معرفی بازی های کودکانه | بازی های مفید سنین مختلف

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بازی های کودکانه در سنین مختلف برای کودکان به شکل های متفاوتی انجام شده و متناسب با سن کودک این بازی ها تغییر می کند. با رشد کودک و بزرگ تر شدن آن، نقش بازی های کودکانه نیز در زندگی او بیشتر شده و تاثیر زیادی در رشد و تربیت کودک دارد. بازی برای رشد کودکان بسیار ضروری بوده و در خیلی از مواقع با کمک بازی درمانی نیز بسیاری از آموزش ها و مهارت ها به کودکان یاد داده می شود. بازی های کودکانه مناسب برای سنین مختلف این امکان را برای کودک ایجاد کرده که از خلاقیت خود استفاده کند و در کنار آن به رشد مهارت ها، توانایی های فیزیکی، شناختی، عاطفی و قوه تخیل کودک نیز کمک می کند.

نقش بازی های کودکانه و اهمیت آن

بیشتر بدانید : تربیت کودک 4 تا 6 سال به چه صورت است؟

نقش و اهمیت بازی های کودکانه در زندگی کودکان

بازی های کودکانه به رشد سالم مغز کمک کرده و از این طریق می تواند کودک با دنیای پیرامون خود از سنین پایین ارتباط برقرار نماید. همچنین بازی های کودکانه باعث شده تا کودک توانایی ها و شایستگی های جدیدی را پیدا کرده و آنها را توسعه و رشد دهد. بازی های کودکانه منجر به بیشتر شدن اعتماد به نفس و همچنین انعطاف پذیری کودک شده و آنها را در رویارویی با مشکلات و چالش های آینده، آماده می کند. بازی های کودکانه همچنین به بچه ها این امکان را می دهد تا موضوعاتی مانند کار کردن در گروه، اشتراک گذاشتن، حل کردن تعارض، مذاکره کردن و مهارت دفاع از خود را یاد بگیرند.

بازی های کودکانه مناسب برای کودکان زیر سنین پیش دبستانی

از آنجایی که کودکان ذاتا فعالیت کردن را دوست دارند، باید با کمک بازی ها به آنها این امکان را بدهید که انرژی خود را تخلیه کرده و استعدادشان را پیدا نمایند. در این بخش چند بازی مناسب کودکان در سنین مهد کودک و پیش دبستانی را معرفی می کنیم که به تقویت ذهن و بدن کودکان کمک می کند :

1605686149 communications خمیر بازی و استفاده از خاک رس : این بازی های برای کودکان سنین پیش دبستانی و مهد مناسب بوده و به رشد مهارت های حرکتی آنها کمک زیادی می کند.

1605686149 communications پازل ها و استفاده از بازی های تطبیقی : این بازی ها منجر به تمرکز و بهبود حافظه کودکان می شود.

1605686149 communications بازی با توپ : لگد زدن، پرت کردن و توپ بازی منجر به تخلیه انرژی در کودکان شده و همچنین ویژگی های حرکتی در کودک را تقویت می کند.

1605686149 communications بخش موسیقی و ضرب گرفتن بر روی قابلمه : این نوع بازی ها به تقویت حس شنوایی و همچنین تشخیص صداها به کودک کمک می کند.

1605686149 communications استفاده از اسباب بازی های ساده : ساده بودن اسباب بازی ها به کودکان کمک کرده که از قوه تخیل و خیال پردازی خود استفاده کرده و همچنین منجر به پیدا کردن علایق کودکان نیز می شود.

بازی های مناسب سنین پیش دبستانی

بیشتر بدانید : تربیت کودک 6 تا 8 سال به چه صورت است؟

بازی های کودکانه مناسب دبستانی ها

از آنجایی که کودکان در سنین 6 تا 9 سالگی رشد سریعی داشته و بازی کردن در این سنین به رشد آنها نیز کمک زیادی می کند. بنابر این بهتر است از بازی های کودکانه مناسب این سنین استفاده نمایید تا به رشد فیزیکی و ذهنی فرزندتان کمک نمایید.

بازی هایی که دارای قوانین ساده می باشد، به فرزند شما کمک کرده که به ساختارهای آموزشی که بصورت رسمی تری در مدرسه یاد می گیرند، عادت نمایند. همچنین بازی های کودکانه ای که دارای ساختار و نوبت دهی می باشد، به کودک شما می آموزد که نوبت را رعایت کرده و اهمیت آن را در بازی و دوستی متوجه شود.

بازی های کودکانه در این سنین به کشف و شناخت علایق کودکان نیز کمک می کند. این فعالیت ها باعث شده که کودک شما علایق خود را پیدا کرده و به دنبال آن پیش رود. از جمله بازی های کودکانه مناسب برای سنین دبستان میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

1605686310 idea بازی های تخیلی : با وجود این نوع بازی ها تخیل کودک شما رشد کرده و قوه تخیل او به چالش کشیده می شود. در این بازی ها کودک می تواند خود را به یک شخصیت ابر قهرمان و یا شخصیت داستانی مورد علاقه اش تبدیل نماید.

1605686310 idea بازی های با پخت و پز : استفاده از فعالیت های ساده آشپزی و پخت و پزهای ساده و بی خطر برای توسعه مهارت های روزمره و خلاقیت های کودک در این زمینه بسیار مناسب می باشد.

1605686310 idea اجرای نمایش : بازی هایی که با پوشیدن لباس و اجرای نمایش همراه می باشد به کودک شما این امکان را داده تا احساسات خود را کشف کرده و آنها را بروز دهد. همچنین این بازی ها این امکان را برای کودک فراهم کرده تا در نقش هایی مانند خلبان، پزشک، پلیس و معلم رفته و آنها را امتحان نماید. این بازی ها نیز به کشف استعداد کودکان کمک زیادی می کند.

1605686310 idea پخش کردن صدا و موسیقی : بازی هایی که با رقصیدن و پریدن همراه بوده، می تواند علاوه بر تخلیه احساس و انرژی کودکان، منجر به علاقه مندی آنها به موسیقی و نواختن سازهای مختلف شود.

1605686310 idea بازی با حیوانات عروسکی و تقلید صدا : بازی کردن بصورت نمایش های عروسکی نیز برای تقویت خلاقیت و داستان سرایی کودکان مناسب بوده و همچنین می تواند آنها را در تقلید صداها مختلف کمک کرده که مناسب خلاقیت و قوه تخیل کودک می باشد.

بازی های بی خطر و در عین حال مفید برای کودکان در هر سنی مفید بوده و می تواند منجر به رشد استعدادها، تخلیه انرژی و رشد مغز و تقویت مهارت های فیزیکی کودکان شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462