همه چیز درباره افسردگی بعد از طلاق

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از طلاق

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی بعد از طلاق یکی از نشانه های رایج برای گذر از بحران طلاق و شرایط جدید پیش روی فرد می باشد. این حالت بعد از طی کردن مراحل سخت جدایی از همسر اتفاق می افتد و می تواند با یک تجربه چالش برانگیز همراه بوده که حس هایی مانند غم، نا امیدی، تنهایی، انزوا و اندوه را به همراه دارد. مرحله طلاق و جدایی به تنهایی فشار روانی زیادی را به دنبال داشته و ممکن است این مراحل در بسیاری از زوجین با پیچیدگی های خانوادگی و یا دعوا همراه بوده و وجود همین مشاجرات و ناراحتی ها نیز، سختی این موضوع را بیشتر می کند. افسردگی بعد از طلاق می تواند مانند پاسخی طبیعی در برابر تغییرات و شرایط بوجود آمده طلقی شود که با پایان یک رابطه عاطفی و جدایی از خانه مشترک و همچنین فرزندان، همراه است. بنابراین بسیار مهم است که برای بهتر شدن شرایط روحی و رهایی از این حس، راهکارها و روش های درمانی موثری را انجام دهیم، چون این احتمال وجود دارد که بحران طلاق و همراه شدن آن با حالت افسردگی بعد از طلاق، باعث بوجود آمدن حالات روحی بدی در فرد شده و این حالت ها تا مدت زیادی باقی مانده و مانع از ادامه زندگی طبیعی او شود.

افسردگی بعد از طلاق

چه چیزهایی نیاز است تا درباره افسردگی بعد از طلاق بدانیم؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم افسردگی بعد از طلاق یک امر طبیعی و معمول می باشد، اما نیاز است تا با مدیریت این موضوع، از ادامه روند آن که منجر به مختل شدن زندگی و افزایش حس نا امیدی در فرد می شود، جلوگیری نماییم. برای این کار می توانید از روش هایی مانند حمایت گرفتن از نزدیکان، ورزش و انجام مدیتیشن، داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی و شرکت کردن در جلسات درمانی و مشاوره استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: افسردگی در کودکان

نشانه های افسردگی بعد از طلاق چیست؟

از آنجایی که داشتن حالت غم و ناراحتی بعد از پروسه جدایی طبیعی می باشد، هر گونه حس ناخوشایندی نباید با افسردگی بعد از طلاق اشتباه گرفته شود. طلاق در بین رویدادهای زندگی در رتبه بالایی قرار داشته و بعد از مرگ همسر، بیشترین رتبه استرس سازی در فرد را دارد. تحقیقات در این زمینه نشان داده که افرادی که طلاق را تجربه می کنند، احتمال افسردگی در آنها چندین برابر افزایش می یابد. در کنار آن برای افرادی که در گذشته با افسردگی سر و کار داشته اند، جدایی منجر به تشدید در علائمشان می شود. نشانه های مهم و رایج در افسردگی بعد از طلاق:

• داشتن حس بی ارزشی
• گریه کردن های زیاد
• حس غم و ناامیدی مداوم که از بین نمی رود
• کاهش یا افزایش اشتها
• از دست دادن علاقه فرد به کارهایی که زمانی از آن لذت می برده است
• عدم تمرکز در کارها
• مشکلات خواب
• داشتن فکرهایی مبنی بر خودکشی

راه های درمان افسردگی بعد از طلاق

راه های درمان افسردگی بعد از طلاق

حالت افسردگی بعد از جدایی یک روند معمول و طبیعی می باشد که در بیشتر مواقع اتفاق می افتد، بنابر این اگر در مرحله جدایی یا طلاق هستید، آمادگی ذهنی برای آن را داشته و به دنبال راه حل ها و کمک گرفتن از مشاور، جهت عبور از این بحران و شرایط باشید. بهترین و مهم ترین کار برای درمان این موضوع کمک گرفتن از یک روانشناس و مشاور می باشد. همچنین پذیرش احساساتتان و نجنگیدن با آنها باعث شده تا خودتان در این راه کمک بزرگی به خود نمایید. داشتن حس غم و اندوه بخشی از این اتفاق بوده و آن را به خودتان حق داده و سعی در سرکوب آن نداشته باشید. در کنار این موارد می توانید از راه کارهای زیر نیز کمک بگیرید.

1605686310 idea صحبت کردن با فردی مطمئن: از دوستان و نزدیکانی برای گفتگو کمک بگیرید که شما را قضاوت نکرده و شنونده های خوبی می باشند. القای حس گناه و ناراحتی از سوی دیگران، شرایط شما را سخت تر و پیچیده تر می کند. می توانید با پیوستن به گروه هایی که شرایط شما را دارند، در به اشتراک گذاشتن تجارب و احساساتتان به همدیگر کمک نمایید.

1605686310 idea نوشتن افکار: یادداشت افکار و حس هایتان باعث خالی شدن این افکار از ذهنتان شده و در نهایت حس بهتری را برای شما ایجاد می کند. همچنین می توانید نامه ای به همسرتان بنویسید که در آن حس هایتان را تخلیه کنید، اما در نظر داشته باشید که نیازی نیست این نامه را به او دهید.

1605686310 idea ورزش کردن: ورزش به دلیل ترشح هورمون اندورفین باعث احساس خوبی در شما شده و برای هر نوع افسردگی ورزش کردن بسیار مفید و تاثیرگذار می باشد. حتی انجام پیاده روی روزانه نیز به داشتن حال بهتر شما کمک زیادی می کند.

1605686310 idea از غذاهای ناسالم دوری کنید: تلاش کنید که وعده های غذایی سالم و مقوی بخورید. خوردن شکلات تلخ یک تنقلات سالم می باشد. از مصرف مواد غذایی ناسالم و یا الکل و مواد مخدر دوری کنید. ممکن است به دلیل داشتن حالات روحی بد و ناراحت کننده، تمایل شما به مصرف الکل و مواد روان گردان بیشتر شده و در هنگام استفاده از آن، حال روحی شما را بهتر کند. اما در نظر داشته باشید که این حالت موقتی بوده و با از بین رفتن این حالت، حس های ناراحتی و غم شما بیشتر باعث اذیتتان می شود.

1605686310 idea کارهایی که دوست دارید را بیشتر انجام دهید: فعالیت هایی که در گذشته و یا شرایط حاضر حال شما را بهتر می کند را بیشتر انجام دهید، مانند دیدن فیلم، رقصیدن، کمک کردن، وان گرفتن و مدیتیشن انجام دادن از جمله فعالیت هایی بوده که هم به شما در این شرایط کمک کرده و هم احساس ارزشمندی به وجودتان می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از طلاق

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462