مکیدن انگشت در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مکیدن انگشت در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مکیدن انگشت کودکان

مکیدن انگشت در کودکان به چه حالتی گفته می‌شود؟

مکیدن انگشت در کودکان به حالتی گفته می شود که کودک به طور مداوم انگشتان خود را در دهانش می‌گذارد و آن‌ها را می‌مکد. این عادت معمولا در کودکان زیر 5 سال شایع است و معمولا در نتیجه استرس، اضطراب، خستگی و یا کمبود امنیت و راحتی رخ می دهد. در این مقاله قصد داریم طبیعی بودن این عادت در کودکان را بررسی کنیم، دلایل به وجود آمدن این عادت در کودک را بیان کنیم. و در نهایت روش‌هایی برای ترک این عادت در کودکان ارائه دهیم. اگر شما هم این عادت را در کودک خود مشاهده کرده‌اید برای آشنایی با روش برخورد مناسب با فرزندتان تا پایان این مقاله با دکتر ذهن همراه باشید.

آیا مکیدن انگشت در کودک امری طبیعی است؟

اگر فرزند شما هم عادت به مکیدن انگشت خود دارد یا به تازگی این عادت را در او مشاهده می‌کنید نگران نباشید. مکیدن انگشت در کودکان به عنوان یک عادت طبیعی محسوب می‌شود. بسیاری از کودکان در دوران کودکی خود به این عادت روی می‌آورند، اما با گذر زمان و رشد کودک، این عادت به طور طبیعی کاهش می‌یابد و در نهایت ترک می‌شود. اما در برخی موارد، این عادت به شدت و پایداری بیش از حد در کودکان حفظ می‌شود که ممکن است به سلامتی آن‌ها آسیب بزند. در این صورت، ترک عادت مکیدن انگشت در کودک بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

دلایل به وجود آمدن عادت مکیدن انگشت کودکان

دلایل زیادی می‌تواند باعث به وجود آمدن این عادت یا رفتار در کودکان شود. عده‌ای این عادت را نشات گرفته از غریضه کودک می‌دانند. برخی معتقدند کودک در انگشت خود را جایگزین سینه مادر می‌کند. گروهی دیگر معتقدند ممکن است نتیجه عوامل روحی و روانی و فیزیولوژیکی باشد.هر چند که به طور دقیق نمی‌توان علت به وجود آمدن این عادت را موشکافی کرد اما در ادامه به چند نمونه از دلایلی که روانشناسان برای به وجود آمدن عادت مکیدن انگشت در کودکان بیان کردند اشاره می‌کنیم. این دلایل عبارتند از:

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌تواند روی کودک اثر بگذارد و فکر او را درگیر کند. در این حالت کودکان ممکن است برای کاهش استرس و اضطراب خود، به مکیدن انگشتان روی بیاورند.

کمبود امنیت و راحتی روحی

کودکان ممکن است به دلیل عدم حضور پدر و مادر، تغییر محیط زندگی، تغییر مهد کودک یا مدرسه و یا دیگر تغییرات در زندگی خود، به مکیدن انگشتان خود روی بیاورند.

خستگی

خستگی و ناراحتی، کمبود انرژی و گرسنگی می‌تواند باعث بروز این عادت در کودکان بشود. برخی کودکان گرسنگی خود را با مکیدن انگشت شصت خود به والدین نشان می‌دهند.

عادت

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این رفتار در کودکان وجود دارد. اما گاهی مکیدن انگشت در کودکان تبدیل به عادت می‌شود. در این حالت ممکن است این رفتار به صورت ناخودآگاه انجام شود.

کمبود تحرک

کودکان ممکن است به دلیل کمبود تحرک و فعالیت، احساس ناراحتی کنند و این ناراحتی را مکیدن انگشت خود نشان دهند.

نگرانی و استرس والدین

نگرانی و استرس والدین ممکن است باعث شود که کودکان احساس نا امیدی و ناراحتی کرده و به مکیدن انگشتان خود روی بیاورند.

مکیدن انگشت در کودکان

عوارض عادت به مکیدن انگشت در کودک

مکیدن انگشت در کودکان ممکن است در دراز مدت عوارضی داشته باشد. این عادت اگر در بزرگسالی ادامه پیدا کند به صورت جدی باید بررسی و درمان شود. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

  1. تغییرات در دندان‌ها: مکیدن انگشت ممکن است باعث تغییرات در دندان‌های کودک شود. برای مثال، دندان‌های کودک ممکن است به شکل نامناسبی رشد کنند، یا ممکن است باعث افزایش فاصله بین دندان‌های کودک شود.
  2. عفونت‌های دهانی: مکیدن انگشت ممکن است باعث عفونت‌های دهانی در کودک شود. به دلیل اینکه انگشتان کودکان آلوده هستند، این عفونت‌ها ممکن است به سرعت منتقل شوند.
  3. آسیب به پوست: مکیدن انگشت ممکن است باعث آسیب به پوست دست و انگشتان شود. در برخی موارد، پوست دست و انگشتان کودکان خشک و ترک خورده می‌شود.
  4. مشکلات روانی: مکیدن انگشت ممکن است باعث مشکلات روانی شود. به دلیل اینکه این عادت به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود، کودکان ممکن است احساس ناامنی و استرس کنند.
  5. مشکلات زبانی: مکیدن انگشت ممکن است باعث مشکلات زبانی شود. به دلیل اینکه انگشتان کودک در دهان قرار می‌گیرند، ممکن است تلفظ کلمات به درستی انجام نشود.

در کل، عادت به مکیدن انگشت عادتی ناخوشایند برای کودک و نوجوان است که نیاز به درمان دارد. برای کاهش این عادت، بهتر است با پزشک یا متخصص روان‌شناس مشورت کنید.

برای کسب اصلاعات بیستر در رابطه با روانشناسی و مشاوره کودک با مجموعه دکتر ذهن همراه باشید و از مشاوره تلفنی کارشناسان این مجموعه استفاده کنید.

روش‌های ترک عادت به مکیدن انگشت در کودکان

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم این عادت در سال‌های اولیه زندگی کودک طبیعی است و در 2 تا 3 سال اول نیاز به درمان خاصی ندارد. اما اگر این عادت بعد از سه سالگی ادامه پیدا کرد لازم است برای دور کردن تمرکز کودک از دهان اقداماتی صورت بگیرد. برای کاهش و ترک عادت مکیدن انگشت، روش‌های مختلفی وجود دارد. چند نمونه از این روش‌ها عبارتند از:

  1. تشویق کودک به ترک عادت: بهتر است به کودکان خود بگویید که مکیدن انگشت نه تنها ناخوشایند است، بلکه ممکن است به سلامتی آن‌ها آسیب بزند. برای تشویق کودکان به ترک این عادت، می‌توانید از جایزه و یا تحسین استفاده کنید.
  2. پوشیدن بند: بندهایی که برای ترک عادت مکیدن انگشت طراحی شده‌اند، به کودکان کمک می‌کنند تا این عادت را ترک کنند. این بندها به دست‌های کودکان قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که مکیدن انگشت برای کودکان ناممکن شود.
  3. تغییر عادت: برای تغییر عادت مکیدن انگشت، می‌توانید به کودک خود یاد بدهید که به جای مکیدن انگشت، از چیز دیگری استفاده کند. برای مثال، می‌توانید به کودک خود بگویید که اگر احساس نیاز به مکیدن انگشت دارد، به جای آن از یک شیرینی یا یک آب‌نبات استفاده کند.
  4. مراجعه به پزشک یا متخصص روان‌شناس: در صورتی که تلاش‌های شما برای ترک عادت مکیدن انگشت در کودکان نتیجه ندهد، بهتر است با پزشک یا متخصص روان‌شناس مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما روش‌های دیگری برای ترک این عادت را پیشنهاد دهند.

مشاوره تلفنی کودک در مجموعه دکتر ذهن

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی، شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که در زندگی خود با مشکلی مواجه هستند. اگر شما هم کودکی دارید که عادات نامناسبی دارد یا به روانشناسی کودک علاقه مند هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مکیدن انگشت در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462