این محیط و با سایرین از اهمیت زیادی برخوردار است.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462