درمان ذهن آشفته چیست؟ چگونه ذهن بهم ریخته را مدیریت کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان ذهن آشفته

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

امروزه با وجود مشغله های بالای زندگی برای هر فرد، داشتن ذهن آشفته یکی از موارد رایج در بین انسان ها بوده که منجر به خستگی و کلافگی آنها در زندگی می شود. داشتن خانه و یا محیط کار بهم ریخته در خیلی از مواقع به راحتی قابل جبران است اما داشتن ذهن آشفته، می تواند گاهی به سختی درمان شود. ذهن آشفته منجر به بی قراری و همچنین عدم تمرکز در فرد شده و این آشفتگی ها منجر شده تا فرد هر لحظه در جهت های مختلفی حرکت کرده و در نهایت نیز میزان دستیابی به اهداف و خواسته هایش، کمتر می شود. در این مقاله به بررسی راهکارهای درمان ذهن آشفته پرداخته تا از این طریق میزان فشار ذهنی خود را کم کرده و نتایج بهتری در زندگی خود داشته باشیم.

درمان ذهن آشفته

بیشتر بدانید : چگونه استرس و اضطراب را برطرف کنیم؟

از چه روشی میتوان ذهن آشفته را درمان کرد؟

یکی از روش های خوب و موثر برای ایجاد تغییر در ذهن آشفته، تصمیم گیری برای پاکسازی فضای درونی ذهن ما می باشد. اما به چه صورت میتوان فضای ذهنی را از آشفتگی در آورده و به آن نظم داد؟

راه هایی در این زمینه وجود دارد که با انجام مداوم و پی در پی این روش ها میتوان به مرور از ذهنی آرام و به دور از آشفتگی بهره مند شویم. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که برنامه ریزی کردن در این زمینه و همچنین داشتن تداوم در آن می تواند در آزاد سازی فضای ذهنی و جلوگیری از ذهن آشفته، موثر باشد.

راه های جلوگیری از ذهن آشفته

بیشتر بدانید : چگونه کنترل ذهن خود را داشته باشیم؟

راهکارهای جلوگیری از ذهن آشفته چه می باشد؟

1. فضای بیرونی را نظم دهید : یکی از موضوعاتی که در بیشتر شدن ذهن آشفته نقش دارد، به هم ریختگی محیط زندگی شما می باشد. اگر در فضای کار، شخصی و زندگیتان بهم ریختگی و بی نظمی های زیادی وجود دارد، نیاز است تا در ابتدا به این موارد نظم دهید. بهم ریختگی محیطی می تواند منجر به تحریک ذهن بصورت مفرط شده و خستگی آن را به دنبال دارد. همچنین بی نظمی محیط باعث شده تا سیگنال هایی را به مغز ارسال نماید که همواره چیزی وجود دارد که نیاز است تا انجام داده شود و همین موضوع منجر به خستگی ذهنی می شود. وقتی به فضای فیزیکی خود نظم می دهید، متوجه می شوید که ذهن شما هم آرام می شود.

2. از برنامه ریزی و یادداشت برداری کمک بگیرید : در مواقعی که شما از یادداشت کردن و برنامه ریزی استفاده می کنید، نیاز ندارید تا هر چیزی را به ذهن خود بسپارید. کمک گرفتن از یک کاغذ و خودکار و یا اپلیکیشن هایی در این زمینه می توانند به شما به راحتی در اینباره کمک نمایند. این وسایل به فرد کمک کرده تا به جای بخاطر سپردن آنها در ذهنتان، از آنها جهت ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید.

3. از نوشتن کمک بگیرید : گاهی نوشتن مشغله های ذهنی شما باعث شده تا بار فکری و روانی که منجر به ذهن آشفته در شما شده است، از فکرتان خارج شده و بر روی کاغذ قرار گیرد. شما می توانید تنها با کمک یک ورق و خودکار، هر آنچه که در ذهنتان می گذرد و یا منجر به درگیری ذهنی شما می شود را یادداشت نمایید. از جمله مواردی که می توانید در دفتر خود یادداشت کنید شامل موارد زیر می باشد :

• موضوعاتی که منجر به نگرانی شما شده است
• دلواپسی های که انرژی شما را هدر می دهد و از ذهنتان بصورت مداوم می گذرد
• طرح هایی که به جهت دستیابی به یک هدف مهم در ذهنتان شکل می گیرد

4. گذشته را رها نمایید : گاهی مرور موضوعات مربوط به گذشته و چسبیدن به آنها باعث شده تا ذهن ما دچار آشفتگی شده و بخش زیادی از فکرمان را در طول روز به آن اختصاص دهیم. این مشغله ها ممکن است از مرور ناراحتی ها و گله های قدیمی، شانس های از دست رفته، افرادی که به ما صدمه زده اند و یا حرف های دیگران باشد. مرور این موضوعات و یادآوری مجدد آنها باعث شده تا آشفتگی ذهنی ما بیشتر شود.

5. انجام چند کار بصورت همزمان : زمانی که می خواهید که چند کار مهم را در کنار هم و بصورت همزمان انجام دهید، احتمالا با ذهن آشفته بیشتری روبرو شده و منجر به خستگی ذهنی بالاتری نیز می شوید. لازم است تا در این زمینه الویت بندی کرده و بعد از انجام هر کار مهم به سراغ کار بعدی روید. این حالت هم راندمان کاری شما را بالاتر برده و هم از آشفتگی و خستگی ذهن شما نیز جلوگیری می کند. برای این کار می توانید از برنامه ریزی کردن و نوشتن ترتیب کارها بر اساس اهمیت آن، استفاده نمایید. گاهی بعضی از کارها برای ما انجامش سخت تر می باشد، سعی کنید تا آنها را در ابتدای لیست خود قرار داده تا بعد از اتمام آنها، بار ذهنیتان کم شده و به راحتی بتوانید به بقیه امور رسیدگی نمایید.

6. میزان اطلاعات ورودی به ذهنتان را محدود نمایید : اگر در حال آموزش دیدن و یا خواندن کتابی می باشید و یا حتی قصد انجام آزمونی را دارید، سعی کنید تا میزان اطلاعات ورودی به مغزتان را کنترل نمایید. چرا که زیاد شدن اطلاعات به مغز می تواند کارایی آن را کاهش دهد. شما با برنامه ریزی کردن در این زمینه و همچنین دادن زمان های مفیدی برای استراحت، می توانید از ذهن آشفته خود جلوگیری کرده و به ذهنتان این فرصت را بدهید تا اطلاعات وارد شده را تثبیت نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان ذهن آشفته

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462