راهکارهای درمان خودآزاری در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خودآزاری در کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خودآزاری در کودکان که منجر به آسیب زدن کودک به خودش می شود، علت های مختلفی داشته و می تواند ناشی از احساساتی مانند حس گناه، ترس، وحشت و عصبانیت باشد. خودآزاری در کودکان و دیدن این موضوع توسط والدین بسیار سخت و آزار دهنده می باشد و گاهی پدر و مادرها نمی دانند در مواجه شدن با چنین موضوعی چه نوع برخوردی داشته و به چه صورت باید به فرزند خود در این زمینه کمک نمایند، ما در این مقاله به بررسی علت خود آزاری در کودکان و راه های درمان آن می پردازیم.

راهکارهای درمان خودآزاری در کودکان

بیشتر بدانید : شماره موبایل مشاور کودک آقا

راه های درمان خود آزاری در کودکان به چه صورت است؟

در مواقعی که به عنوان والدین متوجه خودآزاری در کودک خود شدید باید در ابتدا با حفظ آرامش و خونسردی خود پرداخته و سعی کنید بدون قضاوت کردن و نصیحت کردن، به صحبت های کودک و یا نوجوان خود گوش داده و سعی در درک او داشته باشید. سعی کنید در این زمینه فرزند خود را به صحبت کردن درباره احساسات و افکارش تشویق کرده و همچنین ایده ها و راه هایی برای چگونگی کمک کردن به او مطرح نمایید.

در بیشتر مواقع ممکن است که فرزند شما با احساسات و هیجاناتی که باعث بروز رفتار خودآزاری در او می شود، آشنایی نداشته و از وجود حس هایی مانند خشم، ترس، اضطراب و استرس در وجودش و طبیعی بودن این احساسات، آگاهی کافی ندارد. شناخت این احساسات و طبیعی بودن آن توسط شما باعث شده تا در پذیرش بیشتری از خود و حس هایش قرار گرفته و همچنین شما می توانید راه های مدیریت بهتری از احساسات به او ارائه داده و یا در صورت نیاز از یک روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید. مدیریت و کنترل این احساسات به ویژه در دوران نوجوانی و سنین بلوغ، سخت تر بوده که ممکن است منجر به رفتار خودآزاری در کودکان و یا نوجوانان شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت مواجه شدن با خودآزاری کودکتان، از واکنش هایی که همراه با خشم، عصبانیت و یا تهدید کردن می باشد، جدا خودداری نمایید. از طرفی با بی تفاوتی بیش از حد و یا ابراز این موضوع که کودک شما صرفا برای جلب توجه کردن این کار را انجام می دهد نیز کمکی به موضوع نخواهد کرد. زیرا ممکن است خودآزاری در کودکان به منظور جلب توجه انجام نشود.

بهترین روش صحبت کردن در این زمینه با فرزندتان بصورت آرام، مستقیم و بدون قضاوت کردن می باشد. در اینباره حتما سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که در آن درک و همدلی با فرزندتان وجود داشته باشد تا کودکتان احساس کند که او را می فهمید و این موضوع باعث شده تا بتواند احساساتش را با شما در اینباره در میان بگذارد.

گاهی ممکن است که فرزندتان در حین انجام خودآزاری پنهان شده و پاسخ و واکنشی به شما نشان نمی دهد. این موضوع در بین افرادی که بصورت مداوم اقدام به خودآزاری می کنند، بسیار رایج است. در چنین مواقعی سعی کنید که با آرامش و با لحنی آرام اسم فرزندتان را صدا کرده و از او بخواهید که به شما کمک نماید.

در زمانی که برای هر نوع جراحت و یا بریدگی اقدام به کمک به فرزندتان را داشتید، سعی کنید که در این حالت آرام و بدون ایجاد سر و صدا و هیاهو اقدام به این کار نمایید. شما می توانید در صورت جدی بودن آسیب وارد شده به فرزندتان، در اولین فرصت به پزشک و یا اوژانس مراجعه کنید. این واکنش به فرزند شما این حس را منتقل می کند که بدن او مهم بوده و باید به نحو احسنت از او مراقبت کند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که بسیاری از افرادی که به خود آسیب می زنند ممکن است از این بابت احساس شرمساری و خجالت کنند و شما می توانید در این زمینه از فرزندتان چند سوال درباره خود آزاری بپرسید. اما ممکن است پاسخ های غیر منتظره ای را دریافت نمایید که نیاز است تا در این زمینه آرامش خود را حفظ کرده و بدون هیچ گونه قضاوتی به صحبت هایش گوش داده و در طول صحبت کردن او حرفش را قطع نکنید.

دلایل خودآزاری در کودکان و نوجوانان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

علت خودآزاری در کودکان و نوجوانان چه می باشد؟

علت خودآزاری در کودکان می تواند به دلایل مختلف و زیادی باشد، از جمله این موارد که مربوط به سلامت روان می باشد به موضوعاتی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، استرس بعد از سانحه و اختلال دو قطبی میتوان اشاره کرد. کودکانی که مبتلا به اوتیسم و یا عقب مانده ذهنی می باشند نیز در مواقعی که رها شده و یا از آنها سو استفاده می شود، اقدام به خود آزاری می کنند. همچنین گاهی کودکان برای رسیدن به خواسته های خود و یا جلب توجه کردن نیز ممکن است دست به خودزنی و خودآزاری نمایند.

اما درباره نوجوانان دلایل دیگری برای خودآزاری نیز وجود دارد. خیلی از مواقع نوجوانان به خود آسیب زده و خود را ناقص می کنند تا ارزش های والدین را زیر سوال برده و یا رد کنند. آنها از این طریق می خواهند خود را بیان کرده و یا پذیرفته شوند. همچنین ممکن است به منظور جلب توجه دیگران اقدام به خودآزاری نمایند که میزان ناامید بودن خود را به دیگران نشان دهند. نوجوانانی که در بیان حس های خود دچار مشکل می باشند ممکن است دچار تنش های عاطفی، درد و اعتماد به نفس پایین شده و آنها را با رفتارهای آزار دهنده به خود نشان داده و یا احساس می کنند با آسیب رساندن به خود بخشی از این فشار درونی را تخلیه می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خودآزاری در کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462